להתפתחות של אלגוריתמי הבינה המלאכותית יש השפעה חיובית על מגוון תחומים בחיינו, אבל למרבה הצער גם נוכלים אוהבים להשתמש בה. כיום קשה יותר לזהות הונאה ורבים מאוד נופלים בהונאות מתוחכמות ומאבדים לא פעם כסף רב.
לקראת עונת המכירות הקרובה, מחקר גדול של אתר הייעוץ הבינלאומי Citizens Advice, המסייע לזהות הונאות ברשת, חושף מה הן הונאות הסייבר מהן נפגעים הכי הרבה גולשים. המחקר נערך בבריטניה, אך הוא מהווה מבחינות רבות שיקוף נרחב יותר של מגמות עולמיות בתחום.
ממצאי המחקר עולה, כי 10 אחוזים מהבריטים נפלו בעצמם להונאה מקוונת ו-20 אחוז מתושבי הממלכה המאוחדת הכירו אדם שנפגע מהונאת רשת.
הונאות בקניית מוצרים
הממצאים מלמדים כי ההונאה המצויה ביותר שהגולשים נפגעים ממנה מתבססת על קניות ברשת. כ-26 אחוז מהקורבנות נפלו קורבן לאתרים מזוייפים שמכרו מוצרים נחותים (שונים מאלו שהובטח באתר המכירות) או כאלו שאינם קיימים. התברר כי הקורבנות הוציאו מאות ליש"ט על בגדים, רהיטים, טלפונים ניידים ומוצרים איכותיים נוספים - וקיבלו פריטים מזויפים באיכות נמוכה מאוד. ההונאות האלו התחוללו בכמות ענק בעיקר סביב חגים או ימי מכירות כמו הבלאק פריידי.
חוקרי האתר הזהירו ביחס לסוג הזה של ההונאות כי הוא צפוי לגדול ולהיות מתוחכם בהרבה כך שמספר הקורבנות שייפגעו מהונאות כאלו יגדל מאוד.
קלייר מוריארטי, מנכ"לית Citizens Advice, ציינה בהקשר לתחום הקניות כי "בעקבות יוקר המחייה רבים מחפשים דרכים לקנות בצורה חכמה ולחסוך כסף, אך את הצורך הזה מנצלים נוכלים שפועלים בטקטיקות מתוחכמות יותר ויותר שמקשות על הזיהוי שלהם. המציאות כה חמורה עד שכל אחד מאיתנו יכול ליפול להונאה כזו. לכן חשוב להיות מאוד ערניים, להתייעץ ולהימנע מקנייה בכל מקרה של חשד לרמאות".
הונאות בתחום השקעות הכספים
תחום מרכזי נוסף ממנו נפגעו גולשים ברשת קשור להונאות בתחום השקעת כספים. כ-18 אחוז מהגולשים שנפגעו היו קורבנות של מקרים כאלו. בחלק גדול מההונאות האלו הובטח לקורבנות לקנות ניירות ערך חסרי ערך למעשה או להשקיע במיזמים שאינם קיימים כלל. דוגמה להונאה כזו הוא ניפוח ערכה של המנייה המוצעת לקורבן. במקרה כזה מוצעת למכירה מנייה אמיתית שנסחרת בבורסה אלא שערכה הממשי קטן בהרבה כך שהנוכל גוזר קופון כספי גדול מהקורבן התמים שבוחר להאמין ולהשקיע במנייה דרכו.
במקרים אחרים, הקורבן הוטעה לחשוב שהוא פועל מול בנק שמציע הלוואות בריבית נמוכה. באופן זה מוסר הקורבן מידע פיננסי רב הכולל את פרטי החשבון שלו ופרטי אבטחה - רק כדי שהנוכלים יוכלו לחדור אל החשבון שלו ולשאוב ממנו כספים.
פנייה של בן או קרוב משפחה
תחום פופולרי נוסף של הנוכלים הוא התחזות לחבר או לבן משפחה הזקוק לעזרה או לכסף. על פי המחקר, 16 אחוז מהגולשים נפלו להונאה מהסוג הזה. ברוב המקרים הנוכל פונה ומבקש עזרה כיוון שהוא זקוק לכסף כשהוא מצוי במקום שבו אין לו גישה לחשבון הבנק שלו. הכוח המרכזי של הונאות מהסוג הזה נובע מהדאגה ההורית לילדים או לקרוב המשפחה ומתברר שרבים נופלים ברשת הנכולים.
התחזות לחברת הסלולר
14 אחוז מהקורבנות נפלו להונאה שבה הנוכל התחזה לחברת הסלולר שלהם. במקרה זה הוצע לקונה מכשיר חדש ומתקדם במחיר זול ואטרקטיבי. פיתוי זה גם עבד לא מעט על הגולשים למרבה הצער.
אז מה אפשר לעשות? להיכנס לאתרים מוכרים ולא לסמוך על קישורים שנשלחו ברשת, לוודא באמצעים אחרים שאתם אכן מדברים או מתכתבים עם האדם האמיתי ולא עם נוכל שמעמיד פנים - ובעיקר להיות חשדניים כמעט בכל סיטואציה.
ואם כבר נעקצתם - ספרו על כך. לעתים קרובות מדי, אנשים חשים אשמה, מבוכה או אפילו בושה, מה שמונע מהם לדווח על מה שקרה, אבל האמת היא שכל אחד יכול ליפול ברשת הונאה ולעולם לא נדע את ההיקף האמיתי עד שיותר אנשים יתייצבו ויספרו על כך.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו