חברת ישראייר אשר בבעלות רמי לוי, תשלם כ-200 אלף שקלים ל-32 נסעו שטיסתם מבטומי בוטלה בשל מזג האוויר.
מדובר בכ-6,250 שקלים לנוסע. השופט עדי הדר מבית משפט השלום בתל אביב דחה את טענות החברה לפטור מפיצויים וקבע כי ישראייר לא עשתה כל שביכולתה כדי למנוע את ביטול הטיסה.
המקרה ארע במהלך חג פסח 2023. 32 נוסעים, בהם 25 בני משפחת גרין ושבעה בני משפחת לאופר, היו אמורים לטוס לישראל מנמל התעופה בבטומי. אולם, בסמוך לשעת ההמראה נמסר להם כי הטיסה תמריא מנמל התעופה בקוטאיסי, המרוחק שלוש שעות נסיעה. לאחר נסיעה באוטובוסים ובגשם, ללא ליווי נציג החברה וללא מזון, הם התבשרו שהטיסה בוטלה בשל חריגה ממגבלת שעות הפעילות של צוות האוויר.
בא כוחם של בני משפחת לאופר, עו"ד אריה ליבוביץ, תבע פיצוי סטטוטורי ופיצוי לדוגמה, וטען להתנהלות רשלנית מצד ישראייר. ישראייר טענה להגנתה כי הביטול נבע מ"נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה" בשל תנאי מזג אוויר קשים בבטומי. החברה טענה כי פעלה לצמצם את העיכוב, אירגנה העברת נוסעים לקוטאיסי וזכאית לפטור מפיצויים.
שיחה עם שירות הלקוחות של ישראייר - למה טיסות מציגות רק 7 מקומות פנויים? | אלינור שירקני-קופמן
בית המשפט דחה את גרסתה של ישראייר ומתח ביקורת על התנהלותה. בין היתר, השופט ציין כי חוות הדעת המומחה שהוגשה על ידי החברה התבססה על נתונים שלא הוכחו, וכי לא הובאה עדות חיונית של הטייס שקיבל את ההחלטות בזמן אמת. השופט תהה גם מדוע ישראייר העדיפה להסיע את הנוסעים באוטובוסים במקום להטיסם חזרה לבטומי.
בית המשפט קבע כי החברה הייתה צריכה להיערך מראש לעיכוב או ביטול, בין היתר באמצעות תגבור צוות האוויר, בשל מזג האוויר הבעייתי בבטומי ובמיוחד לאור ניסיון נחיתה כושל של מטוס אחר של החברה יום קודם לכן. השופט הגדיר את ההחלטה שלא לתגבר צוות כ"שיקול כלכלי גרידא" ו"ניהול סיכונים כלכלי מוטעה". כמו כן, נקבע כי החברה לא סיפקה מזון כשר לנוסעים שומרי כשרות. בסופו של דבר, ישראייר חויבה לפצות את שבעת תובעי משפחת לאופר בסכום כולל של כ-49,160 שקלים ואת 25 תובעי משפחת גרין בסכום כולל של כ-142,090 שקלים.
"שיטת התשה"
עו"ד אריה ליבוביץ, שייצג את בני משפחת לאופר, מסר כי "ניתן ללמוד מכאן את שיטת ההתשה בה נוקטת ישראייר". הוא הוסיף כי בית המשפט ביקר את החלטת החברה לנהל הליך ארוך עם עדים רבים ולא רלוונטיים, וקיבל את טענתם כי עדי ישראייר העידו עדות שמיעה בלבד.
במקביל, היו פסקי דין שניתנו בתביעות קטנות במהלך יולי 2025 עם דפוס התנהגות דומה של ישראייר. בכמה מקרים ישראייר לא הגישה כתב הגנה, בין היתר עקב עומס לטענתה, בשל ריבוי תביעות נגד החברה.
השופט ציין כי "התנהלות זו של ישראייר חוזרת על עצמה חדשות לבקרים". יש לציין כי רק במהלך חודש יולי השנה, ניתנו יותר מ-10 פסקי דין נגד החברה בהיעדר הגנה.
לדוגמה, באחד מפסקי הדין בבית המשפט לתביעות קטנות שניתן בחודש יולי, בית המשפט מתח ביקורת חריפה על התנהלותה של חברת ישראייר בניהול תביעה קטנה נגדה. על אף שהוגשו ארבע בקשות שונות מצד החברה להארכת מועד להגשת כתב הגנה, היא לא הגישה אותו גם בחלוף 166 ימים ממועד המצאת כתב התביעה.
בשל התנהלותה זו של החברה, בית המשפט נתן פסק דין בהיעדר הגנה על בסיס הטענות שהופיעו בכתב התביעה בלבד. התובעים טענו לאיחור של יותר משמונה שעות בטיסה, שכלל עצירת ביניים של כ-12 שעות ללא מתן מזון ושתייה. בהתאם לכך, בית המשפט חייב את ישראייר לשלם לתובעים סך כולל של 35,000 שקלים בצירוף 2,800 שקלים עבור הוצאות משפט.
"צעד בלתי נמנע"
מישראייר נמסר: "בחוות דעת מומחה, אשר הוגשה לבית המשפט, נקבע כי ביטול הטיסה היה צעד בלתי נמנע, שנכפה על החברה עקב תנאי מזג אוויר חריגים וקיצוניים אשר יצרו סיכון ממשי לבטיחות הנוסעים, והיוו נסיבה של "כוח עליון" כהגדרתה בדין.
עמדת החברה הינה כי ביטחונם ושלומם של נוסעיה גוברים על כל שיקול אחר. משכך, ובשים לב לממצאי חוות הדעת, בכוונת החברה להגיש ערעור על פסק הדין, ולטעון את טענותיה בפני בית המשפט המוסמך".
"בחודשים האחרונים ניתנו מספר פסקי דין בתביעות קטנות נגד ישראייר, שלטענת התובעים מצביעים על דפוס חוזר. בחלק מהמקרים לא הוגש כתב הגנה - לא כהודאה בטענות, אלא בשל עומס חריג וחסר תקדים שנגרם מהגשת גל תביעות במקביל. ישראייר פועלת בתום לב ותמשיך להגן על עמדותיה כדין, ובמקרים המתאימים תפעל לביטול פסקי דין שניתנו בהיעדר תגובה, מתוך מטרה לאפשר בירור מלא והוגן של טענותיה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו