מבוכים לדרכונים: אין תורים להנפקה

אם אתם צריכים לחדש דרכון, תצטרכו לחכות חודשים • וגם כשתזמינו, לא מן הנמנע שלא יגיע בזמן

דרכון ישראלי, צילום: רפאל בן ארי

לא רק ויזות לארה"ב: אם אתם צריכים לחדש דרכון, כדאי שתתאזרו בסבלנות - הרבה סבלנות.

אזרחים שפנו ללשכות השונות ברחבי הארץ, גילו כי אין תורים פנויים לחודשים הקרובים. לעיתים נאלצים הזקוקים לדרכון לנסוע לערים מרוחקות, אם במקרה מתפנה בהן תור.

אם התמזל מזלכם ויש לכם תור קרוב להנפקת דרכון, לא בטוח שאפשר להתחיל לחגוג. במשרד הפנים מבטיחים שהדרכונים יהיו מוכנים בתוך כשישה שבועות - זמן רב מדי - אך רבים לא קיבלו אותם גם בחלוף התקופה. במילים אחרות, כדאי לקחת מרווח זמן ארוך יותר כדי להיות בטוחים שהדרכון יהיה מוכן בזמן.

כדי לנסות ולהיענות לביקושים הגבוהים לחידוש דרכונים, ברשות האוכלוסין פתחו לשכה חדשה בבני ברק, שכל מטרתה להנפיק דרכונים זמניים בעלי תוקף של שנתיים. אלא שעם פתיחת הלשכה, נחטפו אלפי תורים בתוך יומיים. עם פתיחת התורים לחודש יוני, כ־20 אלף תורים נחטפו גם כן, וכעת רבים מהמזמינים נאלצים להמתין עד לחודש הבא להנפקת דרכון זמני.

הדרכונים אמנם תקפים לשנתיים (בניגוד לעשר שנים, כמו בדרכון הרגיל), אבל המהלך של שרת הפנים איילת שקד לפחות חוסך למקבלי הדרכונים הזמניים את הצורך לשלם על הדרכון הקבוע בחלוף השנתיים. בלשכה החדשה, עלות דרכון זמני היא 400 שקלים למבוגר ו־195 שקלים לקטין. אם תרצו להנפיק דרכון זמני בנתב"ג המחיר יהיה כפול.

אם הדרכון שלכם בתוקף עד לחודשים הקרובים, מומלץ להזמין תורים כבר מעכשיו לחודש נובמבר, אז המחירים צונחים בכ־50% לתעריפי חורף. המשמעות: חיסכון של אלפי שקלים למשפחה. 

דרך אגב, אף פעם לא כדאי לאבד את הדרכון בחו"ל, וכעת - שבעתיים. מחלוקת בין עובדי משרד החוץ למשרד האוצר מובילה לכך שאי אפשר להנפיק דרכונים חדשים במדינות רבות בעולם ובהן ארה"ב, גרמניה, איטליה, הולנד, בלגיה, ספרד, פורטוגל, בלארוס, קפריסין, צ'כיה, אוסטרליה, שבדיה, דרום אפריקה וצ'ילה. המשמעות היא שישראלי שאיבד דרכון באחת מהמדינות הללו יוכל לבקש מעובדי השגרירות להנפיק עבורו אשרת מעבר, שברוב המקרים תספיק, אך יש מצבים שהטיסה עם האשרה המדוברת עלולה להיות מסורבלת.

ממשרד הפנים לא נמסרה תגובה לידיעה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר