יותר מ-18,000 משתמשי ספוטיפיי החליטו לקחת את הנתונים האישיים שלהם לידיים ולהרוויח מהם כסף. דרך קבוצה שנקראת "Unwrapped", הם מוכרים במשותף את נתוני ההאזנה שלהם לחברות בינה מלאכותית, תוך עקיפת המגבלות של חברת הסטרימינג הגדולה.
הקבוצה פועלת דרך פלטפורמה מבוזרת בשם Vana, המאפשרת למשתמשים להצביע יחד על מכירת הנתונים שלהם. במכירה הראשונה שבוצעה ביוני, 99.5% מהחברים הצביעו בעד מכירת חלק מהנתונים - העדפות האמנים שלהם - תמורת 55,000 דולר לחברת Solo AI. כל משתמש זכה בכ-5 דולר במטבע קריפטוגרפי.
"משתמש ספוטיפיי בודד לא יוכל ללכת ולומר 'היי, אני רוצה למכור לכם את הנתונים האישיים שלי'", הסבירה אנה קזלאוסקס, שותפה מייסדת של Vana לאתר Ars Technica. "צריך מספר גדול של אנשים כדי שזה יעבוד, בדיוק כמו איגוד עובדים".
הרעיון מאחורי Unwrapped נובע מתסכול של משתמשים מהתכונה הפופולרית "Wrapped" של ספוטיפיי, שמציגה סיכום שנתי של הרגלי ההאזנה. למרות שהתכונה זוכה לפופולריות עצומה מאז השקתה ב-2015, חלק מהמשתמשים רוצים ניתוחים מעמיקים יותר של הנתונים שלהם.
בעזרת AI, המשתמשים מקווים לקבל תובנות חדשות על הרגלי ההאזנה שלהם: מעקב אחר דפוסים רגשיים, הבנה כיצד הטעם המוזיקלי משקף מצבי רוח לאורך זמן, ואפילו השוואות מתקדמות עם חברים - למשל, למי יש פלייליסטים יותר עצובים לאחר פרידה או מי באמת מאזין הכי הרבה לאמן משותף.
ספוטיפיי, כמובן, לא מרוצה מהיוזמה. החברה שלחה מכתב התראה לצוות Unwrapped, בו טענה שהקבוצה עוברת על הסימן המסחרי Wrapped ומפרה את מדיניות המפתחים שאוסרת על שימוש בפלטפורמה לבניית מודלי בינה מלאכותית.
"Unwrapped.org מפרה את התנאים שלנו האוסרים על איסוף, צבירה ומכירה של נתוני משתמשי ספוטיפיי לצדדים שלישיים", אמר דובר החברה. אולם צוות Unwrapped טוען שמעולם לא קיבל הודעה כזאת מספוטיפיי.
המפתחים מגנים על זכות המשתמשים "לגשת, לשלוט ולהרוויח מהנתונים שלהם". הם טוענים שהקבוצה לא מפיצה תכנים של ספוטיפיי ולא פוגעת בעסק שלה, אלא רק מאפשרת לאנשים לממש זכויות שכבר מוקנות להם.
"כשמאזינים בוחרים לחלוק או למכור את הנתונים שלהם יחד, הם לא לוקחים שום דבר מספוטיפיי", נכתב בהודעה של הקבוצה. "הם פשוט מממשים הגדרה עצמית דיגיטלית. לטעון אחרת זה להגיד שמשתמשים לא באמת בעלים על הנתונים שלהם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו