“פרויקט יקר וחסר תועלת”: בכירי ענף התעופה מבקרים את ההחלטה להקים שדה תעופה בנגב

מנכ״ל ישראייר תקף: “פיל לבן – אח לפיל הלבן ברמון” • מנכ״ל ארקיע הזהיר: “שדה בנגב יהפוך לריק ושומם – הציבור מצפה לקרבה, לא לנסיעה של שעות אל המדבר”

נבטים. מוזכר כאחת האפשרויות. צילום: דויד פרץ

החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם הקמה של שדה תעופה משלים לנתב”ג בנגב מעוררת ביקורת חריפה מצד בכירים בענף התעופה, המזהירים מפני בזבוז כספי ציבור על פרויקט שאינו נותן מענה לצרכים האמיתיים של הנוסעים.

על פי הודעת לשכת נתניהו, ראש הממשלה הנחה את שרת התחבורה ואת מערכת הביטחון להציג בתוך חודש חלופות להקמת שדה תעופה משלים בנגב. נבטים מוזכר כאפשרות, אך אין עדיין החלטה סופית על מיקומו המדויק של השדה.

“פיל לבן נוסף”

אורי סירקיס, מנכ”ל ישראייר, כינה את ההחלטה “אומללה”, והוסיף: “זהו פיל לבן – אח לפיל הלבן ברמון”. בכך התייחס לשדה התעופה רמון ליד אילת, שהוקם בהשקעה של מיליארדי שקלים אך סובל מניצול נמוך. לדבריו, “המדינה חוזרת על טעויות העבר תוך התעלמות מהצרכים האמיתיים של השוק”.

שדה התעופה רמון - אילת. "פיל לבן", צילום: יהודה בן יתח

עוז ברלוביץ, מנכ”ל ארקיע, הצטרף לביקורת ואמר: “עמדתי בעניין ברורה ונאמרה גם בעבר – שדה תעופה משלים לנתב”ג חייב לקום בצפון הארץ, ולא בדרום. בצפון קיים ריכוז אוכלוסייה של מעל מיליון תושבים ובו מתגבש הביקוש האמיתי לטיסות – תיירותיות ועסקיות כאחד”.

עוד הוסיף ברלוביץ: “נמל התעופה בחיפה, אשר ממוקם בלב אזור מטרופוליני חשוב, סובל ממגבלות של אורך ורוחב מסלול ואינו מסוגל לקלוט מטוסי סילון – אך הפוטנציאל הגלום בו עצום. לעומת זאת, שדה בינלאומי בנבטים עלול להפוך, למרבה הצער, לשדה ריק ושומם בדומה לרמון. הציבור בישראל מצפה לנגישות, למהירות ולקרבה – לא לנסיעה של שעות אל המדבר”.

מנגד, סגן השר אלמוג כהן בירך על ההחלטה והגדיר אותה כמהלך שישנה את פניה של הפריפריה: “שדה התעופה האזרחי הבא של מדינת ישראל יוקם בנגב! לאחר חמישה עשורים של תכנונים, התקבלה היום החלטה היסטורית להקמת שדה תעופה אזרחי שיחולל מהפכה כלכלית וחברתית באזור הדרום”.

אלמוג כהן: "החלטה היסטורית", צילום: אורן בן חקון

כהן הוסיף: “אני מודה לראש הממשלה על האומץ וההחלטה המנהיגותית, אשר רואה את החשיבות האסטרטגית של הנגב בעתיד מדינת ישראל. ברצוני להביע את הערכתי הרבה לשרת התחבורה מירי רגב על תמיכתה והסיוע החשוב בתהליך”.

עתיד לא ברור

למרות ההכרזה, הדרך להקמת השדה עוד ארוכה. ראש הממשלה דרש מהגורמים המקצועיים לבחון חלופות נוספות, ובמערכת הביטחון ישנה הסתייגות מהשימוש בנבטים – בשל הקרבה לבסיס חיל האוויר והשפעה אפשרית על פעילות מבצעית.

הערכת המומחים היא כי פרויקט כזה עשוי לעלות בין 4 ל-4.5 מיליארד שקלים ולהימשך מעל עשור עד להשלמתו. במקביל, גוברת הביקורת בענף באשר לנחיצות שדה חדש – במיוחד כאשר פתרונות זמינים בצפון הארץ נדחקים הצידה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר