יותר ויותר חברות לואו־קוסט חוזרות לישראל: "הענף במגמת התאוששות"

המחירים ירדו? הגל נמשך - גם החברות וויז אייר וראיינאייר הודיעו כי יחזרו להפעיל טיסות מהארץ ובחזרה • ברשות החלו בהשבה איטית של עובדים שהוצאו לחל"ת • היעדים הכי מבוקשים: ארה"ב, יוון, צרפת ואנגליה

נתב"ג מלא (אילוסטרציה). צילום: יוסי זליגר

הבשורה שכל כך הרבה ישראלים ציפו לה: עם תחילת מלחמת חרבות ברזל, כמעט כל חברות התעופה הזרות עזבו את ישראל ובודדות נשארו והפעילו טיסות לישראל וממנה.

בשבועות האחרונים אנחנו עדים לגל חזרה משמעותי מאוד. בשבועיים האחרונים החזרה של חברות התעופה הזרות באה לידי ביטוי באופן המשמעותי ביותר.

קבוצת לופטהנזה - שכוללת את סוויס, אוסטריאן ולופטהנזה - היתה הראשונה שהכריזה על החזרת הטיסות לארץ, וחזרה באופן רשמי בתחילת ינואר. יחד איתה חזרה גם חברת טארום הרומנית, וקצת אחריהן גם אגיאן היוונית.

החזרה של חברות אלה גרמה לחברות תעופה משמעותיות מאוד להכריז על חזרה לישראל וביניהן אייר פראנס, אייר סיישל, לוט, טוס איירווייז, בלו בירד, סמארטווינגס, טראנסאוויה וחברות תעופה נוספות. החברות שהכריזו על החזרה לארץ יגדילו את התחרות ויטוסו בין היתר לפריז, פראג, אתונה, לרנקה, בוקרשט ויעדים נוספים.

טיסות לואוקוסט, צילום: קוקו

אחת הבשורות המשמעותיות ביותר הגיעה בסוף השבוע כאשר שתיים מענקיות הלואו־קוסט, שהיו גם מהחברות הפעילות ביותר בנתב"ג, הודיעו על חזרה לארץ באופן רשמי. וויז אייר תפעיל טיסות ישירות מישראל לשישה יעדים ברחבי אירופה, החל מ־1 במארס. חברת הלואו־קוסט ההונגרית תטוס מישראל לבודפשט, בוקרשט, לונדון, סופיה, קרקוב ורומא.

ראיינאייר, שהשאירה ישראלים רבים במצב של חוסר ודאות עד יום רביעי האחרון, ביטלה מספר גדול מאוד של טיסות, אבל השאירה טיסות לישראל ומישראל לחמישה יעדים, החל מ־1 בפברואר. ראיינאייר תפעיל טיסות ישירות לממרסיי, באדן באדן, ממינגן, וינה ומילאנו, ובחזרה.

החזרה של וויז אייר וראיינאייר צפויה להשפיע על מחירי הטיסות מישראל. תמחור כרטיסי הטיסה מושפע בעיקר מהיצע וביקוש, ועד כה ההיצע היה מצומצם מאוד ביחס לביקושים, מה שצפוי להשתנות בקרוב.

חשוב להדגיש כי כל חברות התעופה הזרות שחוזרות לארץ יעשו זאת בתדירות נמוכה בהרבה מזו שהיתה בתקופה שקדמה למלחמה. עם זאת, ההערכה היא שהוספת היעדים והתדירויות תתרחב בחודשים שלאחר חזרתן, ועם בחינת מצב הביקושים בישראל, מה שצפוי לסייע בהורדת מחירי הטיסות.

נוסעי טיסות הלואו קוסט צילום:, צילום: ללא

נוסף על חברות התעופה שחזרו ואלו שיודיעו שיחזרו, יש חברות תעופה זרות שפעלו ברוב תקופת המלחמה וחלקן בכולה. בין החברות הללו ניתן למנות את פליי דובאי, שמפעילה ארבע טיסות ביום בקו תל אביב-דובאי; איתיחאד; אתיופיאן איירליינס, שהוסיפה טיסות ותפעיל 10 טיסות בשבוע בקו אדיס אבבה-תל אביב; היינאן הסינית; רד ווינגס; אזימוט; אוזבקיסטן והיי סקיי.

לצד כל החברות הללו פועלות לאורך כל המלחמה גם חברות התעופה הישראליות. בדצמבר אל על הפעילה 80% מכלל הטיסות בנתב"ג, והמספרים בנובמבר היו דומים. ישראייר הפעילה כ־10% מכלל הטיסות בנתב"ג, וארקיע כ־2%. המספרים הללו צפויים להשתנות בשבועות הקרובים, לאחר חזרתן המאסיבית של חברות התעופה הזרות.

מספרי הנוסעים בנתב"ג עולים גם הם, עם עלייה משמעותית מאוד במספר הנוסעים במהלך דצמבר לעומת נובמבר, והצפי הוא שהמספרים של ינואר יהיו גבוהים יותר מאשר בדצמבר. במהלך ינואר נשברו כמה שיאים מתחילת המלחמה, כשבחלק מהימים מספר הנוסעים שעברו בנתב"ג חצה את רף 25 אלף הנוסעים, בעוד בתקופת השפל במלחמה המספרים נעו סביב 10,000 נוסעים ביממה.

ברשות שדות התעופה החלו בהחזרה איטית של עובדים שהוצאו לחל"ת במהלך תקופת המלחמה. המהלך של החזרת העובדים מצביע על הביקושים הגוברים לטיסות והתנועה בנתב"ג.

"לחזור להתפרנס בכבוד"

היעדים המבוקשים ביותר בקרב הנוסעים הישראלים בשבועות האחרונים הם ארה"ב במקום הראשון ובפער גדול, ואחריה ניתן לראות את יוון, צרפת, אנגליה וגרמניה. לא מעט ישראלים טסים גם לגאורגיה, לאמירויות ולאיטליה.

טלי לאופר, צילום: יח"צ

טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות  משרדי הנסיעות: "אנו כמובן מקבלים בשמחה את הידיעות על חזרת החברות הזרות. לצערנו הרב, לא מעט מעובדי הענף נמצאים עדיין בחל"ת ולא צפויים לחזור עקב הפסקת הסיוע השרירותית על ידי המדינה. ברור לנו כיום, כמו שתמיד ברור לנו, שרק בעשר אצבעות ובעבודה קשה נוכל להתפרנס ולצמוח מחדש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר