ילדי הפלא של מיינקראפט: כך ישראלים בני 13 מרוויחים כסף מלשחק במחשב

עולם הסטרימינג הופך יותר ויותר פופולרי בשנים האחרונות. יוצרי תוכן גיימינג ברחבי העולם החלו להרוויח מיליוני דולרים מתחום שעד לפני רגע היה בחיתוליו. ההצלחה הזו לא פסחה גם על ישראל, ודיברנו עם הצעירים שרוצים להשתלט על העולם הזה

, צילום: מסך

רובם בני פחות מ-18. קבוצה של נערים ונערות מוכשרים, שכמו אחרים לדוגמת אנה זק ונועה קירל, פיתחו קריירה בגיל צעיר. עם זאת, הפעם לא מדובר בקריירה מהאינסטגרם, אלא ממשחקי מחשב. עד לפני כמה שנים, רובכם הייתם מסתכלים על המשפט הזה בפקפוק וחוסר אמונה. היום, לעומת זאת, קבוצת יוצרי התוכן "הפרלמנטום" הפכה לסיפור נוסף שמראה כמה הצעירים משתלטים על העולם בדרכים חדשות לגמרי.

יוצרי התוכן הללו התפרסמו בשנים האחרונות מפרסום סרטונים של המשחק "מיינקראפט" ביוטיוב. כיום יש להם קהל מעריצים של עשרות אלפים, וכל סרטון שהם מעלים זוכה לעשרות ומאות אלפי צפיות - לא דבר של מה בכך בעולם יוצרי התוכן הישראלי.

מיינקראפט הוא ללא ספק ממשחקי המחשב הכי גדולים בהיסטוריה של עולם הגיימינג. ב-2014 החברה דיווחה על מעל 100 מיליון משתמשים רשומים. רק כמה חודשים לאחר מכן, מיקרוסופט רכשה אותו בסכום שובר שיאים בתעשייה - 2.5 מיליארד דולר. אלה מספרים שאנו רגילים לשמוע משירותים פופולרים בהרבה כמו ספוטיפיי ונטפליקס, בטח שלא בעולם משחקי המחשב.

כיום למשחק מעל 600 מיליון משתמשים רשומים וכמעט 140 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש. בעולם הגיימינג מדובר במספרים שמעט מאוד משחקים מצליחים להגיע אליהם. ויש עוד דבר חשוב שצריך לציין - מיינקראפט יצא לראשונה בשנת 2009. משמע, גם 12 שנים אחרי יציאתו לשוק, הוא פופולרי ורלוונטי יותר מאי פעם.

משחק המיינקראפט מורכב כולו מבלוקים שונים, כמו פיקסלים גדולים על המסך. הבלוקים האלה יכולים לעשות מגוון רחב של דברים וניתן ליצור באמצעותם בלוקים חדשים לגמרי, שמטרתם לסייע בהתקדמות במשחק.

במשחק קיימים מצבים רבים החל ממצב "הישרדות" בו השחקן צריך לשרוד, להשיג משאבים ובלוקים על מנת להתקדם ועד למצב "יצירתי", שבו לשחקן יש אינסוף משאבים והוא יכול לבנות וליצור עולם חדש משלו, פרי דמיונו. מאז שיצא ב-2010, מיינקראפט צבר פרסים רבים ואף נחשב למשחק חינוכי המחדד את יכולת "פתירת הבעיות" של ילדים, ועל כן, מערכות חינוך ברחבי העולם משתמשות בו במסגרת הלימודים.

אלפי יוצרי תוכן מיוטיוב כבר הפכו לתעשייה של ממש. הם צוברים מיליוני עוקבים וצופים, וסכומי כסף שממשיכים לשבור שיא משנה לשנה. לדוגמה, יוצר התוכן Dream שהפך לפופולרי במיוחד במהלך חודשי הקורונה, הרוויח על פי הדיווחים כ-3 מיליון דולר בשנת 2020. עשרות חבריו למשחק הרוויחו סכומים דומים, והכל מפרסום סרטונים של המשחק בפלטפורמה.

בישראל המספרים אמנם נמוכים בהרבה, אבל אי אפשר להוריד בערך הכוח שקהילת הפרלמנטום צברה בחודשים האחרונים. בשיחה שערכתי עם אריאל אסא, יוטיובר בן 23 המוכר לצופיו בתור "סטינגר ישראל", הוא שיתף כיצד בנה את הקהילה יחד עם חברו דוד ששון. מאז 2016 הם מנסים להוביל את תחום המיינקראפט בישראל. עם השנים, אסא וששון שילבו 22 שחקנים בשרת שבנו במשחק, המכונים "חברי פרלמנט", כשלכל אחד מהם סיפור וקו עלילה משלו.

העוקבים שלהם, בדומה לצפייה בסדרת טלוויזיה, צופים בסרטונים שהם מעלים לרשת ועוקבים אחר הסיפור של הדמויות. המטרה הסופית של השניים היא לבנות עיר שלמה, חיה ומתפקדת, בתוך המשחק. שם, הם מחוקקים חוקים ומציגים חיים וירטואליים לחלוטין של היוטיוברים והדמויות אותם הם מגלמים.

"ראינו עלייה יציבה ויפה מאוד מאז הקמתנו, הן בקהל הצופים שלנו והן בקהל השחקנים בשרת הציבורי שפתחנו לכל הצופים שלנו. בשנה האחרונה נחשפנו לעלייה חדה מאוד שמעולם לא חווינו. לפתע, מדי שבוע, אלפי שחקנים מדליקים את המחשב שלהם ונכנסים לשרת שלנו. בשרת נמצאים גם יוטיוברים כמו מר שיבולת ומקריטה אשר מצלמים את מעשיהם בשרת כסדרת רשת בעלת מאות אלפי צפיות ביוטיוב", סיפר לי אסא.

"מיינקראפט זה משחק של יצירתיות, כזה שאתה יכול לממש בו כמעט את כל החלומות שלך. עם מספיק רצון אפשר לעשות שם הכל. אם חסר לך משהו במשחק, אתה יכול להוסיף אותו בעצמך ולהמשיך לפתח אותו", הוסיף.

הסיפור של הפרלמנטום מעניין בעיקר בגלל הקהילה שבנו ובני הנוער שמתפעלים אותה. בחודשים האחרונים, אסא וששון גייסו לניהול ותחזוק השרת מספר ילדים ובני נוער. אותם ילדים אחראים בעיקר על בניית מבנים חדשים בשרת. חשוב לומר שאלה לא מבנים רגילים, בני הנוער הללו מתמחים בשחזור מבנים באופן מדויק, ולא משנה כמה הם מסובכים וגדולים. "הם מוכשרים ובעלי יכולות בנייה מטורפות. אני משחק מיינקראפט משנת 2012, אבל הצוות הזה בונה דברים שלעולם לא הייתי מסוגל לבנות בעצמי", אמר אסא.

רק לפני כמה שבועות נשכרו הפרלמנטום וצוות הבנייה שלהם לבנות העתק מדויק של סניף בית הקולנוע "יס פלאנט" שבראשון לציון לכבוד עליית הסרט שאנג צ'י. בסרטון שהעלו לערוץ היוטיוב שלהם, אפשר לראות כיצד קבוצת הילדים בונה את הסניף לרמת הדיוק הקטנה ביותר, החל במיקום העצים ועיצוב החניון ועד הנהר שנמצא לשוליו של בית הקולנוע.

לצד בניית המבנה החיצוני, צוות נוסף בנה את פנים בית הקולנוע, לרבות העמודים ובתי הקפה שמרכיבים את הבניין וכן כל האולמות השונים, כולל אולם האיימקס. קשה להאמין שקבוצת ילדים הצליחה לעשות עבודה כזאת מרשימה בזמן כל כך מועט.

נועם, בת 13 מירושלים, שלקחה חלק בבנייה סיפרה לנו: "אני בדיוק עולה לכיתה ח' ואני משחקת במשחק מגיל 7. אני הכי אוהבת במשחק שהוא אין סופי. תמיד יש עוד דברים לבנות, עוד דברים לנסות, וכל פעם מחדש זה כיף. בין אם זה לבנות בניינים, עצים, או מבנים מהמציאות כמו היס פלאנט, זה בין הדברים האהובים עליי. חשוב לי לומר שפרויקט כזה לוקח לנו לא מעט זמן. אנחנו נפגשים מדי יום 4 שעות בממוצע כדי להמשיך לבנות ולפתח את המבנים שלנו. זה כמובן תלוי בכמות הבנאים שבונים ועוזרים לנו".

נועם שיתפה גם נקודת מבט קצת אחרת על המשחק. "זה פשוט מקצוע שמעניין אותי. אני אוהבת לבנות בניינים ולעצב אותם גם במציאות, ולא רק במשחק. אני שואפת ללמוד את זה באופן מקצועי ובעתיד לעבוד במקצוע הזה. בסופו של דבר מיינקראפט זה התחלה מעולה בעיניי להתמקצע בזה בעתיד".

הקהילה במשחק הולכת וגדלה מיום ליום, ונועם מספרת לנו שככמות הנערים שמשחקים במשחק, יש גם שחקניות נערות. "עוד דבר שאני אוהבת במיינקראפט זה שמדובר במשחק שמתאים לכל המגדרים. זה נדיר למצוא משחק מחשב שמשלב כמעט אותה כמות של נשים וגברים, והיחס בין המגדרים רק מצטמצם מיום ליום. בתור בנאית ושחקנית אין יחס שונה כלפי בנות. מעולם לא שמעתי משחקן אחר שאני לא יכולה לבנות או לעשות משהו רק כי אני בת".

גם דולב הלוי, בן 13 ממזכרת בתיה, השתתף בקמפיין הבנייה הגדול. "אני הכי אוהב שיש אין סוף אופציות ואפשרויות לאיך לשחק את המשחק הזה. יש שחקנים שמעוניינים לנצח את הדמויות הראשיות, יש שחקנים שרוצים לסיים את המשחק בכמה שפחות זמן ויש כאלה שפשוט שרוצים לבנות בתים יפים, לחקור את העולם, ולהנות מכל החוויה הזאת", סיפר לנו. "אתה יכול לשחק עם אנשים מכל העולם ואתה יכול לשחק עם חברים, אתה יכול ליהנות מעולם וירטואלי שיש לו אין סוף של משאבים ואפשר לבנות בו מבנים מרהיבים.

נשכרנו לא מעט פעמים לשחזר מבנים מהמציאות במשחק וזה יכול לקחת לנו בין כמה ימים לכמה שבועות אפילו. יש מקרים שבהם זה מבנה מאוד מסובך וצריך תמיד להשקיע עד הפרטים הקטנים על מנת שזה יצא ריאליסטי. אנחנו אוהבים שזה פותח לנו את הדמיון ונותן לנו חופש ביטוי".

סביר להניח שכמו נועם ודולב, הילדים שלכם שמעו על מיינקראפט וככל הנראה גם משחקים בו - בין אם במחשב, בקונסולה או בסמארטפון. באופן אישי, ראיתי את המשחק דועך בפופולריות אינספור פעמים, ותמיד כמה חודשים לאחר מכן חוזר בענק לראש רשימת המשחקים. כיום הוא נחשב למשחק הנצפה ביותר ברשתות החברתיות ובאתרי הסטרימינג יוטיוב וטוויץ' ואין סימן שזה ייעצר בקרוב. במובן מסוים, אפשר לקרוא לו "משחק הילדים שהפך לאימפריה", והם, הילדים, בקרוב ישתלטו על העולם הזה לגמרי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר