מומחה הסייבר האמריקני זאק דופמן פרסם השבוע באתר פורבס אזהרה חריגה ל-2 מיליארד משתמשי ג'ימייל ברחבי העולם: הם חייבים להחליט עכשיו האם הם מוכנים לאפשר לג'מיני, מודל הבינה המלאכותית של גוגל, לסרוק ולנתח את תיבות הדואר הפרטיות שלהם. "גוגל אומרת שאין מה לדאוג ושהכל בסדר", אמר דופמן, "אבל זה לא מדויק".
דופמן מתייחס לשני כותרות דרמטיות שהתפרסמו בשבועות האחרונים: האחת על פרצת אבטחה ענקית ב-Gmail, והשנייה על שינוי במדיניות גוגל לגבי אימון בינה מלאכותית על תיבות הדוא"ל של משתמשיה.
אמנם, גוגל הבהירה שהפרצה לא הייתה חדשה ולא הייתה קשורה ל-Gmail, אלא לאיסוף של דליפות מידע קודמות, ושלא חל שינוי במדיניות האימון של הבינה המלאכותית, אבל לפי הניתוח של דופמן, ההבהרות האלו הן לא פחות מדאיגות חדשות רעות מאשר הכותרות המקוריות. "זה מצביע על חוסר הבנה של מדיניות הפרטיות ושל מה שבאמת עושים עם נתוני המשתמשים", הוא טוען. "זו לא בעיה ספציפית של גוגל, אבל גוגל היא השחקנית הגדולה בעולם בתחום הזה".
דופמן מסביר מדגיש שג'מיני, כמו ChatGPT או Copilot של מיקרוסופט, אינם חברים אישיים קרובים או אנשי סוד. "הם המחשב של מישהו אחר, שפועל ממרכזי נתונים עצומים, שצורכים אחוז הולך וגדל מהאנרגיה והמים של העולם", הוא מסביר. "האחריות על הפרטיות והאבטחה היא של המשתמשים עצמם - לא של גוגל, לא של מטא, לא של OpenAI ולא של אפל. משתמשים יכולים לבחור את הספקים והפלטפורמות שיש להם את הארכיטקטורה, ההגנות ומדיניות הפרטיות הטובה ביותר - אבל הבחירה היא שלהם".
לדבריו, משתמשי ג'ימייל עומדים בפני בחירה אחת מאוד ספציפית, כפי שגוגל אישרה שוב ושוב: השימוש בשירותים מבוססי-הענן שלה וחשיפת המידע שלהם למידה כזאת או אחרת של מוערבות AI היא ההחלטה שלהם. מדובר הסכמה מרצון. וגם אם חלק מהמשתמשים הוכנסו אוטומטית כברירת מחדל, בדיקה מהירה ושני הקשות יכולים לתקן זאת בקלות.
אם משתמשים מאפשרים לג'מיני - כלומר למערך העצום של שרתים צמאי-כוח של גוגל במרכזי נתונים ברחבי העולם - לסרוק את תיבת הדואר שלהם, לנתח את המיילים הפרטיים שלהם, לא משנה כמה רגישים הם - זה בסדר, לדברי דופמן. כל עוד עשו החלטה מודעת לעשות זאת.
"קבלו החלטה", קורא הכתב. "אל תקריבו את הפרטיות שלכם בגלל אדישות או חוסר החלטה".
דופמן מבקר את גוגל (וגם את מיקרוסופט ומטא וענקיות טק אחרות) על כך שמדיניות הפרטיות שלהן "היא בלאגן אחד גדול". לדבריו, צריך אסור שמשתמשים יפתחו את הנתונים שלהם לשירותי ענן מבלי שהם באמת יבינו את ההשלכות של פעולה כזאת.
לדבריו, ענקיות הטכנולוגיה ממשיכות להשקיע מיליארדים ביכולות בינה מלאכותית חדשות ובשיווק אגרסיבי שמעצב את המרוץ הטכנולוגי הדרמטי הזה. בעוד הן עושות זאת, 2 מיליארד משתמשי Gmail ומיליארדים נוספים על פלטפורמות אחרות ממשיכים ללכת בשינה על קרח דק.
הצעדים של משתמשי גוגל הם חשובים לעתיד ה-AI, משום ש-ChatGPT אמנם עדיין מחזיקה ביתרון על הבינה המלאכותית של גוגל - אבל מה שחסר לחברת האם שלה OpenAI הוא בסיס משתמשים מבוסס. זה מה שהופך את גוגל - ומיקרוסופט - לבעלות סיכויים גדולים יותר בטווח הארוך לנצח במירוץ הזה - כל עוד הלקוחות שלה ימשיכו להשתמש במוצריהן.
"פרטיות ואבטחת נתונים אינם מהווים גורם מבדל כפי שחשבנו בעבר", מסכם דופמן. "משתמשים מראים שהם עדיין לא דואגים מספיק לפרטיות שלהם - וזה סימן רע מאוד למה שעוד צפוי לכולנו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
