אפליקציית ביט נחשבת לפלטפורמת תשלומים נוחה מאוד. כשאנחנו צריכים להעביר למישהו כסף, אנחנו יכולים לעשות זאת בקלות ובנוחות דרך הטלפון, בכמה לחיצות. גם כשמישהו חייב לנו כסף, אנחנו יכולים לבקש העברת תשלום ישירות אלינו לבנק על ידי האפליקציה.
אולם, נוכלים מנסים לנצל את גשר הכסף הזה כדי לגנוב מאנשים מבוגרים שלא תמיד שמים לב לנוסח המדויק של העברת או בקשת התשלום.
בעיה זו עלתה בפוסט של גולשת, ששותף בקבוצת "סטאטוסים מצייצים", ושבו תיארה מקרה שבו קרוב משפחה נוצל לרעה והעביר בלי דעת 7,000 שקלים לנוכל דרך האפליקציה.
"ביט היא אפליקציה מדהימה בעיני עם ההצלחה שלהם לייצר תהליך העברת כספים ממש פשוט שכל אחד יכול לבצע", כתבה הגולשת. "הסיפור הוא על מישהו מבוגר שרצה סך הכל למכור את האופניים שלו. הנוכלים אמרו לו שהם מעבירים מקדמה על סך 7,000 שקלים, אבל הם לא באמת שלחו 7,000 שקלים. למעשה, הם שלחו בקשה לקבלת 7,000 שקלים לחשבון שלהם.
"שימו לב, שתי הבקשות נראות ממש זהות בצבע ובנראות - למעט הטקסט. גם אין אפילו את מספר הטלפון של המבקש, רק שם וסיבה. ברגע שהוא לחץ אישור, פוף, נעלם הכסף וביט גם התנערו מאחריות".
בפוסט מציעה אותה גולשת כמה טיפים שיעזרו למשתמשים להבדיל בין האפשרויות השונות (העברה ובקשה): "כמעצבת חוויית משתמש UX/UI חשבתי מה אפשר לעשות ואלו הרעיונות שהגעתי.
1. לייצר נראות נפרדת לבקשת תשלום ולאישור קבלת תשלום. עם אייקונים שונים, צבעים אחרים לכפתורים ואולי בכלל מיקומים אחרים באפליקציה.
2. הצגת "תמרור אדום" או "מגן ירוק" על כל בקשת תשלום - מנגנון שמקל על זיהוי סיכונים וכוללת גם הצגת המספר של שולח הבקשה.
3. הזנת מספר טלפון של קרוב משפחה/חבר כמנגנון הגנה שתפקידו לאשר העברה מעל סכום של 1,000 שקל וכן לקבל התראה על זיהוי מילים כמו "מקדמה", "העברה", "דחוף", "הנכד בבעיה וצריך כסף" וכו'.
בר רחמים, מנכ״לית פרוגרס בר: ״הסיפור של החבר על חמו נגע בי והייתי חייבת לפרסם את זה. כמעצבת חוויית משתמש סניורית UX/UI הסתכלתי על אפליקציית ביט וזה היה נראה לי מוזר מאוד שאין הבחנה בין העברת כספים לבקשת כספים. אני משערת ששזה משהו שהתספס בעיצוב וזה קורה וזה טבעי, החוכמה היא לתקן ברגע שמזהים מקרים של הונאת רשת מהסוג הזה.
הפוסט עלה במטרה להזהיר אנשים מפני ההונאה הזו ולצערי הרבה אנשים שיתפו חוויות דומות ומשם הפוסט כבר התפוצץ ברשת. מקווה שימצא פיתרון במהרה שימנע מאנשים להיפגע מההונאת הרשת הזו״
מביט לא נמסרה תגובה לגבי המקרה וגם לגבי השאלה האם צפוי שינוי בנושא זה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
