דיווח חדשותי של רשת NBC חושף בעיית בטיחות חמורה ברכבי טסלה המפעילים טכנולוגיית נהיגה אוטונומית. על פי החקירה, מערכת "הנהיגה העצמית המלאה" (FSD) של החברה נכשלת שוב ושוב בזיהוי רכבות מתקרבות ומחסומי מסילת ברזל, מה שיוצר סכנת חיים של ממש לנהגים.
המקרה הדרמטי ביותר שתועד התרחש בחודש יוני, כאשר הטסלה של איטלו פריגולי, תושב צפון טקסס, שייטה במצב נהיגה אוטונומית. הוא הגיע למעבר מסילת ברזל כאשר המחסומים כבר החלו לרדת והאורות הבהבו - אותות ברורים לכל נהג להפסיק את הנסיעה. אולם, הטסלה המתקדמת לא זיהתה את המצב המסוכן. "זה הרגיש כמו שהיא הולכת לרוץ דרך המחסומים", סיפר פריגולי לרשת החדשות. "אז ברור שפשוט דרכתי על הבלמים בכוח".
תיעוד ממצלמות הרכב, שאותו בדקה ואימתה רשת NBC, מאשר את דבריו. כאשר צוות החדשות ליווה את פריגולי לאותו מעבר מסילה החודש, מערכת הטסלה נכשלה שוב באותה הדרך - לא זיהתה רכבת מתקרבת ופריגולי נאלץ שוב לבלום ידנית.
FSD 13.2.9 treats lowering/lowered barrier as optional pic.twitter.com/mIDAVoWjZz
— optionnaire (@ronnotel) August 1, 2025
המקרה של פריגולי אינו יוצא דופן. NBC ראיינה שישה נהגי טסלה נוספים שחוו בעיות דומות במעברי מסילת ברזל, כאשר ארבעה מהם סיפקו גם תיעוד וידיאו של התקריות. הרשת מצאה שבעה סרטונים נוספים ברשת מ-2023 ועד אוגוסט האחרון, המתעדים כשלים דומים. NBC זיהתה 40 דוגמאות נוספות ברדיט, X ויוטיוב מ-2023 ואילך, כאשר חלק מהפוסטים עדכניים עד אוגוסט השנה.
הבעיות המתוארות מגוונות ומדאיגות: נהגים דיווחו שרכביהם לא זיהו אורות מבהבים או מחסומים יורדים, רכבים שלא האטו גם כשרכבות היו ממש לפניהם, וכאלה שעצרו על הפסים עצמם בגלל רמזורים שהיו לפניהם - מצב מסוכן במיוחד.
הרשות הלאומית לבטיחות בכבישים המהירים (NHTSA) אישרה ל-NBC שהיא מודעת לבעיה ונמצאת בקשר עם טסלה בנושא: "NHTSA דנה בבעיות באופן תכוף עם יצרנים ומתעדפת את הבטיחות של כל משתמשי הדרך".
החזון: אוטונומי על מלא עוד השנה
כזכור, אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, הפך את הטכנולוגיה האוטונומית למרכז האסטרטגיה העסקית של החברה. הוא הכריז שגרסה לא-מפוקחת של מערכת FSD עשויה להיות זמינה כבר השנה, "באזורים גיאוגרפיים מסוימים", במטרה להנגיש את הרובוטקסי של טסלה "ל-50% מהאוכלוסייה האמריקנית עד סוף השנה".
פרופ' פיל קופמן, מומחה להנדסה באוניברסיטת קרנגי מלון, מזהיר מפני הסיכונים. "אם יש לה בעיות לעצור במעברי מסילת ברזל, זו תרתי-משמע תאונה שמחכה לקרות", אמר. מומחים מסבירים שמערכת FSD של טסלה היא מודל בינה מלאכותית מסוג "קופסה שחורה", שבה שגיאות אינן מוסברות בקלות אפילו על ידי יוצריה, וכי מהנדסי טסלה כנראה לא כללו מספיק דוגמאות של מעברי מסילת ברזל בסרטוני האימון של התוכנה.
מאסק הודיע כי החברה מכינה עדכון משמעותי למערכת FSD שיופץ כבר בסוף ספטמבר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו