תשתית אינטרנט קריטית קרסה היום (שלישי) והביאה להפרעות נרחבות בגישה לאתרים ברחבי העולם. קלאודפלייר, חברה אמריקנית שמספקת שירותי אבטחה והגנה למיליוני אתרים, חוותה תקלה גלובלית שגרמה לגולשים רבים לראות הודעות שגיאה במקום התכנים המבוקשים.
התקלה החלה בשעה 13:20 שעון ישראל, כאשר החברה זיהתה "עלייה בתעבורה חריגה" לאחד משירותיה. בעלי אתרים דיווחו כי לא הצליחו לגשת ללוחות הבקרה שלהם, ופלטפורמות מרכזיות כמו X ו-OpenAI חוו עליה בתקלות במקביל לבעיות של קלאודפלייר, על פי נתוני Downdetector - שירות המעקב אחר תקלות אינטרנט.
דובר קלאודפלייר מסר: "ראינו קפיצה בתעבורה חריגה שגרמה לחלק מהתעבורה העוברת ברשת שלנו לחוות שגיאות. בעוד שרוב התעבורה לרוב השירותים המשיכה לזרום כרגיל, היו שגיאות מוגברות במספר שירותי קלאודפלייר". החברה הוסיפה כי "אנחנו טרם יודעים מה גרם לעלייה בתעבורה החריגה".
בשעה 14:21 שעון ישראל דיווחה החברה: "אנחנו רואים שירותים מתאוששים, אבל לקוחות עשויים להמשיך לראות שיעורי שגיאה גבוהים מהרגיל בזמן שאנחנו ממשיכים במאמצי התיקון". התקלה נמשכה כמה שעות, כאשר החברה המשיכה לחקור את הגורם לבעיה.
מה זה בכלל קלאודפלייר?
קלאודפלייר היא אחת מהחברות המרכזיות בתחום CDN (Content Delivery Network - רשת הפצת תוכן), שירות המאפשר לאתרים לטעון במהירות בכל מקום בעולם, ללא תלות במיקום הפיזי של המשתמש. החברה גם מספקת הגנה מפני תקיפות סייבר, ניהול עומסים ואבטחת אתרים.
גיל מסינג, ראש מטה של צ׳ק פוינט ישראל, הסביר: "קלאודפלייר היא אחת השחקניות הגדולות בשוק ה-CDN שזה במילים פשוטות מה שמאפשר לאנשים מכל העולם טעינה מהירה של תוכן שלא תלויה במיקום הפיזי שלהם וזה מווסת עומסים. לכן, ברגע שיש להם תקלה בסדר גודל כזה, המשמעות המיידית היא שאנשים לא מצליחים להגיע לתוכן שהם צריכים, או גורם לאיטיות מאד משמעותית בטעינה שלו". מסינג הוסיף כי "במקרה הספציפי הזה לא ברור עדיין מה מקור התקלה, אבל לפי החברה לא מדובר במתקפה".
חברות רבות נפגעו כתוצאה מהתקלה, בהן X, ספוטיפיי, OpenAI, קנבה, איקאה, זום, פייפאל, דרופבוקס, אובר ועוד.
עם זאת, לוח הזמנים של קלאודפלייר הראה שמהנדסי החברה היו אמורים לבצע תחזוקה שגרתית במרכזי נתונים בטהיטי, לוס אנג'לס, אטלנטה וסנטיאגו שבצ'ילה ביום התקלה, אך לא ברור אם פעילותם קשורה להפרעה.
שרשרת דיגיטלית שבירה
רון ליבוביץ, ראש החטיבה הממשלתית-ציבורית בחברת AudioCodes, המתמחה בפתרונות voice AI בענן: "התקלה היום היא תמרור אזהרה בוהק. היא מוכיחה ששרשרת האספקה הדיגיטלית שלנו שבירה יותר ממה שנדמה. עבור ארגונים גדולים כקטנים, המסקנה חייבת להיות אימוץ יכולות Edge Cloud מקומיות. אי אפשר לבסס פעילות עסקית קריטית, ובוודאי שלא שירותי Voice AI ותקשורת לקוחות, על גורם צד שלישי יחיד, יהיה גדול ואמין ככל שיהיה. הפתרון צריך להיות היברידי: ליהנות מהענן הציבורי כשהוא עובד, אבל להחזיק יכולות ליבה מקומיות (On-Prem) שיבטיחו שהארגון ימשיך לתפקד גם כשהרשת קורסת".
יאיר קלפר, מייסד Magma Devs ואחד ממפתחי התשתית של Lava Network, רואה בתקלה דוגמה למחיר הריכוזיות באינטרנט: "הבעיה היום באינטרנט זה שהוא ריכוזי. קלאודפלייר הוא גם פתרון ריכוזי. 20% מהתעבורה באינטרנט מושתת עליו ובעצם בגלל איך שהוא בנוי אם הוא נופל, כמו שקרה היום האינטרט מושבת".
מסינג מצ'ק פוינט הדהד את החשש: "חשוב לציין שלאחרונה היו כמה מקרים שבהם ענקיות טכנולוגיה שלמעשה 'שולטות' על האינטרנט חוו תקלות גדולות שהראו עד כמה משמעותית ההשפעה שלהן על החיים של כולנו".
הוא הוסיף כי "הנזק שזה מייצר לאתרים במיוחד כאלה שהמסחר מתבצע דרכם הוא משמעותי מאד, וצריך לייצר מחשבה לכל בעל של אתר עד כמה הוא יכול לשים את 'כל הביצים האינטרנטיות' בסל אחד".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו