השאלה שמטרידה צעירים רבים היום ברורה: האם עדיין כדאי ללמוד תכנות ומדעי המחשב כשהבינה המלאכותית הופכת יותר ויותר מתוחכמת?
בשבוע שעבר, במהלך יום שיא של מכינת ניצנים BootCamp במשרדי מיקרוסופט, התמודדו צעירים מהנגב והגליל עם שאלה חשובה זו. ההתלבטות לא ייחודית להם - גם ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט ומשרד החינוך עוסקים כעת בהתמודדות עם השינויים הצפויים.
מה אומרים המומחים?
סם אלטמן, מייסד OpenAI, טוען שתכנות לא ייעלם אלא ישתנה. מנגד, ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, ממליץ שלא ללמוד תכנות אלא פיזיקה.
למעשה, כל המומחים מסכימים על שינוי מהותי אחד: נקודת המוקד עוברת מהמימוש הטכני לפתרון הבעיה. אם היום רוב המאמץ מתמקד בכתיבת קוד ובדיקות, הרי שבעתיד נשקיע יותר בזיהוי הבעיה ופתרונה. "סוכנים" דיגיטליים יטפלו במימוש, אך מישהו יצטרך להגדיר מה הבעיה ואיך לפתור אותה.
דוח של חברת המחקר גרטנר מתאר שלושה שלבים: בטווח הקצר, כלי בינה מלאכותית ישמשו כעזר. בטווח הבינוני, סוכני AI ישנו את דפוסי העבודה, והתפקיד יהפוך רחב יותר וניהולי. בטווח הארוך, יווצרו תפקידים נוספים.
כל המומחים מסכימים על שינוי מהותי אחד: נקודת המוקד עוברת מהמימוש הטכני לפתרון הבעיה - אם היום רוב המאמץ מתמקד בכתיבת קוד ובדיקות, הרי שבעתיד נשקיע יותר בזיהוי הבעיה ופתרונה
מהפכה בחינוך הישראלי
תמורות אלו מובילות למסקנה חד-משמעית במערכת החינוך. באפריל השנה אישרה הממשלה את תוכנית "ישראל דיגיטלית" לחיזוק לימודי STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה). אך ניתוח המצב הנוכחי מגלה פער חמור: כל תלמידי ישראל זוכים בחינוך מתמטי ומדעי כלשהו, אך יש מעט טכנולוגיה, ובכלל אין הנדסה.
הפתרון המוצע: יצירת מקצוע חובה חדש לכל תלמידי ישראל מכיתה ד' ועד ט' - "פתרון בעיות וחדשנות טכנולוגית". המקצוע יתמקד בזיהוי בעיות, תכנון פתרונות רב-תחומיים ומימוש באמצעים טכנולוגיים.
במקביל, מדעי המחשב בחטיבות הביניים יבוטלו במתכונתם הנוכחית, ובתיכון החשיבה ההנדסית תשולב במקצועות המדעיים עצמם.
מהו הערך האנושי?
אז התשובה לשאלה "האם עדיין כדאי ללמוד מדעי המחשב" תלויה בהקשר. במערכת החינוך - חשוב ללמוד פתרון בעיות וחשיבה הנדסית. באקדמיה - כדאי לשקול מקצועות הנדסה רחבים יותר.
כך או כך, העיקרון המנחה ברור: בעידן שבו מחשבים יכתבו קוד, הערך האנושי יהיה ביכולת לזהות בעיות אמיתיות, לחשוב על פתרונות יצירתיים ולהוביל את המימוש שלהם.
הכותב הוא סמנכ"ל אסטרטגיה בעמותת "בנתיבי אודי"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו