בית החולים שיבא בתל השומר יתחיל בקרוב להפעיל מערכת חדשה לניהול משלוחים פנימיים, המבוססת על בינה מלאכותית ומתאמת בין רובוטים לעובדים אנושיים. המערכת, שפותחה על ידי החברה הישראלית Deliverz.AI באמצעות זרוע החדשנות ARC במרכז הרפואי שיבא, נועדה לשפר את היעילות הלוגיסטית בבית החולים ולשחרר כוח אדם למשימות טיפוליות.
על פי ביה"ח, בשבועות הקרובים יפעלו שלושה רובוטים, שכבר נמצאים בשלבי אינטגרציה אחרונים.
Deliverz.AI אינה מייצרת רובוטים, אלא מספקת מערכת שליטה ובקרה המנהלת רובוטים קיימים ממגוון יצרנים לצד עובדים אנושיים. המערכת מחליטה בזמן אמת מי יבצע כל משימה - רובוט או אדם - בהתאם לסוג המטען, הדחיפות והמיקום.
לדברי החברה, בלב המערכת פועלת בינה מלאכותית הלומדת את דפוסי הפעילות בבית החולים. היא מנתחת נתונים על תנועה, עומסים וזמני פעילות, וחוזה ביקושים עתידיים. כך, לדוגמה, אם המערכת מזהה כי בשעות מסוימות יש עומס רב במחלקה מסוימת, היא תקצה מראש משאבים למקום ותתכנן מסלולים מיטביים.
"המערכת היא בעצם המקבילה של וולט לתחום הרפואי", מסבירים בחברה. "היא מנהלת את שרשרת האספקה הפנימית, מחלקת משאבים בצורה חכמה ושולחת 'שליחים', אנושיים או רובוטיים, למקום הנכון ובזמן הנכון".
על פי הודעת החברה, אחד היתרונות המרכזיים הוא היכולת לשלב רובוטים מכמה יצרנים במערך משולב. המערכת מצוידת באלגוריתמי ניווט מתקדמים המאפשרים תנועה בין קומות ובין מבנים, כולל אינטגרציה עם מעליות ושערים אוטומטיים. הרובוטים עומדים בתקני בטיחות אירופיים, המאפשרים להם לנוע בבטחה בסביבות צפופות ובקרבת אנשים.
היתרון העיקרי לבית החולים הוא שחרור כוח אדם. לפי נתוני החברה, המערכת יכולה להחזיר עד 20% מזמן העבודה של הצוותים למשימות בעלות ערך גבוה יותר, כמו טיפול ישיר בחולים. במקום שאחות תצטרך להביא תרופות מהמחסן או שמנהל מחלקה יילך להביא מסמכים, רובוט, או שליח אנושי, זמין יבצע זאת.
מבחינה כלכלית, המערכת מוצעת ללא השקעה ראשונית ברובוטים חדשים - היא פועלת עם ציוד קיים ומאפשרת פריסה מהירה. בית החולים יכול להתחיל להשתמש בה באופן מיידי, ללא צורך בהתאמות תשתית משמעותיות.
מגמת השימוש ברובוטים בבתי חולים בישראל הולכת וגוברת בשנים האחרונות, גם בצעד להתייעלות כלכלית וגם משום שבתי חולים מחפשים דרכים להפחית כל הניתן מגע פיזי מיותר בין עובדים למטופלים.
החברה מציינת כי המערכת משפרת את היעילות התפעולית פי ארבעה בממוצע, הודות לאופטימיזציה מבוססת בינה מלאכותית שמבטיחה מסלולים קצרים וזמני תגובה מהירים. המערכת גם לומדת ומשתפרת באופן רציף - ככל שהיא צוברת יותר נתונים על הפעילות בבית החולים, היא הופכת מדויקת יותר בחיזוי הביקושים ובהקצאת המשאבים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו