בקרוב אצלינו? ממשלת אירלנד פרסמה השבוע לראשונה מדיניות להסדרת תחום הרחפנים, הכוללת קנסות על מפעילים שיפרו את הכללים, הקמת אזורים ללא רחפנים וגיבוש תוכניות לניהול התעבורה האווירית. ההחלטה החזירה את נושא משלוחי הרחפנים לכותרות במדינה ובסביבתה, ואף עוררה דיון ציבורי - במיוחד בעקבות פרסום תוכנית להקמת מרכז תפעול חדש למשלוחי מזון באמצעות רחפנים בדבלין.
את שירותי המשלוחים מפעילה חברת Manna, שהוקמה ב-2018 על ידי בובי הילי ומעסיקה כיום כ-150 עובדים. החברה פועלת כבר באזור דבלין 15, מפעילה בסיס בגלאסנבין שבצפון אירלנד ובהלסינקי, עיר הבירה של פינלנד.
הרחפנים של Manna מספקים מגוון משלוחים - מספרים, דרך תרופות ועד לציוד חירום - אבל הסמל הכי מוכר שהפך לשיחת היום בתקשורת המקומית הוא דווקא משלוח קפה מפנק במיוחד: "טריפל שוט מקיאטו סויה קרמל, רותח במיוחד", שמגיע ישירות לגינה של הלקוח.
לצד זאת, החברה גם מספקת משלוחים בחינם לשוטרים, אחיות ואנשים עם מוגבלויות, ואף שיתפה פעולה עם שירותי הבריאות הלאומיים באירלנד (HSE) בניסיונות לשגר דפיברילטורים באמצעות הרחפנים כחלק משירותי האמבולנסים.
בעקבות התקדמות החברה, התושבים המקומיים מעלים חששות מרעש, מפגיעה פיזית כתוצאה מהתרסקות רחפן בשטחם ובעיקר - פגיעה בפרטיות. חלקם טוענים שהרחפנים מזכירים יותר "מסוק שחג מעל הבית" מאשר מכשיר שקט, וכי הרחפנים "מפחידים וחזקים יותר מהמכוניות ליד הבית". החברה מצידה מבטיחה כי הרחפנים אינם מתעדים או משדרים מידע, וכי הם מבוטחים לנזקי רכוש של עד 5 מיליון דולר.
באשר לרעש, מנכ"ל החברה הודה בעבר כי "רחפנים אכן עושים רעש". דוח שבחן את פעילות הרחפנים קבע כי "במונחים פשוטים - רחפן במצב טיסה נשמע כמו אדם שמדבר; במצב ריחוף הוא דומה למכונת כביסה". הדוח ציין כי עוצמת הרעש נמדדה ב-59 דציבלים בזמן טיסה וב-66-68 דציבלים בזמן נחיתה.
הממשלה מבהירה כי המסגרת החדשה היא רק תחילת הדרך, אך גם כעת התחום אינו פרוץ. לצד הפיקוח הקיים מצד רשות התעופה האזרחית האירית ורשות הגנת המידע, המדיניות שפרסמה הממשלה נועדה להיות שלב ראשון בהסדרה כוללת של התחום ובהתוויית "כללי הדרך" לשימוש ברחפנים במדינה - כאמור, דרך קביעת קנסות, התחייבות ליצירת אזורים ללא רחפנים והנחת תשתית ראשונה לניהול תחבורה אווירית בלתי מאוישת.

