חריג: הטייס התעלף - המטוס המשיך לטוס בלעדיו

הקפטן עזב את תא הטייס לזמן קצר כדי להשתמש בשירותים, וטייס המשנה התעלף • הטיסה מפרנקפורט לסביליה ארעה בשנה שעברה, וכעת הדוח חושף את הממצאים

התעלפות בתא הטייס. מטוס לופטהנזה. צילום: יח"צ

טיסת לופטהנזה עם 205 נוסעים על סיפונה עברה ללא טייס במשך 10 דקות בשנה שעברה לאחר שהטייס המשנה התעלף בזמן שהיה לבדו בתא הטייס, על פי דו"ח חדש של רשות חקירת התאונות של ספרד.

הקפטן עזב את תא הטייס לזמן קצר כדי להשתמש בשירותים כאשר טייס המשנה התעלף במהלך טיסה מפרנקפורט לסביליה, ספרד, ב-17 בפברואר 2024, כך נכתב בדו"ח של הסוכנות, הנקראת CIAIAC.

בסך הכל 199 נוסעים ושישה אנשי צוות היו על סיפון האיירבוס A321 באותו זמן, כך נכתב בדו"ח.

כ-200 נוסעים היו על הסיפון. לופטהנזה, צילום: .דניאל פרל

המטוס המשיך לטוס בצורה יציבה עקב פעילות הטייס האוטומטי, אולם הטייס המשנה הפעיל את הבקרות שלא במתכוון, נכתב בדו"ח. עוד נכתב כי צלילים התואמים את "האיבוד הפתאומי והחמור" של הטייס המשנה הוקלטו במקליט הקול במהלך זמן זה.

בקר תנועה אווירית ניסה להגיע לטייס המשנה עד שלוש פעמים, אך לא הייתה תגובה. בדיווח נאמר כי הקפטן חזר מחדר האמבטיה וניסה לפתוח את דלת תא הטייס באמצעות קוד פתיחה רגיל, שמצלצל בתא הטייס. הקפטן ביצע חמישה ניסיונות לעשות זאת, ואיש צוות בתא הטייס גם ביצע שיחת אינטרקום לסיפון הטיסה. ללא תגובה, הקפטן השתמש בקוד חירום כדי לקבל גישה והשתלט על המטוס.

לופטהנזה מסרה לסוכנות הידיעות הגרמנית dpa כי היא מודעת לדוח החקירה וכי מחלקת בטיחות הטיסה שלה גם ערכה חקירה, דיווחה סוכנות הידיעות AP. החברה לא חשפה את תוצאותיה, מסרה dpa.

טייס המשנה קיבל עזרה ראשונה מהצוות ומרופא, שנסע כנוסע, נכתב בדיווח. טייס המשנה חזר להכרה ומאוחר יותר אמר כי הוא זוכר שטופל על ידי הצוות והרופא.

הקפטן החליט להסיט את הטיסה לשדה התעופה אדולפו סוארס מדריד-בראחס במדריד, שם נחת כ-20 דקות לאחר מכן. לאחר שהגיע למדריד, טייס המשנה הועבר לבית חולים שם שהה במשך מספר שעות.

חקירה קבעה כי אובדן הכשירות של טייס המשנה היה סימפטום של מצב נוירולוגי קודם שלא ידע שיש לו ושלא אובחן במהלך הבדיקה הרפואית האווירונאוטית שלו, נכתב בדו"ח. הדו"ח הוסיף כי תעודת הרפואה של טייס המשנה הושעה מאז.

הרשות הספרדית פירטה את האירוע כ"נסיבה יוצאת דופן", ואמרה כי הקפטנים אומנו למצבים בהם טייס אחר מאבד כשירות.

למרות שמדובר באירוע נדיר, אובדן כשירות בטיסה - כולל מוות פתאומי של טייסים - אכן מתרחש, כך מסרה ה-CIAIAC, תוך ציטוט דיווחים שונים.

הרשות מסרה כי זיהתה 287 אובדן כשירות של טייסים בטיסה במאגר נתונים של דיווחי אירועי תחבורה, המנוהל על ידי הנציבות האירופית, במהלך התקופה 2019-2024.

בדוח משנת 2004, זיהה מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב 39 אובדן כשירות בטיסה בקרב טייסי חברות תעופה אמריקאיות בתקופה של שש שנים בין השנים 1993 ל-1998.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר