OpenAI ו-ChatGPT. צילום: רויטרס

29,000 הודעות בשנייה: איך אנחנו באמת משתמשים ב-ChatGPT?

מחקר חדש של OpenAI וחוקרים מהרווארד בחן מיליוני הודעות וגילה שרק 30% מהשימוש קשור לעבודה • פער המגדרים נסגר כמעט לחלוטין • "הצמיחה מתחילה להראות סימני בלימה בקרב משתמשים ותיקים"

מחקר חדש, שבחן מיליוני הודעות של משתמשי ChatGPT חושף תמונה מפתיעה על השימוש בבינה מלאכותית: הרוב המוחלט של הפעילות בצ'אטבוט הבינה המלאכותית הפופולרי בעולם מתרכז בצרכים אישיים ולא בעבודה, ופער המגדרים בשימוש כמעט נעלם.

המחקר, שנערך על ידי OpenAI בשיתוף חוקרים מהאוניברסיטאות הרווארד ודיוק והלשכה הלאומית האמריקנית למחקר כלכלי, מתבסס על ניתוח של למעלה ממיליון שיחות שנערכו בין מאי 2024 ליוני 2025. בתקופה זו השתמשו ב-ChatGPT כ-700 מיליון אנשים ברחבי העולם מדי שבוע - כעשרה אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת העולמית. המשתמשים שלחו יחד יותר מ-2.6 מיליארד הודעות ביום, קצב של כ-29,000 הודעות בשנייה. לשם השוואה, גוגל, המובילה בתחום החיפוש, מטפלת בכ-14 מיליארד שאילתות ביום.

למרות שהדיון הציבורי על בינה מלאכותית מתמקד בהשפעתה על העבודה, המחקר מגלה תמונה שונה: רק 30% מהשימוש הוא לצרכי עבודה, בעוד 70% מיועד לצרכים אישיים. נתון זה עלה מ-53% ביוני 2024 ל-72% ביוני 2025, מה שמצביע על מגמה עקבית.

דף הנחיתה של ChatGPT. רוב המשתמשים משתמשים בצ'אט לעריכת טקסטים קיימים ולא ליצירת תוכן חדש, צילום: אי.פי

שלושה שימושים עיקריים

החוקרים זיהו שלושה שימושים מובילים המהווים כ-77% מכלל הפעילות: הכוונה מעשית (29% מהשימושים), חיפוש מידע (24%) וכתיבה (24%). ההכוונה המעשית כוללת לימוד, הוראה ועצות למגוון נושאים כמו תכנון אימונים מותאם אישית או רעיונות יצירתיים. חיפוש המידע דומה לחיפוש ברשת אך עם תשובות מותאמות אישית וחיתוך נושאי ספציפי.

בתחום הכתיבה, שהוא השימוש הפופולרי ביותר בקרב משתמשים לצרכי עבודה (42% מכלל ההודעות הקשורות לעבודה), התגלה דפוס מעניין: רוב המשתמשים - כשני שליש - משתמשים ב-ChatGPT לעריכת טקסטים קיימים ולא ליצירת תוכן חדש מאפס. זה כולל הכנת דוא"לים, מסמכים, תרגום טקסטים ועריכה לשונית.

פער המגדרים נסגר

אחד הממצאים הבולטים ביותר קשור לשינוי בהרכב המגדרי של המשתמשים. בחודשים הראשונים לאחר השקת ChatGPT בנובמבר 2022, כ-80% מהמשתמשים הפעילים היו בעלי שמות גבריים טיפוסיים. עד יוני 2025, הפילוח השתנה דרמטית: 52% מהמשתמשים הפעילים הם כיום בעלי שמות נשיים טיפוסיים, מה שמצביע על סגירת הפער הדיגיטלי בין המגדרים.

מבחינת גיל, כמחצית מכלל ההודעות (46%) נשלחות על ידי משתמשים בני 18-25, אך גולשים מבוגרים יותר (וצעירים יותר) מצטרפים בחודשים האחרונים. מבחינה גיאוגרפית, המחקר מתעד צמיחה מהירה במיוחד במדינות בעלות הכנסה נמוכה עד בינונית, מה שעשוי לצמצם פערים דיגיטליים עולמיים.

בניגוד לציפיות, רק 4.2% מהשימושים קשורים לתכנות מחשבים, הרבה פחות מהתחזיות המקוריות. כמו כן, רק 1.9% מהשימושים עוסקים במערכות יחסים והרהורים אישיים, בניגוד להערכות קודמות על שימוש נרחב בבינה מלאכותית לתמיכה רגשית.

החוקרים חילקו את ההודעות לשלוש קטגוריות לפי המטרה: "שאילת שאלות" (49% מההודעות), "ביצוע משימות" (40%) ו"ביטוי דעות" (11%). הודעות שאילת השאלות זוכות לדירוגי שביעות רצון גבוהים יותר, מה שמרמז שהערך העיקרי של ChatGPT הוא כעוזר לקבלת החלטות ולא רק כמבצע משימות.

החוקרים זיהו הבדלים ברורים בין קבוצות משתמשים: אנשים בעלי השכלה גבוהה ובעלי מקצועות מקצועיים או טכנולוגיים משתמשים יותר בצ'אטבוט לצרכי עבודה. בקרב בעלי מקצועות הקשורים למחשבים, 57% מהשימושים קשורים לעבודה, בעוד שבקרב מנהלים ואנשי עסקים השיעור עומד על 50%.

אפליקציית ChatGPT. למרות הצמיחה המתמשכת, המחקר מתעד סימנים ראשונים להאטה, צילום: אי.פי

סימני בלימה ראשונים

למרות הצמיחה המתמשכת, המחקר מתעד סימנים ראשונים להאטה. בעוד מספר המשתמשים החדשים ממשיך לעלות, קצב השימוש בקרב משתמשים ותיקים שנרשמו לפני הרבעון השני של 2024 התייצב בחודשים האחרונים. כל העלייה במספר ההודעות היומיות נובעת ממשתמשים חדשים.

המחקר מספק הצצה ראשונה מסוגה לשימוש בבינה מלאכותית בקנה מידה עולמי. הממצאים מצביעים על כך שהטכנולוגיה משמשת בעיקר להעצמה אישית ולשיפור תהליכי קבלת החלטות, ופחות להחלפת עובדים. החוקרים מעריכים שהתרומה הכלכלית של השימוש הלא-עבודתי עשויה להיות גדולה אף יותר מההשפעה על התפוקה במקומות העבודה, עם הערכות ראשוניות המדברות על תרומה של מאות מיליארדי דולרים לכלכלה העולמית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...