בזמן שאנחנו עדיין מדברים על מהפכת ה-AI, האמת היא שמהפכה גדולה נוספת מתפתחת בימים אלה מתחת לפני הקרקע. טכנולוגיה, שכשתתפרץ, תשנה את העולם העסקי שהכרנו עד היום - המהפכה הקוונטית. השילוב בין מהפכה זו לבינה המלאכותית הקיימת, יצור גל שינוי ענק שמי שלא יתכונן אליו יישאר הרחק מאחור.
2026 צפויה להיות שנת ההבשלה של המהפכה הקוונטית לקראת הפריצה הגדולה.
AI - מהייפ ראשוני לבשלות
בשנה הקרובה אנחנו נחווה את שלב ההתבגרות והליטוש בתחום הבינה המלאכותית. שלב שבו יחול שיפור מתמיד ביכולות הראשיות, כמו פענוח תמונות, הבנת טקסט, ניתוח וניהול נתונים. עיקר ההתפתחות השנה תהיה כשענקיות התוכנה והמערכות הארגוניות יטמיעו את יכולות ה-AI למוצרי המדף (CRM, ERP), וייצרו מציאות חדשה שבה הפלטפורמות הארגוניות, יאפשרו פרסונליזציה תפעולית ואפליקטיבית מותאמת אישית ותמעיט את הצורך בשימוש במתווים אפליקטיביים מוכתבים מראש.
כלומר, אם בעבר מנהל רצה להוסיף עמודה לדוח, הוא היה צריך לפתוח פרויקט פיתוח. היום הוא רק כותב ל-AI מה הוא צריך, והעמודה נוצרת בדוח.
שנת 2026 תוקדש להעמדת יכולת מבצעית על ידי ספקיות התוכנה הגדולות, וללמידה והיערכות על ידי חברות האינטגרציה והגופים המובילים בארץ ובעולם
השינוי הזה מחזיר לדיגיטל את האנושיות שאבדה עם התפתחות הטכנולוגיה: רשתות שיווק גדולות, למשל, לא יציגו עוד קטלוגים "טיפשים" של מוצרים, אלא יספקו חוויית קנייה שמבינה את המציאות של הלקוח הסופי ומתאימה את עצמה אליו. כך, לקוח שנכנס לאתר סחר או שירות יקבל השלמות מידע ויכולת לבצע פעולות נוספות כיוון שהמערכת למדה אותו, ואת צרכיו. ויודעת שהוא עומד לצאת לחו"ל או עומד לפני מעבר דירה וכדומה.
גם במערכות הבריאות, ה-AI תאתגר את הבירוקרטיה המסורבלת ויאפשר מסע מטופל חדש ו"חי", שמבין הקשרים, מזהה תלונות צולבות, מציע שירותים ותורים בדיוק בזמן ובמקום הנכון, מעדכן את הפרטים בטפסים מבלי להתיש את המטופל בעדכון נתונים שוב ושוב ויוזם עבור המטופל תהליכים נוספים שמקנים ללקוח חווייה יעילה, דינמית ואנושית.
דווקא הגופים השמרניים ביותר, כגון גופים פיננסים מובילים (בנקים, חברות ביטוח וכו') וגופי בריאות מובילים, ייהנו באופן המקסימלי מהמהפכה ויכולים לבצע את הזינוק הגדול ביותר בחוויית השירות, כי ה-AI מאפשרת להם לדלג מעל משוכות טכנולוגיות של עשרות שנים.
ארגונים יצטרכו להמציא את עצמם מחדש
בעוד שה-AI הופכת את העולם לנגיש, חכם ואינטואיטיבי, המחשוב הקוונטי מתכונן לנפץ את תקרת הזכוכית של עולמות חישוב וחקירת הנתונים. כאן, לו"ז היכולת שונה לחלוטין: הטכנולוגיה עדיין אינה בשלה מבצעית. שנת 2026 תוקדש להעמדת יכולת מבצעית על ידי ספקיות התוכנה הגדולות, וללמידה והיערכות על ידי חברות האינטגרציה והגופים המובילים בארץ ובעולם.
הפריצה המבצעית האמיתית אולי תגיע רק בתחילת 2027. אבל כשהיא תגיע, זה לא יהיה עוד "שיפור ביצועים" בלבד. המחשב הקוונטי לא עובד בטור, אלא מאפשר יכולות המקנות יכולות חישוב, סימולציה ועיבוד דמיוניות במונחים של הטכנולוגיות הקיימות.
המשמעויות הן מהירויות ניתוח פנומנליות - והזדמנויות חדשות. בנקים, למשל, יוכלו לבצע הערכות סיכונים וניהול קרנות שישפיעו באופן מהותי על שורת הרווח, אולם, בצד הסיכונים, הקוונטום מאיים על תשתיות ההצפנה והסייבר המוכרות, וחושף את ארגונים והמדינות לסיכוני פריצה שטרם ידענו כמותם. המהפכה הזו תדרוש סוג חדש של עובדים: יותר מתמטיקאים ומומחי אלגוריתמים, שיודעים לנווט ולנצל נכון את ים הנתונים האינסופי הזה.
הישיבה על הגדר היא סיכון
השילוב בין שתי הטכנולוגיות הוא המפתח לעתיד: הקוונטום יהיה המנוע שיספק תשובות לשאלות מורכבות בשברירי שנייה, וה-AI תהיה הממשק המתחקר והאגריטטיבי, שינגיש את התובנות האלו למקבלי ההחלטות בצורה אנושית.
המהפכה הכפולה תפתח מקצועות חדשים שלא קיימים היום: מומחי אינטגרציה בין מודלים קלאסיים וקוואנטיים, מנתחי נתונים קוונטיים, ואדריכלי שירות שמבינים כיצד AI מעצב חוויות דיגיטליות בזמן אמת. ארגונים שלא יכשירו כוח אדם מקצועי מראש לתחום - יגלו שקשה לגשר על הפער בתוך זמן קצר.
מנהלים יצטרכו לפתח שפה חדשה של קבלת החלטות מהירה, שמבוססת על ניתוחים בזמן אמת. המעבר מעולמות טכנולוגיים ליניאריים לעולמות הסתברותיים ידרוש שינוי בתרבות הארגונית יותר ניסוי וטעייה, פחות תכנון קשיח.
חלון הזדמנויות להיערכות למהפכה זו הוא קצר. ארגונים שינצלו את הזמן הזה כדי להבין איך לשלב את העוצמה הקוונטית עם הבינה המלאכותית, יהיו אלו שיובילו את השוק ב-2028. מי שיבחר להמתין על הגדר ולראות "לאן הרוח נושבת", יגלה מהר מאוד שהוא נשאר מאחור, בדיוק כמו שקרה לענקית הצילום "קודאק" בתחילת העידן הדיגיטלי.
הכותב הוא סמנכל חטיבת הדיגיטל באלעד מערכות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
