לא צריך מטריה: מסלולי טיולים מושלמים לסוף שבוע גשום

החורף כאן וזה לא אומר שאנחנו חייבים להסתגר בבית מתחת לפוך • קבלו ארבע הצעות לטיול חורפי מעל ומתחת פני הקרקע איתם תחזרו הביתה עם חוויה של ערך מוסף וטעם של עוד

פסיפס בגן הלאומי ציפורי, צילום: מיטל אהרון, רשות הטבע והגנים

גם בחורף, ממשיכים לטייל: מחפשים מה לעשות בסופ"ש הקרוב? ארגנו לכם כמה המלצות חמות לטיולים במזג האוויר הקר שצפוי לפקוד אותנו. שרידי השלטון הרומי, מאגרי מים, גנים יפהפים ומערת הנטיפים המוכרת - ארץ מלאה ביופי ולכם נשאר רק לצאת ולגלות.

גן לאומי ציפורי

כשגשמי הברכה בחוץ, אין כמו טיול לנשמה בגן לאומי ציפורי הנודע במסורת היהודית כמקום מושבו של הסנהדרין ובו נחתמה המשנה בשנת 220 לספירה על ידי רבי יהודה הנשיא, שקברו נמצא לא רחוק - בבית שערים.

שרידי השלטון הרומי ניכרים היטב במבנה העיר, שרחובותיה בנויים שתי וערב. במיוחד יפה, לראות את שרידי הקארדו, הרחוב והדקומנוס - הרחוב הראשי של העיר והרחוב המצטלב איתו, שבהם עדיין ניתן לראות חריטות של משחקי ילדים וחריצים של גלגלי כרכרות. בתקופה זו נקראה העיר דיוקיסריה. כמובן שאסור לפספס את שרידי עשרות הפסיפסים היפהפיים מהתקופה הרומית והביזנטית, שהפכו אותה לעיר פסיפסים בין-לאומית. ימי הגשם יוצרים הזדמנות "לשחות" ברובדי העיר ציפורי העתיקה ומאפשרים למבקרים לסייר בעולמם של היהודים בתקופת המשנה באמצעות מיצגים והדמיות חדשניים, הפעלות דינאמיות ומרכז למידה אינטראקטיבי.

גן לאומי ציפורי, צילום: מיטל רויזר אהרון

במקום מאגר מים עתיק שנחצב בסלע מתחת לפני הקרקע ומעניק חוויה מיוחדת ויוצאת דופן. המיצגים והפעילות נמצאים במקומות חמימים ומקורים וזו הזדמנות לטיול משפחתי, מורשתי ומגבש. מהפרגולות המקורות, ניתן לראות את בוסתני רימונים וכרמיי הזיתים בני מאות זיתים שממחישים למטייל את עברה של ציפורי.

העיר, שכונתה על ידי יוסף בן מתיתיהו "פאר הגליל", עדיין צופנת בחובה ממצאים נוספים שעוד יעלו ויגלו אור על העיר המרתקת הזו.

היכן? גן לאומי ציפורי

שעות פעילות: ימים א'-ה' ושבת – 8:00-16:00 | ימי שישי – 8:00-15:00

גן לאומי בית שערים

מספרים שהשומר הנודע אלכסנדר זייד נתקל יום אחד בפתח מערה, כשזחל  לתוכה התפלא למצוא כתובות רבות בעברית ויוונית ותבליטי מנורה, מיהר להזמין את חברו-יצחק בן צבי (לימים נשיא המדינה השני) להגיע למקום, בהגיעו למקום הבין שמדובר בממצא מיוחד ויזם את תחילת החפירות.

רק לאחר מספר עונות חפירה גילו שמצאו אתר מיוחד וחשוב בהיסטוריה היהודית-בית שערים. במאה השנייה לספירה-בתקופה שאחרי המרד הגדול וחורבן הבית השני ומרד בר כוכבא ההנהגה היהודית (הסנהדרין) עברה לגליל ולאחר מספר גלגולים התיישבה בבית שערים, מקום מושבה של הסנהדרין נקבע בזכות התיישבותו של רבי יהודה הנשיא ראש הסנהדרין בישוב היהודי במקום, בתקופת מנהיגותו השכיל רבי יהודה הנשיא להוביל רפורמות רבות אך בעיקר נודע בשל שני דברים מרכזיים: החיבור החם והחזק לשלטון הרומי ועריכת וחתימת המשנה.

בית שערים, צילום: עדי חג'ג'

את ערוב ימיו בילה רבי יהודה הנשיא בציפורי אך בצוואתו ביקש להיקבר בבית שערים. לאחר מותו ובזכות צדיקותו וחשיבותו לעם הפך את המקום לבית הקברות המרכזי של העם היהודי אליו באו להיקבר נכבדי העם היהודי מהארץ ומהתפוצות.

האתר שוכן בתוך גן יפיפה מוקף מדשאות ועצים מזמינים אך מתחת לפני השטח שוכנת עיר המתים (נקרופוליס) -בתוך סלע הקירטון הרך חצבו התושבים הקדומים של הכפר מערות קבורה מפוארות אשר בתוכן ארונות אבן מקושטים ותאי קבורה חצובים בסלע בהם באו להיקבר נכבדי העם באותה התקופה.

את המערות והארונות מפארים ציורים, תבליטים וכתובות בעברית ויוונית כולל תבליטי מנורה מרשימים ביופיים אותם ניתן לראות עד היום.

היכן? גן לאומי בית שערים

שעות פעילות האתר: ימים א'-ה' ושבת 8:00-16:00 | שישי 8:00-15:00.

יש להזמין ביקור במערכת ההזמנות שבאתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים.

במקום סיורים מודרכים - על פי הרשום באתר הרשות.

שמורת טבע מערת הנטיפים

המכונה גם מערת שורק, שטחה אמנם קטן יחסית אך היא מערת הנטיפים היחידה בארץ אשר פתוחה למבקרים, ונחשבת לאחת המרשימות בעולם, בעיקר בשל עושרה החזותי המרוכז במקום אחד. המערה נמצאת בהרי יהודה והתגלתה ב-1968 בפיצוץ של מחצבת הר טוב הסמוכה.

מערת הנטיפים, צילום: גבריאלה רשף שוורץ, רשות הטבע והגנים

כשהמערה התגלתה לקח בין 9-10 שנים עד שנפתחה לקהל הרחב. בין אם יצא לכם לבקר במקום ובין אם לא, בוודאות ייצא לכם "וואוו" כמה וכמה פעמים כשתתהלכו בה בפנים. במערה ניתן להתרשם מצורות שונות של נטיפים המרוכזים בצורה צפופה ומרהיבה בחלל המערה ופרט להיותה אתר טיולים פופולרי, המערה מתפקדת גם כאתר מחקר חשוב ונאספים בה נתונים מדעיים באופן שוטף.

המערה היא מערה פעילה – יש בה חלחול של מים במהלך כל השנה, ואף בימים גשומים ניתן ממש לראות חלחול של מים פנימה בצורה איתנה. צלילי הטיפות מעניקים חוויה רב חושית מרגשת כששומעים את הסימפוניה של המים הנוטפים בחלל המערה מתקבלת חוויה בלתי רגילה. הנטיפים מוארים בתאורה אקולוגית כדי להגביל תופעה של כחוליות הנוטרים בסלע. המערה נשמרת באמצעות ניטור של טמפרטורה ולחות ב-CO2 באופן קבוע.

הביקור נפתח בסרט של 10 דקות ולאחר מכן סיור עצמאי של 20 דקות. כדי להגיע למערה צריך לרדת 160 מדרגות בהליכה רגלית, כדאי להצטייד במטריה ולבוש חמים.

היכן? שמורת טבע מערת הנטיפים

שעות פעילות: א'-ה' ושבת – 8:00-15:00 | שישי - 8:00-14:00

חובה הזמנה מראש באתר רשות הטבע והגנים.

מרכז המבקרים מכתש רמון

חוויה המשלבת בין סיפור חייו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אל"מ אילן רמון ז"ל, להיכרות עם המכתש הגדול בעולם ועם תופעות הטבע הייחודיות שבו. מרכז המבקרים מציג את סיפורו המרתק של רמון, משירותו בחיל האוויר, דרך תקופת האימונים בנאס"א ועד המשימה בחלל וסופה הטראגי.

מרכז מבקרים רמון, צילום: אורן עמית, רשות הטבע והגנים

בין שמים לארץ ובין אדמה לחלל, תתוודעו במרכז המבקרים לנפלאותיו של מכתש רמון – לתופעות הגיאולוגיות הייחודיות לו ולטבע המדברי העשיר שהוא מכיל. בסוף הסיור תוכלו לצפות בסרטון המספר על סביבת המכתש כשמורת אור כוכבים בינלאומית.

מרכז המבקרים בנוי על שפת מצוקו של מכתש רמון, בפאתי מצפה רמון, צופה אל נופיו של המכתש ומשמש כשער כניסה לטיול בו. במקום, מטיילים יכולים להצטייד בכל המידע על האזור, להתעדכן בכללי ההתנהגות הנדרשים בשמורת טבע ולקבל המלצות טיול ובילוי בהר הנגב - גם אם יש גשם בחוץ.

אחרי הסיור, ניתן לרדת לסיור רכוב בגן לאומי ציר צבעי הרמון שבלב המכתש. לאורך ציר הנסיעה, המוביל לחאן בארות, משובצות עמדות תצפית בהן תוכלו לראות את השכבות הגיאולוגיות של אדמת המכתש - אודותן למדנו במרכז המבקרים.

היכן? מרכז מבקרים מכתש רמון

שעות פעילות: א'-ה' ושבת – 8:00-16:00 | שישי – 8:00-15:00

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר