המקל והגזר: כך מטא מכריחה עובדים להשתמש ב-AI 

ענקית הטכנולוגיה יצרה מערכת ניטור מורכבת שעוקבת אחר שיעור השימוש של העובדים בכלי בינה מלאכותית • מחלקת החומרה שלה מתכננת להגיע ליותר מ-75% אימוץ • גם גוגל ומיקרוסופט יישמו מערכות דומות • המסר שעובר לעובדים ברור: השתתפות ואימוץ הטכנולוגיה יזכו אותם בתגמולים, בעוד אלו שנשארים מאחור עלולים לשלם את המחיר

מארק צוקרברג. צילום: רויטרס

מטא, חברת האם של פייסבוק, מגבירה את הלחץ על העובדים שלה לעשות שימוש בכלי בינה מלאכותית. החברה עוקבת בצורה שיטתית אחר היקף השימוש של העובדים ב-AI באמצעות מערכות ניטור ייעודיות, ואף יצרה משחק מיוחד שנועד לעודד אותם להגביר את השימוש, כך עולה מדיווח של אתר Business Insider המבוסס על עדויות של ארבעה עובדים בחברה.

מוקדם יותר השנה, מטא השיקה מערכת דאשבורדים - לוחות ניהול דיגיטליים - המאפשרים לחברה לעקוב אחר שיעורי השימוש בכלי AI בקרב צוותי העבודה השונים. התוכנית הפנימית משתנה בין מחלקות: בחלק מהיחידות מעודדים את העובדים להתנסות בכלים, בעוד שאחרות מציבות יעדים כמותיים מוגדרים שעל העובדים לעמוד בהם כחלק מדרישות התפקיד שלהם.

מטא AI. שיעור השימוש בכלי AI עומד על 70%, צילום: רויטרס

מחלקת החומרה והמציאות הווירטואלית של מטא, המכונה Reality Labs, קבעה יעד להגיע לשיעור אימוץ של מעל 75% בשימוש בכלי AI בקרב העובדים, כך על פי שני מקורות שדיברו עם האתר. נכון לעכשיו, שיעור השימוש במחלקה עומד על 70%, לעומת 30% בלבד שנרשמו ביוני השנה - קפיצה משמעותית תוך כמה חודשים.

כדי לעודד את העובדים לאמץ את הטכנולוגיה, מטא השיקה תוכנית התנדבותית בשם "Level Up" שהופכת את האימוץ של AI למעין משחק. התוכנית מיועדת לעזור לעובדים להתרגל לעבודה עם כלי בינה מלאכותית, וניתן לגשת אליה דרך הצ'טבוט הפנימי של החברה, המכונה Metamate. במסגרת המשחק, עובדים זוכים ב"תגים דיגיטליים" ככל שהם מגיעים לאבני דרך שונות של שימוש.

מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, הביע פומבית את הציפייה שלו שעד סוף 2025, לחברה תהיה מערכת בינה מלאכותית שתוכל לבצע עבודה ברמה של "מהנדס בדרג בינוני". צוקרברג הוסיף כי הוא מצפה שעד אמצע או סוף השנה הבאה, סוכני קידוד מבוססי AI יבצעו חלק נכבד מהמחקר והפיתוח בתחום הבינה המלאכותית.

לפי עדויות עובדים, מהנדסי התוכנה והחוקרים במטא משתמשים בעוזרים מבוססי AI כדי לייצר תבניות קוד או לכתוב קוד שמאיץ את עבודתם. בתחומים אחרים, עובדים משתמשים בכלי AI לסיעור מוחות, ליצירת סביבות עבודה משותפות, לשאול שאלות על מדיניות החברה, לקבל הצעות על טיוטות, ולכתיבה.

דובר מטא אמר ל-Business Insider כי "אנחנו מתמקדים בשימוש ב-AI כדי לסייע לעובדים בעבודתם היום-יומית".

תוכנות מעקב ייעודיות

מטא אינה לבד במגמה זו. חברות הטכנולוגיה הגדולות משלבות גישות של "גזר ומקל" כדי לגרום לעובדים לאמץ בינה מלאכותית. גוגל עוקבת אחר כמה "שעות פרודוקטיביות נוספות" המהנדסים שלה מפיקים מדי שבוע מכלי AI ומעודדת את הצוותים לנסות כלים חדשים. מיקרוסופט מנסה לקשור שימוש ב-AI לביקורות ביצועים של העובדים. חברות אחרות רוכשות תוכנות מעקב ייעודיות כדי לוודא שעובדים משתמשים מספיק בבינה מלאכותית.

גוגל AI (אילוסטרציה). מעודדת את הצוותים לנסות כלים חדשים, צילום: GettyImages

שלושה ספקי תוכנות מעקב אחר עובדים אמרו בעבר לאתר כי במהלך השנתיים האחרונות הם חווים עלייה חדה בביקוש לניטור שימוש העובדים ב-AI. הסיבה היא שחברות רוצות לבחון אם אימוץ הטכנולוגיה באמת משתלם ומוביל לחיסכון בעלויות או לשיפור בפרודוקטיביות.

המסר שעובר לעובדים ברור: השתתפות ואימוץ הטכנולוגיה יזכו בתגמולים, בעוד אלו שנשארים מאחור עלולים לשלם מחיר. בעידן שבו בינה מלאכותית הופכת לחלק בלתי נפרד מסביבת העבודה, חברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בעולם ממהרות לוודא שהעובדים שלהן עומדים בקצב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר