רויטרס טוענת: 10% מרווחי מטא מפרסום הן בזכות תרמיות - החברה מכחישה

לפי תחקיר של רויטרס, כ-16 מיליארד דולר מהכנסות הפרסום של ענקית הטכנולוגיה מגיעים ממודעות הונאה • החברה טוענת כי הנתונים "מנופחים" ומדגישה שמספר הדיווחים על תרמיות ירד ביותר מ־50% בשנה האחרונה

מנכ"ל מטא מארק צוקרברג . צילום: איי.אף.פי

סוכנות הידיעות "רויטרס" פירסמה השבוע כי מסמכים פנימיים שהגיעו לידיה מגלים כי מטא הרוויחה כ-16 מיליארד דולר (10 אחוז מההכנסות שלה מפרסום) ממודעות שמקדמות "הונאות, הימורים ומוצרים אסורים". לטענתה, במשך שנים החברה ידעה על היקף התופעה, אך בחרה לגבות "קנסות" מהמפרסמים במקום לחסום אותם.

אולם, חברת מטא, הבעלים של פייסבוק ואינסטגרם, בין השאר, חלקה על ממצאי התחקיר.

רויטרס דיווחה כי מטא מציגה למשתמשים כ־15 מיליארד מודעות "בסיכון גבוה" מדי יום, מהן היא מרוויחה כ-7 מיליארד דולר בשנה. החברה נוהגת לחסום מפרסמים רק אם מערכותיה האוטומטיות משוכנעות ב־95% ומעלה שמדובר בהונאה.

במסמכים שהודלפו נכתב כי מטא הציבה לעצמה יעדים להפחתת היקף מודעות התרמית ב־50% בחלק מהשוקים. עם זאת, דובר החברה מסר כי מטא "אינה מקבלת את הנחת היסוד של הדו"ח" וממשיכה להשקיע מאמצים רבים בטיפול בתופעה.

“אנחנו נלחמים נחרצות בהונאות ובתרמיות כי לא המשתמשים שלנו, לא המפרסמים הלגיטימיים ולא אנחנו רוצים בתוכן הזה", נמסר. "המסמכים שדלפו מציגים תמונה סלקטיבית שמעוותת את גישתנו על ידי התמקדות בהערכת גודל האתגר, ולא במגוון הפעולות שננקטו כדי להתמודד עמו".

מטא הוסיפה כי הנתון שמציין כי 10% מרווחי הפרסום שלה מגיעים ממודעות אסורות הוא "הערכה גסה ומכלילה מדי, לא נתון סופי או מדויק". לדבריה, בדיקה מאוחרת העלתה כי רבות מהמודעות שסווגו כבעייתיות כלל לא הפרו את כללי הפלטפורמה.

מטא. מכחישה את הטענות נגדה, צילום: AFP

ירידה של 50% בדיווחים על הונאות

בחברה ציינו עוד, כי ב-15 החודשים האחרונים חלה ירידה של יותר מ־50% בדיווחים על מודעות הונאה, וכי מתחילת השנה הוסרו יותר מ-134 מיליון פריטי תוכן שהוגדרו כתרמיות פרסום.

"מאבק קשה בין הכנסות לאמון הציבור"

אורי גולד, מומחה מדיה אוסטרלי, אמר בראיון לתקשורת, כי מטא ראויה להערכה על כך שחשפה נתונים ברורים לגבי היקף הבעיה, אך הוסיף כי "כאשר חלק ניכר מההכנסות מגיע ממפרסמים בסיכון גבוה, האכיפה הופכת לאיזון עדין שעלול לפגוע בבטיחות המשתמשים ובאמון בפלטפורמה”.

גולד הוסיף כי "מודעות הונאה יוצרות נזק כלכלי, דוחפות מידע שגוי ומחלישות את האמון במרחב הדיגיטלי. כדי לשקם אמון, מטא צריכה לשפר גם את חוויית התמיכה למשתמשים ולמפרסמים, לא רק את הטכנולוגיה".

היקף תופעת ההונאות בעולם

לפי ארגון Global Anti-Scam Alliance, שבו חברים נציגים של מטא, גוגל ופלטפורמות נוספות, משתמשים ברחבי העולם איבדו לפחות טריליון דולר בשנה האחרונה כתוצאה מתרמיות. דוח הארגון לשנת 2025 מצא כי 70% מהבוגרים נתקלו בהונאה כלשהי ב-12 החודשים האחרונים, וכרבע מהם איבדו כסף.

"אם בנק היה מאבד 15%-20% מהעסקאות לנוכלים, הרשויות היו מתערבות מיד. אך בעולם הפרסום זה נחשב נורמלי - וזה מה שמנציח את הבעיה", אמר גולד.

גם בישראל התייחסו לפרסום. עידן רינג, סמנכ״ל קהילה וחברה באיגוד האינטרנט הישראלי: ״הדו"ח הפנימי של החברה מצא כי מדי יום מתפרסמים בפלטפורמה 22 מיליארד ניסיונות הונאה. המסמכים גם מגלים כי כדי ׳להרתיע׳ מפרסמים של הונאות, מטא החלה לגבות מחיר גבוה יותר ממי שפרסם מודעות שזוהו כבעלות ׳סיכון גבוה׳... חשיפת המסמכים הפנימיים מראה שבניגוד לטענת החברה, היא בהחלט מודעת להיקף השימוש לרעה בפלטפורמה שלה בידי עבריינים ברחבי העולם - וגם מכניסה מכך הון עתק. המסמכים גם חושפים את אוזלת היד של רשויות ומדינות ברחבי העולם בהתמודדות עם התופעה ועם תאגידי הטכנולוגיה הגלובליים רבי העוצמה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר