מיקרוסופט ו-8200 (אילוסטרציה). השת"פ התחיל בפגישה בסיאטל? . צילום: נוצר על ידי בינה מלאכותית

מיליון שיחות בשעה: כיצד צה"ל השתמש בטכנולוגיית הענן של מיקרוסופט בעזה

על פי דיווח של "הגארדיאן" הבריטי, מפקד 8200 נפגש עם מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה כדי להקים מערכת לאחסון שיחות טלפוניות של פלשתינים • עובדי החברה מחו בעבר על שיתוף הפעולה עם צה"ל • דובר מיקרוסופט: "לא היינו מודעים לשימוש במערכת למעקב אחר אזרחים"

צה"ל, באמצעות יחידת המודיעין 8200, מפעיל מערכת מתקדמת לניטור ואחסון שיחות טלפוניות של פלשתינים ביו"ש וברצועת עזה המבוססת על שירותי הענן של מיקרוסופט - כך עולה מתחקיר של ה"גרדיאן", שעשה שימוש במידע שהועבר לו מהמגזין הישראלי-פלשתיני +972 ואתר "שיחה מקומית".

על פי העיתון, בסוף 2021 נפגש מפקד יחידה 8200 אז, יוסי שריאל, עם מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, במטה החברה בסיאטל. מטרת הפגישה הייתה לקדם שיתוף פעולה להעברת כמויות אדירות של מידע מודיעיני רגיש, כולל הקלטות שיחות, לשרתי הענן של מיקרוסופט באירופה, בעיקר בהולנד ובאירלנד.

פלטפורמת Azure, המספקת קיבולת אחסון עצומה, אפשרה ליחידה להתמודד עם האתגר של אחסון מידע בקנה מידה שלא היה אפשרי בשרתים הצבאיים הקיימים.

מיקרוסופט. העניקה "סיוע חירום" לישראל אחרי 7 באוקטובר, צילום: רויטרס

המערכת, שהחלה לפעול ב-2022, מאפשרת ליחידה לאחסן שיחות טלפון של תושבי יו"ש ועזה למשך כחודש, עם אפשרות להרחבת משך האחסון לפי הצורך. לפי הדיווח, המערכת תוכננה להתמודד עם "מיליון שיחות בשעה", תוך שימוש בשכבות אבטחה מתקדמות שפותחו בשיתוף מהנדסי מיקרוסופט.

כזכור, בחודש מאי השנה מיקרוסופט אישרה לראשונה כי העניקה "סיוע חירום" לממשלת ישראל לאחר מתקפת 7 באוקטובר, במטרה לתמוך באופן טכנולוגי במאמצים לחילוץ חטופים. לדברי החברה, הסיוע ניתן תחת פיקוח הדוק, תוך בחינה פרטנית של כל בקשה, ש"חלקן אושרו וחלקן נדחו", ובאופן שלקח בחשבון את ההגנה על פרטיות וזכויות אזרחי עזה.

מפקד 8200 לשעבר, יוסי שריאל (ארכיון). המידע שנאסף נשמר בשרתים באירלנד ובהולנד, צילום: אורן כהן

כיצד פועלת המערכת?

על פי הפרסום, המערכת מאפשרת למודיעין הישראלי להאזין לשיחות טלפוניות של פלשתינים, כולל שיחות בינלאומיות ולמספרים ישראליים, ולנתח אותן באמצעות כלים מבוססי בינה מלאכותית. בעבר, מעקב דרש בחירה מראש של יעדים ספציפיים, אך המערכת החדשה מאפשרת הקלטה ואחסון המוני של שיחות, כולל של אזרחים שאינם חשודים בפעילות ביטחונית.

מחבלי חמאס ברצועת עזה. המידע שימש לתכנון תקיפות ברצועה?, צילום: אי.אף.פי

לפי הדיווח, המידע שנאסף שימש, בין היתר, לתכנון תקיפות אוויריות בעזה, כולל בדיקת שיחות של אנשים בסביבת יעד התקיפה כדי להעריך סיכונים לאזרחים.

עוד דווח, כי ביו"ש המידע שנאסף משמש גם למטרות כמו מעצרים. 

תגובת מיקרוסופט

מיקרוסופט טענה כי לא הייתה מודעת לכך שהמערכת משמשת לאחסון שיחות טלפוניות של אזרחים פלשתינים. דובר החברה הדגיש כי השותפות עם יחידה 8200 התמקדה בחיזוק אבטחת הסייבר והגנה על ישראל מפני מתקפות סייבר של מדינות או ארגוני טרור.

לאחר פרסום דיווחים על שימוש בטכנולוגיה של מיקרוסופט במלחמה בעזה, החברה הזמינה בדיקה חיצונית, שלא מצאה ראיות לשימוש ב-Azure או במוצרי AI שלה לפגיעה באזרחים.

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה. נפגש עם מפקד 8200?, צילום: אי.אף.פי

עם זאת, מסמכים פנימיים של מיקרוסופט, שדלפו ל"גרדיאן", מצביעים על כך שמהנדסים בחברה היו מודעים לכך שהנתונים כוללים חומר מודיעיני רגיש, כגון קבצי שמע. החברה הכחישה כי נדלה תמך באופן אישי בפרויקט או דן בתוכן הנתונים עם שריאל.

כזכור, הפרויקט זכה לביקורת פנימית במיקרוסופט, כאשר עובדים מחו על הקשר עם צה"ל.

מחאה אנטי-ישראלית מחוץ לכנס של מיקרוסופט בסיאטל (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

על פי העיתון הבריטי, גורמים ב-8200 טענו כי המערכת סייעה במניעת פיגועים והצילה חיי ישראלים, אם כי היא לא הצליחה למנוע את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר.

תגובת צה"ל

דובר צה"ל מסר ל"גרדיאן", כי שיתוף הפעולה עם חברות כמו מיקרוסופט נעשה במסגרת הסכמים מפוקחים משפטית, וכי הצבא פועל בהתאם לחוק הבינלאומי במטרה להתמודד עם טרור ולהבטיח את ביטחון המדינה ואזרחיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...