אירופה מתמודדת עם דאגות ביטחוניות חדשות: במרכז החשש - אוטובוסים חשמליים מתוצרת סין שיכולים להתעדכן מרחוק ולהיות מושבתים על ידי היצרן או גורם חיצוני אחר.
ספקיות תחבורה ציבורית בדנמרק ונורווגיה מיהרו לבדוק פרצות אבטחה בצי כלי הרכב שייבאו מחברת Yutong, יצרנית האוטובוסים הגדולה בעולם, זאת לאחר שהתגלה כי האוטובוסים מצוידים במערכות שמאפשרות עדכונים והשתלטות מרחוק.
כזכור, גם בישראל נתקלו לאחרונה בבעיה דומה במהותה, כאשר צה"ל החל לאסוף מהקצינים כלי רכב חשמליים מתוצרת סין - זאת לאחר שבמערכות הביטחון נקבע כי קיים חשש ממשי לדליפת מידע רגיש באמצעות מערכות הרכב.
אין אפשרות לנהוג בו מרחוק
צי האוטובוסים מדגם Yutong החיל לששמש את רשת התחבורה הציבורית בדנמרק מאז שנת 2019. מוקדם יותר החודש הציפה חברת Ruter מנורווגיה, שמפעילה מחצית מהתחבורה הציבורית במדינה, את דאגותיה בנושא.
בבדיקות שנערכו, נבדקו שני אוטובוסים: אחד של Yutong ואחד הולנדי מבית VDL. בעוד שהאוטובוס ההולנדי אינו כולל עדכונים אוטונומיים מרחוק, ל-Yutong יש גישה דיגיטלית ישירה לכל כלי רכב לצורך עדכוני תוכנה ובדיקות אבחון. המשמעות: האוטובוס יכול להיות מושבת או מושהה על ידי היצרן, אך אין אפשרות לנהוג בו מרחוק.
Yutong הגיבה לנושא וטענה כי היא "מכבדת את דאגות הציבור לגבי בטיחות הרכב והגנה על פרטיות הנתונים", וכי "ללא הרשאת הלקוח, אף אחד אינו רשאי לגשת למערכת או להפעילה".
החששות מצטרפים למתח הכללי בין אירופה לסין: תלות מסחרית וידע מצד אחד, לצד חשש מהתקפות סייבר, גניבת קניין רוחני והפרות זכויות אדם מצד שני. ממשלות אירופה כבר הסירו רשתות 5G סיניות בשל חששות דומים, תוך הפעלת לחץ מצד ארצות הברית.
נפח שוק הרכבים החשמליים הסיניים באירופה מזנק והגיע ל-5.1% במחצית הראשונה של 2025 - כמעט פי שניים משנה שעברה. עם זאת, מומחים מציינים כי הבעיה אינה ייחודית לסין: "כל רכב חשמלי עם חיבור לאינטרנט חשוף לאותו סיכון", אמר קן מונרו, מייסד חברת Pen Test Partners. "הדרך היחידה לעמנוע זאת לדעתי היא שהמפעיל יסיר את כל הקישוריות שלו מהרכב הזה. זה עניין של אמון".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
