"משנים את כללי האינטרנט": הצעד החדש של מיליוני אתרים נגד AI

Cloudflare שמספקת תשתית לחמישית מהאינטרנט משיקה מערכת הגנה על תוכן מקורי ברשת • בעתיד יוכלו בעלי אתרים גם לדרוש תשלום תמורת גישה לתוכן

"אם אתה רובוט, עכשיו אתה צריך לעבור בכביש האגרה". צילום: Getty Images/iStockphoto

חברת התשתיות האינטרנטית Cloudflare, שמספקת שירותים לכחמישית מהאתרים בעולם, הכריזה על השקת מערכת חדשנית שתאפשר למיליוני אתרי אינטרנט לחסום באופן אוטומטי בוטים של חברות בינה מלאכותית מלסרוק את התוכן שלהם ללא רשות.

המערכת החדשה, שכבר פועלת במיליון אתרים ביניהם Sky News, AP ו-Buzzfeed, משנה את כללי המשחק: במקום שבעלי אתרים יצטרכו לחסום באופן אקטיבי בוטים לא רצויים, כעת חסימת בוטים של AI תהיה ברירת המחדל, וחברות הבינה המלאכותית יצטרכו לקבל אישור מפורש כדי לגשת לתוכן.

"אנחנו משנים את כללי האינטרנט ברחבי כל Cloudflare", אמר מתיו פרינס, מנכ"ל החברה, ל"ניו יורק טיימס". "אם אתה רובוט, עכשיו אתה צריך לעבור בכביש האגרה כדי לקבל את התוכן של כל בעלי האתרים האלה".

פרינס הסביר כי המהלך נועד להגן על תוכן מקורי באינטרנט. לדבריו, הוא "מודאג עמוקות שהתמריצים ליצירת תוכן מתים". החברה החלה לשקול כיצד לעזור לבעלי אתרים לפני כ-18 חודשים, כשהבינה שהבינה המלאכותית משנה את הדינמיקה המסורתית - אנשים פונים יותר ויותר לכלי AI כמו ChatGPT במקום למנועי חיפוש או למאמרי מקור, מה שמונע מבעלי האתרים הכנסות.

המהלך מגיע על רקע מחלוקות משפטיות רבות בין יוצרי תוכן לחברות AI. בחודש שעבר, רדיט תבעה את חברת Anthropic בטענה שהסטארט-אפ השתמש באופן בלתי חוקי בנתונים של יותר מ-100 מיליון משתמשים יומיים שלה. ב-2023, ה"ניו יורק טיימס" תבע את OpenAI ואת שותפתה מיקרוסופט בגין הפרת זכויות יוצרים. לאחרונה, ה-BBC איים בצעדים משפטיים נגד חברת ה-AI פרפלקסיטי ודרש שתפסיק להשתמש בתוכן שלה ותשלם פיצויים.

"אם האינטרנט הולך לשרוד את עידן ה-AI, אנחנו צריכים לתת לבעלי האתרים את השליטה שמגיעה להם", צילום: shutterstock

"תשלום לפי סריקה" - המודל הכלכלי החדש

Cloudflare מפתחת כעת מערכת בשם "Pay Per Crawl" (תשלום לפי סריקה), שתאפשר ליוצרי תוכן לדרוש תשלום מחברות AI עבור השימוש בתוכן המקורי שלהם. על פי החברה, בוטים של AI מייצרים יותר מ-50 מיליארד בקשות לרשת שלה בכל יום.

"אם האינטרנט הולך לשרוד את עידן ה-AI, אנחנו צריכים לתת לבעלי האתרים את השליטה שמגיעה להם ולבנות מודל כלכלי חדש שעובד עבור כולם", כתב פרינס בהודעת החברה.

בתעשייה מברכים על המהלך. רוג'ר לינץ', מנכ"ל Condé Nast שבבעלותה כתבי עת כמו GQ, "ווג" ו"הניו יורקר", כינה אותו "game changer". בהצהרה שפרסם כתב: "זהו צעד קריטי לקראת יצירת חילופי ערך הוגנים באינטרנט שמגנים על יוצרים, תומכים בעיתונות איכותית ומחייבים חברות AI לתת דין וחשבון".

מארק הווארד, סמנכ"ל התפעול של "טיים", אמר ל"ניו יורק טיימס" כי איסוף נתונים על ידי חברות AI מאיים על כל מי שיוצר תוכן, ומוציאים לאור של חדשות ראויים לפיצוי הוגן. עם זאת, הוא הוסיף: "מה ש-Cloudflare מאפשרת הוא באמת רק הצעד הראשון במה שיהיה תהליך ארוך מאוד. אבל אתה חייב להתחיל איפשהו, ואתה חייב להתחיל מתישהו".

עם זאת, יש מי שמבקר את המגבלות של הפתרון הטכנולוגי. אד ניוטון-רקס, מייסד Fairly Trained שמאשרת שימוש בנתונים ברישיון, אמר ל-BBC: "זו באמת רק פלסטר כשמה שנדרש הוא ניתוח גדול. זה יציע הגנה רק לאנשים באתרים שהם שולטים בהם - זה כמו שריון גוף שמפסיק לעבוד כשאתה עוזב את הבית שלך. הדרך האמיתית היחידה להגן על התוכן של אנשים מגניבה על ידי חברות AI היא דרך החוק".

פרינס עצמו בטוח ביכולת החברה לאכוף את החסימה: "אני בטוח ב-100 אחוז שאנחנו יכולים לחסום אותן (חברות ה-AI) מלגשת לתוכן", אמר ל"ניו יורק טיימס". "ואם הן לא יקבלו גישה לתוכן, אז המוצר שלהן יהיה גרוע יותר".

תחילה, המערכת תחול כברירת מחדל על משתמשים חדשים של Cloudflare ועל אתרים שהשתתפו במאמץ קודם לחסום בוטים. ביולי האחרון, החברה הציגה הגדרה אופציונלית שאפשרה לבעלי אתרים לחסום בוטים של AI אם רצו בכך, וכעת היא הופכת זאת לברירת מחדל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר