פייסבוק היא מעכשיו "מטא": יוצרת עולם וירטואלי חדש בשם מטאברס

פייסבוק משנה את שם החברה הגדולה ל"מטא" • שינוי השם לא ישנה את שמות האפליקציות השונות, אך השם החדש יתחיל לצוץ ברקע אצל כולן • במקביל יוצרת החברה עולם וירטואלי חדש העונה לשם Metaverse • העולם החדש יכלול גם את עולמות הפנאי שלנו וגם את עולמות העבודה • העולם יכלול גם עולמות מסחר שישולבו בין העולם הווירטואלי לעולם האמיתי • דגש חזק הושם על נושא הבטיחות: "נדאג שזה יהיה עולם בטוח מהרגע הראשון"

מטא - פייסבוק לשעבר, צילום: מסך

לאחר ספוקלציות רבות והמתנה, פייסבוק הכריזה היום (חמישי) באירוע מיוחד על שמה החדש - "מטא". 

"אני יודע שיש מי שטוענים שזה לא הזמן לעסוק בעתיד. אין ספק שיש נושאים חשובים לעבוד עליהם בהווה. תמיד יהיו. מהבחינה הזו, אף פעם לא יהיה זמן טוב להתמקד בעתיד. אבל אני גם יודע שיש הרבה מכם שמרגישים כמוני - אנחנו חיים בשביל מה שאנחנו מפתחים, ובזמן שאנחנו עושים טעויות, אנחנו ממשיכים ללמוד, לבנות ולהתקדם". כך פתח מארק צוקרברג, מייסד חברת פייסבוק את הכנס.

בהמשך אמר צוקרברג: "אנחנו מאמינים שהמטאוורס הוא היורש הטבעי של האינטרנט – הוא יספק חוויות חברתיות עשירות יותר ויאפשר לכולנו להרגיש נוכחים אחד לצד השני, מכל מקום בעולם".

לדברי צוקרברג, "אווטרים יהיו ממש כמו תמונות פרופיל היום, אבל במקום תמונה סטטית - מדובר בייצוגים תלת-מימדיים וחיים של ההבעות ומחוות. הם הולכים להפוך את האינטראקציות לעשירות הרבה יותר מכל דבר שאפשרי באינטרנט של היום.

"במקום להקליד או ללחוץ, אנשים יוכלו להחוות עם הידיים, לומר מילים או פשוט לגרום לדברים לקרות בעזרת כוח המחשבה. המכשירים לא יהיו מוקד תשומת הלב: במקום להפריע, הם יתנו תחושה של נוכחות בחוויות החדשות שתחוו ובאנשים שאיתם תהיו".

צוקרברג הסביר כי החלל - מטאברס, היא גרסה מוקדמת לחלל הביתי העתידי ב-Metaverse – המרחב הראשון שאליו כל אדם ייכנס כשירכיב את משקפי המציאות המדומה. לדבריו, בקרוב יהיה ניתן להזמין חברים להיפגש בבית ולבלות איתם, לצפות בסרטונים ולשחק יחד במגוון יישומים ומשחקים.

"Horizon Home היא התוספת החדשה ביותר ל-Horizon – הפלטפורמה החברתית של החברה, שמאפשרת לאנשים לשמור על קשר אחד עם השני, ליצור ולעבוד בתוך ה-Metaverse. אליו מצטרפים מוצרים כמו Horizon Worlds, חוויית המציאות המדומה שכבר זמינה במשקפי ה-Quest בגרסת בטא, וכן Horizon Workrooms – מרחב העבודה הווירטואלי והחדשני שהפך למוצר הדגל של החברה בעולמות הפרודוקטיביות. בד בבד, החברה הציגה גם את Horizon Venues – חלל דיגיטלי לצפייה בהופעות, משחקי ספורט ועוד, שמאפשר להיות חלק מאירועים חיים מכל מקום", אמר צוקרברג.

הוא הוסיף ופירט לגבי הצעדים הבאים של החברה. בהמשך השנה ישולבו שיחות קוליות של מסנג'ר כחלק משקפי ה-VR – וכך ניתן יהיה לערוך שיחות עם חברים דרך מסנג'ר, בין אם הם משתמשים בפלטפורמה דרך המשקפיים או לא. לאחר מכן, החברה מתכננת להציע לאנשים לבלות ולטייל ליעדים במציאות מדומה יחד - דרך אותו הממשק.

העולם הווירטואלי של פייסבוק - מטאברס, צילום: מסך

"גיימינג הוא מרכיב משמעותי מחזון ה-Metaverse – החל ממשחק שחמט מבוסס AR ועד למשחקי מלחמה במציאות מדומה", אמר צוקרברג. "במהלך הכנס הכרזנו כי המשחק Beat Saber חצה את רף 100 מיליון דולר בהכנסות דרך Quest. הכרזנו גם כי ה-Rockstar Games הקלאסי Grand Theft Auto: San Andreas נמצא בפיתוח עבור Quest 2. לצד זאת, החברה הציגה מספר עדכונים מעניינים שצפויים להשתלב בחוויות הדיגיטליות כבר בחודשים הקרובים – כמו שיתוף פעולה עם חברת Vertigo Games על חמישה משחקים חדשים שיגיעו בקרוב, אירועי VR חדשים למשחק Battle Royale של POPULATION ONE, ועוד.

"הרבה אנשים הולכים להיכנס למטאוורס בפעם הראשונה דרך גיימינג. כמה מהמוצרים הדיגיטליים כבר בנויים, במקביל לקהילות היוצרים והמפתחים הפעילות ביותר".

רבים כבר החליפו את חדר הכושר בשגרת אימונים במציאות מדומה, והחברה מתכננת להפוך את משקפי ה-VR למוצר הספורט הנוח והטוב ביותר עבור צרכים אלו. כבר בשנה הבאה, החברה תשיק סט אביזרים חדשים לפעילות ספורטיבית באמצעות המשקפיים – כמו אחיזה טובה יותר לשלטי ה-VR, ממשקים נוחים להתמודדות עם זיעה ופעילות אינטנסיבית, מצב אגרוף, תרגילי כושר מתקדמים וסטודיו ייעודי לפעילות גופנית – FitXR.

החברה הכריזה שתתחיל לבחון בקרוב את Quest for Business – חבילת כלים חדשה לעסקים, בהם ניתן יהיה להשתמש דרך משקפי Quest 2. במסגרת הכלים, כל אדם יוכל לפתוח חשבון עסקי במשקפי ה-VR, שדרכו יהיה ניתן לעבוד, לשתף פעולה עם קולגות, להשתמש בכלים חדשניים לשיפור הפרודוקטיביות ולהיעזר במגוון פונקציות ייעודיות לעבודה יומיומית ולתפעול שוטף של עסק – כמו ניהול חשבונות, מעקב אחר ביצוע, אינטגרציות ועוד.

צוקרברג בעת ההכרזה על "מטא", צילום: אי.פי

כמו כן, החברה מציגה חלל עבודה אישי חדש במסגרת Horizon Homes, שייקרא סטודיו ויהיה זמין לשימוש החל מהיום. בהמשך השנה, החברה מתכננת להשיק חללי עבודה בהתאמה אישית כחלק מ-Horizon Workrooms, כך שאנשים יוכלו לבחור בין עיצובים וחללים שונים, להוסיף את הלוגו של הארגון שבו הם עובדים ועוד.

במקביל, החברה צפויה לשלב שירותים כמו סלאק, דרופבוקס, Monday.com, פייסבוק, אינסטגרם ועוד בחוויית המציאות המדומה. אלו יוצגו כפלטפורמות דו-מימדיות במרחב העבודה ובחלל הביתי, ודרכן ניתן יהיה דבר עם קולגות, לגשת לקבצים ולגלוש ברשתות החברתיות מבלי להוריד את המשקפיים. החל מהיום, ניתן להוריד מספר יישומים דרך חנות האפליקציות של Oculus, לרבות פייסבוק, אינסטגרם, Smartsheet, ו-Spike הישראלית.

"השנים האחרונות נתנו לי ולחברה שיעור בצניעות"

"החברה שואפת לכך שחוויות המציאות החדשות ישנו גם את האופן שבו אנחנו לומדים ומעבירים תוכן חינוכי", הבהיר צוקרברג. "לשם כך, החברה הכריזה על קרן חדשה בסך 150 מיליון דולר שתוקדש ליצירת הדור הבא של החוויות החינוכיות ב-VR. לצד זאת, החברה משתפת פעולה עם שורת מוסדות כדי לקחת את החזון קדימה, וליצור חוויות למידה חדשניות וסוחפות.

"השנים האחרונות נתנו לי ולחברה שיעור בצניעות. אחד הלקחים העיקריים, הוא שבניית מוצרים זה לא מספיק. אנחנו גם צריכים לתת יד לבניית אקוסיסטם, כך שמיליוני אנשים יוכלו לקחת חלק בעתיד, שהם יתוגמלו על עבודתם וייהנו מהשגשוג - לא רק כצרכנים, אלא גם כיוצרים ומפתחים. עד כמה שאנחנו חברה גדולה, למדנו גם איך זה לפתח עבור פלטפורמות אחרות. החיים תחת הכללים שלהן עיצבו באופן עמוק את ההשקפה שלי על תעשיית הטכנולוגיה. יותר מכל, הבנתי שהגבלת חירות ומיסים גבוהים מקשים על חדשנות, מונעים מאנשים לפתח דברים חדשים, ומעכבים את הכלכלה של האינטרנט כולה".

"אנחנו מתכננים להמשיך לסבסד את המכשירים שלנו, או לפחות למכור אותם במחיר עלות, כדי להפוך אותם לזמינים עבור יותר אנשים. אם כולנו נעבוד יחד, נוכל כבר בעשור הבא להביא את המטאוורס למיליארד אנשים, לאפשר לשוק לצמוח ולייצר הזדמנויות תעסוקתיות מרגשות עבור מיליוני יוצרים ומפתחים".

וישאל שאה, סגן נשיא מטאוורס, אמר: "הגישה שלנו היא לספק שירותים לכמה שיותר אנשים, יוצרים ועסקים, תוך שמירה על עמלות נמוכות ככל הניתן ואפשרות בחירה.

"כיום, הרבה ממה שאנשים קונים באינטרנט תחום בתוך אפליקציה, אתר או משחק בודדים. מראה מותאם אישית לאוואטר בפלטפורמת משחקים אחת אי אפשר לקחת הלאה, לפלטפורמה אחרת. בעולם האמיתי, זה דומה לחולצה של קבוצת ספורט אהודה, שאי אפשר ללבוש מחוץ לאצטדיון. אבל בעתיד, נוכל לקנות בגדים דיגיטליים לאוואטר שלנו, ואז ללבוש אותם בכל רחבי המטאוורס.

"יהיו סוגים רבים ומגוונים של יוצרים במטאוורס: כאלה שמייצרים אובייקטים דיגיטליים, כאלה שמציעים שירותים וחוויות, וכאלה שבונים עולמות שלמים - ממש כמו שמפתחי משחקים עושים כיום".

החברה הציגה את פלטפורמת Presence – חבילת כלים חדשה, מבוססת בינה מלאכותית ולמידת מכונה, שתאפשר למפתחים לבנות טכנולוגיות מציאות מעורבת טובות וריאליסטיות יותר, לייצר אינטרקציות חברתיות וחוויות קוליות חדשניות, שישלבו בטבעיות בין תוכן וירטואלי למרחב הפיזי. כלים אלו מתבססים על יכולות מתקדמות כמו Passthrough, Spatial Anchors ו-Scene Understanding.

כחלק מהפלטפורמה, החברה תשחרר SDK (ערכת פיתוח תוכנה) ליצירת אינטרקציות וחוויות קוליות – מגוון כלים שיסייעו למפתחים להמציא מחדש את האינטרקציה עם טכנולוגיות מציאות מדומה ולהפוך את הידיים לאמצעי המרכזי שמספק שליטה בחוויה הוירטואלית. בד בבד, החברה מציגה SDK בעולמות האודיו, שיאפשר לקול להשתלב כחלק משמעותי מאותן חוויות דיגיטליות ויספק לאנשים שליטה קולית, ו-SDK ליצירת אוואטרים חדשים ומציאותיים.

"אנחנו משקיעים זמן רב בהתייעצות עם מומחים ובקבלת חוות דעת חיצוניות על מה שאנחנו מפתחים, ולפני שאנחנו מפתחים, אחד היתרונות של השלבים ההתחלתיים הוא שאנו יכולים לשתף פעולה עם אנשים, כבר בשלבי הפיתוח המוקדמים", אמר ניק קלג', סגן נשיא מדיניות.

החברה חשפה את Project Cambria – משקפי מציאות מדומה מתקדמים שיושקו בשנה הבאה וישלבו את כל חוויות המציאות החדשניות במקום אחד. מדובר במוצר מתקדם ואיכותי יותר, שגם יעלה יותר בהתאמה, אך יציע לאנשים טכנולוגיות פורצות דרך, לרבות נוכחות חברתית מציאותית ומשוכללת יותר, ראייה צבעונית באיכות גבוהה, ועוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר