"הזדמנות נדירה": הדפדפן החדש של OpenAI הוא הכרזת מלחמה על גוגל

החברה הציגה את Atlas: דפדפן שמשלב בינה מלאכותית ומציע חוויית חיפוש מבוססת שיחה • עם 800 מיליון משתמשים שבועיים ב-ChatGPT, גוגל עלולה לאבד שליטה משמעותית בשוק הדפדפנים והחיפוש

סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI. מה דפדפן יכול להיות?. צילום: AFP

חברת OpenAI הפתיעה אתמול (שלישי) בהשקת דפדפן אינטרנט חדש בשם Atlas, צעד שעשוי לערער את מעמדה של גוגל ככוח המוביל בתחום הדפדפנים ומנועי החיפוש באינטרנט. המנכ"ל סם אלטמן פתח את אירוע ההשקה המקוון בהודעה שאפתנית: "אנחנו רואים בבינה מלאכותית הזדמנות נדירה, המגיעה פעם בעשור, לחשוב מחדש על מה דפדפן יכול להיות".

אלטמן השווה את המעבר לעידן החדש לשינויים טכנולוגיים קודמים. לדבריו, בעוד שורת הכתובות ותיבת החיפוש שימשו מענה מושלם לדרך שבה אנשים השתמשו באינטרנט בעבר, כיום מתגבשת הבנה שחוויית השיחה עם בינה מלאכותית יכולה להיות האנלוגיה המתאימה לעידן הנוכחי. אבל מעבר לחזון, ההשקה מסמלת אתגר ממשי למוצרים רבים של גוגל - מהדפדפן כרום (Chrome) ועד למנוע החיפוש המרכזי של החברה.

הפרויקט של OpenAI לא היה סוד: לפי אתר TechCrunch, בעמק הסיליקון דיברו עליו כבר מהקיץ, והיה ברור שמדובר באיום פוטנציאלי על גוגל. אך פרטי המוצר שהוצגו אתמול חושפים את מלוא ההיקף - כמה גוגל עלולה לאבד בעידן הבינה המלאכותית, וכמה מעט ההצלחה שלה עם מודל ה-AI ג'מיני (Gemini) מצליחה לסייע לה מול האיום החדש הזה.

800 מיליון סיבות לדאגה

האיום הראשון, כפי שמדווח TechCrunch, הוא מספרי: ChatGPT כבר משרת 800 מיליון משתמשים מדי שבוע. כל מעבר של משתמשים אלה לדפדפן Atlas סביר שיגרום להם לנטוש את כרום. נכון, כרום הוא שירות חינמי ואין לגוגל הפסד כספי מיידי, אבל החברה מאבדת משהו אחר: את הכוח למקד פרסומות למשתמשים אלה ולהפנות אותם למנוע החיפוש שלה - זירה קריטית להכנסות החברה.

העיתוי מחמיר את המצב: לפי הפרסום, רק בחודש שעבר אסר משרד המשפטים האמריקני על גוגל לחתום על הסכמי בלעדיות עם מנוע החיפוש שלה. עכשיו, בדיוק כשהיכולת של גוגל להבטיח משתמשים באמצעות עסקות מסחריות נחסמה, מגיע דפדפן מתחרה שעלול למשוך אליו המונים.

Atlas. איום על הדומיננטיות של גוגל, צילום: openAI

חיפוש מסוג אחר לגמרי

בן גודג'ר, המהנדס הראשי של Atlas - שבעצמו היה דמות מרכזית בפיתוח Firefox וכרום - הסביר באירוע ההשקה את ההבדל המהותי. "המודל החדש הזה של חיפוש הוא חזק מאוד", הוא אמר. "זו חוויה רב-שלבית. אפשר לנהל דיאלוג מתמשך עם תוצאות החיפוש במקום רק לקבל הפניה לאיזה דף אינטרנט".

גוגל גם שילבה AI בחיפוש שלה, אבל בצורה שמרנית - היא הוסיפה תיבת תוצאות לדף, בדומה לאופן שבו היא מציגה רשימות מוצרים או ביקורות משתמשים. האינטראקציה השיחתית והמתמשכת של OpenAI חורגת לגמרי ממה שכרום מציע כיום. בגלל ההבדל המהותי בגישה, לא פשוט יהיה לגוגל לשכפל את היכולת הזו. אם המשתמשים יחבבו את שיטת החיפוש החדשה, הדומיננטיות של גוגל עלולה להיפגע.

Atlas. "דיאלוג מתמשך עם תוצאות החיפוש", צילום: openAI

שאיפות פרסומיות וגישה לנתונים רגישים

כרגע, OpenAI לא מציגה פרסומות במוצריה - אבל החברה לא שוללת זאת לעתיד. לפי TechCrunch, בזמן האחרון OpenAI פרסמה מספר רב של משרות בתחום הפרסום הדיגיטלי, דבר שמעלה השערות שהיא עשויה לצאת לדרך הזו.

Atlas מעניק ל-OpenAI יכולת חדשה: לאסוף מידע בזמן אמת ישירות מחלון הדפדפן של המשתמש, כולל צפייה במילים שהוא מקליד על המסך. זו רמת חשיפה שלא הייתה קיימת עד כה - גישה ישירה למה שהמשתמש רואה ועושה בדפדפן. מדובר בדיוק בסוג המידע שיכול להיות בעל ערך עצום למיקוד פרסומות, כזה שמשתמשים בדרך כלל לא נותנים לחברות כמו גוגל או מטא, בעיקר אחרי שנים של חששות סביב פרטיות.

Atlas עדיין בתחילת דרכו, וההצלחה שלו תלויה ראשית כל בשאלה האם משתמשים באמת רוצים את החוויה הזו. אבל מה שבולט הוא שהכיוון של OpenAI הוא מסחרי למדי: להגדיל בסיס משתמשים ולייצר הכנסות, ולא רק לרדוף אחרי מטרות מופשטות של פיתוח בינה מלאכותית כללית. כשמומחי תשתיות שואלים את עצמם איך OpenAI תצליח להחזיר את ההשקעה האדירה של 300 מיליארד דולר בבניית מרכזי נתונים, אולי מוצרים כמו Atlas מתחילים לספק רמז לתשובה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר