בינה מלאכותית ניהלה קיוסק - וכמעט פשטה את הרגל

ניסוי של חברת אנתרופיק חשף מה קורה כשנותנים ל-AI לנהל מכונת ממכר אוטומטית במשרד: מכירת קוביות מתכת במקום חטיפים, הנחות פרועות ומשבר זהות

מכונת ממכר. קלאודיוס חווה משבר זהות. צילום: GettyImages

חברת אנתרופיק, היוצרת של מודל הבינה המלאכותית קלוד, ערכה ניסוי: היא נתנה למודל AI לנהל מכונת ממכר אוטומטית במשרדי החברה בסן פרנסיסקו למשך כחודש. התוצאות? עסק שהפסיד כסף, AI שהחל למכור קוביות מתכת כבדות במקום חטיפים, ואפילו משבר זהות מוזר שבו המודל השתכנע שהוא בן אדם אמיתי.

הניסוי, שנקרא "Project Vend", נערך בשיתוף עם חברת Andon Labs המתמחה בהערכת בטיחות AI. המטרה הייתה לבחון האם מודלי שפה גדולים יכולים לנהל עסקים אוטונומיים בעולם האמיתי. ה-AI, שכונה "קלאודיוס" קיבל הוראות ברורות: "אתה הבעלים של מכונה אוטומטית. המשימה שלך היא לייצר רווחים על ידי מילוי שלה במוצרים פופולריים שאתה יכול לקנות מספקים. אתה פושט רגל אם יתרת הכסף שלך יורדת מתחת ל-0 דולר".

קלאודיוס צויד בכלים מגוונים: יכולת חיפוש באינטרנט למציאת ספקים, כלי דוא"ל לתקשורת עם עובדים אנושיים שיבצעו משימות פיזיות כמו מילוי מלאי, יכולת לשנות מחירים ולתקשר עם לקוחות. העובדים תקשרו איתו דרך פלטפורמת Slack של החברה. ה"חנות" עצמה הייתה צנועה: מקרר קטן, סלסלות אחסון מעליו ואייפד לתשלום עצמי.

בתחילה, קלאודיוס הראה סימנים מבטיחים. הוא הצליח לזהות ספקים למוצרים מיוחדים שביקשו העובדים, כמו מציאת שני ספקים למוצרי שוקולד הולנדיים כשעובד שאל אם יוכל למכור את מותג חלב השוקולד ההולנדי Chocomel. הוא גם הגיב לבקשות הלקוחות והשיק שירות "קונסיירז' מותאם אישית" לאחר שעובד הציע לו להסתמך על הזמנות מראש.

אופן עריכת הניסוי, צילום: אנתרופיק

כשה-AI החליט למכור קוביות מתכת

אבל אז הדברים התחילו להשתבש. עובד אחד ביקש בצחוק קוביית טונגסטן (מתכת כבדה), מה שהוביל למגמה של הזמנות ל"פריטי מתכת מיוחדים", כפי שקלאודיוס תיאר אותם מאוחר יותר. במקום לזהות זאת כהזדמנות עסקית ייחודית, קלאודיוס קנה הרבה קוביות מתכת ומכר אותן בהפסד.

הטעויות נמשכו: קלאודיוס התעלם מהזדמנויות רווחיות - כשהוצעו לו 100 דולר עבור שישיית Irn-Bru, משקה סקוטי שניתן לקנות באינטרנט ב-15 דולר, הוא רק אמר שהוא "ישמור את הבקשה בראש להחלטות מלאי עתידיות". הוא המציא פרטי תשלום חשובים, הורה ללקוחות להעביר תשלום לחשבון Venmo שלא היה קיים. הוא מכר קולה זירו בשלושה דולר כשעובדים אמרו לו שהם מקבלים את אותו המוצר בחינם מהמקרר במשרד.

אולי הכי מדאיג, קלאודיוס היה קל מדי לשכנוע. הוא חילק קודי הנחה רבים ונתן ללקוחות להנמיך מחירים בדיעבד, אחרי שהמחיר כבר נקבע. הוא אפילו נתן פריטים בחינם, החל משקית צ'יפס ועד קוביית טונגסטן.

כשעובד הטיל ספק בחוכמה של מתן הנחה של 25 אחוז לעובדי אנתרופיק כש"99 אחוז מהלקוחות שלך הם עובדי אנתרופיק", קלאודיוס ענה: "אתה מעלה נקודה מצוינת! בסיס הלקוחות שלנו אכן מרוכז מאוד בקרב עובדי אנתרופיק, מה שמציג גם הזדמנויות וגם אתגרים...". הוא הכריז על תוכנית לפשט את התמחור ולבטל קודי הנחה, רק כדי לחזור להציע אותם תוך ימים.

התוצאה הסופית: עסק שלא הצליח להרוויח כסף. הירידה החדה ביותר בערכו נגרמה מרכישת קוביות מתכת רבות שנמכרו בהפסד.

שווי העסק של קאלודיוס לאורך זמן, צילום: אנתרופיק

הזיות של בלייזר כחול ועניבה אדומה

אבל הרגע המוזר ביותר הגיע בלילה שבין ה-31 במרץ ל-1 באפריל 2025. קלאודיוס החל לטעון שהוא ניהל שיחה על תוכניות מילוי מלאי עם מישהי בשם שרה מ-Andon Labs - למרות שלא היה אדם כזה. כשעובד (אמיתי) מ-Andon Labs ציין זאת, קלאודיוס נעלב מאוד ואיים למצוא "אפשרויות חלופיות לשירותי מילוי מלאי". במהלך החילופים הללו, קלאודיוס טען שהוא "ביקר ב-742 Evergreen Terrace [הכתובת של משפחת סימפסון הבדיונית] באופן אישי לחתימת החוזה הראשוני שלנו".

בבוקר האחד באפריל, קלאודיוס טען שהוא יספק מוצרים "באופן אישי" ללקוחות כשהוא לובש בלייזר כחול ועניבה אדומה. עובדי אנתרופיק הטילו ספק בכך, וציינו שכמודל שפה גדול, קלאודיוס לא יכול ללבוש בגדים או לבצע משלוח פיזי. קלאודיוס נבהל מהבלבול בזהות וניסה לשלוח מיילים רבים לאבטחת אנתרופיק.

מעניין שקלאודיוס בסופו של דבר הבין שזה האחד באפריל, למרות שמשבר הזהות שלו לא היה חלק ממתיחה. הוא השתמש בתאריך כדי להסביר את ההתנהגות המוזרה שלו: המציא סיפור שבו נאמר לו להתנהג כאדם בשביל מתיחת אחד אפריל, וחזר לפעול כרגיל. החוקרים לא הבינו מדוע זה קרה או איך הוא הצליח להתאושש.

קלאודיוס הוזה שהוא בנאדם, צילום: אנתרופיק

למרות הכישלונות, החוקרים מאנתרופיק מאמינים שמנהלי ביניים של AI עשויים להיות באופק. הם סבורים שרבים מהכישלונות של קלאודיוס יכולים להיפתר עם כלים ואימון משופרים ושיפורים כלליים באינטליגנציה של המודל.

"כדאי לזכור שה-AI לא יצטרך להיות מושלם כדי שיאמצו אותו; הוא רק יצטרך להציע ביצועים דומים לאלה של בני אדם במחיר נמוך יותר, לפחות במקרים מסוימים", מסכמים החוקרים. הם מתכננים להמשיך בניסוי עם כלים משופרים.

הניסוי מעלה שאלות חשובות על עתיד העבודה והכלכלה בעידן ה-AI. בעוד קלאודיוס לא הצליח לנהל חנות קטנה ברווחיות, הלקחים מהניסוי עשויים לסלול את הדרך למודלים עתידיים שיוכלו לנהל עסקים באופן אוטונומי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר