סופו של עידן. חברת הרכב האמריקנית פורד הודיעה השבוע על השקעה של 2 מיליארד דולר במפעל בלואיוויל, קנטאקי, שיוסב לייצור רכבים חשמליים. מה שהופך את הצעד למיוחד במיוחד היא העובדה שהחברה נוטשת לראשונה את שיטת קו הייצור הנע שפיתח מייסדה הנרי פורד לפני יותר ממאה שנה.
לדברי החברה, המהלך נובע מהצורך לייצר רכבים חשמליים זולים יותר ביעילות גבוהה, על מנת להתמודד עם התחרות הסינית הגוברת. הרכב הראשון שייוצר במפעל החדש יהיה טנדר בגודל בינוני במחיר בסיס של 30,000 דולר, שאמור להיכנס לייצור ב-2027.
"אין ערבויות לפרויקט הזה", הודה מנכ"ל פורד ג'ים פארלי באירוע שידור חי מהמפעל. "אנחנו עושים כל כך הרבה דברים חדשים שאני לא יכול להגיד לכם בוודאות של 100% שהכל ייצא בדיוק כמו שצריך. יש סיכון".
ההימור הזה נובע מהמצב הכלכלי הקשה של חטיבת הרכבים החשמליים של פורד, שרשמה הפסד של כ-1.3 מיליארד דולר ברבעון השני של 2025, ומכירות שני הרכבים החשמליים המובילים שלה - פורד F-150 לייטנינג ומוסטנג מאק-E - ממשיכות לרדת.
שיטת הייצור החדשה
במקום קו הייצור המסורתי, שבו עובדים מוסיפים חלקים לרכב הנע על מסוע יחיד, פורד פיתחה מה שהיא מכנה "מערכת ייצור אוניברסלית".
השיטה החדשה מחלקת את הייצור לשלושה קווי ייצור מקבילים. החלק הקדמי והאחורי של הרכב ייבנו בנפרד על שני קווי ייצור, בעוד הקו השלישי יתמקד בהרכבת הסוללה החשמלית יחד עם המושבים, הקונסולות והריפוד. שלושת הרכיבים יתחברו בסוף התהליך ליצירת הרכב המוגמר.
הפלטפורמה החדשה תשתמש בסוללות ליתיום שיוצרו במפעל שפורד בונה במישיגן בהשקעה של 3 מיליארד דולר. המפעל החדש צפוי להתחיל לפעול ב-2026 ולהעסיק 1,700 עובדים.
השפעה על כוח האדם
השינוי יקטין את מספר החלקים ברכב ב-20%, כולל 50% פחות צינורות וחיבורי קירור ו-25% פחות ברגים. כך, התהליך יהיה מהיר יותר ב-15% מהייצור המסורתי.
המפעל בלואיוויל מעסיק כיום כ-2,800 עובדים. לאחר המעבר למערכת החדשה, המפעל יעסיק 2,200 עובדי שעה - 600 פחות מהיום.
פורד הציעה תוכנית פרישה מוקדמת מיוחדת לעובדים, ואם פחות מ-600 עובדים יבחרו לפרוש, הם יקבלו הצעות עבודה במתקנים אחרים של החברה.
למרות הפחתת כוח האדם והגדלת האוטומציה, נציגי איגוד עובדי הרכב האמריקני (UAW) תמכו בשינוי. לדבריהם, השיטה החדשה תשפר את הבטיחות במפעל ותיצור פחות עומס גופני על העובדים (בעיקר על הגב שלהם).
"הארגונומיה נלקחה בחשבון הרבה יותר", אמר ברנדון רייזינגר, יו"ר איגוד עובדי מפעל לואיוויל. "צריך להיות לנו כוח עבודה בריא יותר. אנחנו אמורים לחזור הביתה למשפחות ולא לכאוב בסוף היום".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
