וואטסאפ נלחמת בהונאות: הפיצ'רים החדשים שיעזרו לכם להתגונן מפני נוכלים

אפליקציית המסרים חסמה 6.8 מיליון חשבונות הקשורים למוקדי הונאה ברחבי העולם • התכונות החדשות יזהירו משיחות עם זרים ויציגו מידע בטיחותי בקבוצות חדשות • שיתוף פעולה עם OpenAI חשף מוקד הונאות בקמבודיה שהשתמש ב-ChatGPT כדי לייצור הודעות רמאות

וואטסאפ (אילוסטרציה). צילום: רויטס

וואטסאפ הודיעה השבוע על השקת מערכת תכונות חדשות לזיהוי הונאות ברשת, זאת אחרי שחסמה מעל 6.8 מיליון חשבונות הקשורים למוקדי הונאה פליליים הפועלים ברחבי העולם נגד משתמשים. התכונות החדשות מיועדות לזהות הונאות הן בשיחות קבוצתיות והן בשיחות אישיות באפליקציית המסרים.

עיקר החידושים מתמקד בהגנה על משתמשים בשני תרחישים נפוצים של הונאה: הוספה לקבוצות לא מוכרות ופתיחת שיחות עם זרים.

מערכת אזהרה בקבוצות חדשות

התכונה הראשונה מיועדת לקבוצות וואטסאפ. כאשר מישהו שאינו ברשימת הקשרים שלכם מוסיף אתכם לקבוצה חדשה, תופיע מסך "סקירת בטיחות" שיכלול מידע חיוני על הקבוצה לצד עצות לשמירה על בטיחות.

המערכת תציג מידע נוסף: האם האדם שהוסיף אתכם נמצא ברשימת הקשרים שלכם והאם מי מחברי הקבוצה מוכר לכם. אם תחליטו שאתם מכירים את הקבוצה, תוכלו לבחור לראות את השיחה לקבלת הקשר נוסף.

בכל מקרה, התראות מהשיחה יהיו מושתקות עד שתסמנו שאתם רוצים להישאר בקבוצה.

הודעת אזהרה בוואטסאפ. מסך "סקירת בטיחות" שיכלול מידע חיוני על הקבוצה, צילום: מטא

זיהוי זרים בשיחות אישיות

בתחום השיחות האישיות, החברה פועלת לאזהרת משתמשים כשהם מתחילים שיחה עם מישהו שאינו ברשימת הקשרים שלהם, על ידי הצגת הקשר נוסף לגבי האדם שאיתו הם מתכתבים.

מוקד הונאות בקמבודיה

וואטסאפ חשפה גם פרטים על שיתוף פעולה עם חברת OpenAI (יוצרת ChatGPT) לחבלה במאמצי הונאה שמקורם ב"חוות הונאות" בקמבודיה.

לפי הפרטים שפורסמו, הרמאים השתמשו במגוון שיטות הונאה: החל מהצעת תשלומים עבור לייקים מזויפים, דרך גיוס אנשים לתוכניות פירמידה של השכרת קטנועים, ועד לפיתוי השקעות במטבעות דיגיטליים.

כפי שדיווחה OpenAI, הרמאים השתמשו ב-ChatGPT לייצור הודעות טקסט שהכילו קישור לצ'אט וואטסאפ, ואחרי זה הפנו במהירות את המטרות לטלגרם, שם הוטלו עליהם משימות של מתן לייקים לסרטונים בטיקטוק. 

עצות להגנה מפני הונאות

וואטסאפ ממליצה למשתמשים להגן על עצמם מפני הונאות בכמה דרכים פשוטות: לקחת זמן לפני המענה כדי לחשוב האם ההודעה נשמעת כמו משימה לגיטימית; לבדוק האם הבקשה הגיונית ואם היא דוחפת לפעולה מהירה; אם מי שפונה טוען שהוא חבר או בן משפחה - לאמת את זהותו בדרך תקשורת אחרת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר