לידיעת המשתמשים: מחקר חדש קובע שכתיבה עם ChatGPT גורמת לנזק קוגניטיבי

חוקרים אמריקנים טוענים כי שימוש בבינה מלאכותית לצורך כתיבה התבררה כבעלת השפעה שלילית על פעילות המוח • 54 נבדקים כתבו חיבורים עם ובלי ChatGPT במשך ארבעה חודשים והתוצאות היו ברורות ומדאיגות • החוקרים: "המשתמשים הציגו קשיים בזיכרון ותחושת בעלות חלקית על הטקסט"

המוח האנושי (אילוסטרציה). צילום: Anucha Tiemsom / Shutterstock

מחקר חדש של חוקרים מ-MIT חושף כי השימוש בבינה מלאכותית לצורך כתיבה, ובמיוחד בכלים כמו ChatGPT, פוגע ביכולות החשיבה הביקורתית ובפעילות המוח. המחקר, שנערך במשך ארבעה חודשים ופורסם השבוע, מצא כי משתמשים במערכות בינה מלאכותית "הציגו ביצועים נמוכים יותר ברמה העצבית, הלשונית וההתנהגותית".

החוקרים מהמעבדה למדיה של MIT, מקולג' וולסלי ומקולג' מסצ'וסטס לאמנות ועיצוב בדקו 54 משתתפים שחולקו לשלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה כתבה חיבורים בסגנון מבחני SAT בעזרת ChatGPT, השנייה השתמשה בגוגל לחיפוש מידע, והשלישית כתבה ללא כל עזרה טכנולוגית.

ChatGPT (אילוסטרציה). 83% מהמשתמשים ב-ChatGPT דיווחו על קושי לצטט מהטקסט שהם "כתבו", צילום: רויטרס

במהלך הכתיבה, החוקרים מדדו את פעילות המוח באמצעות אלקטרואנצפלוגרפיה (EEG) - טכנולוגיה שמודדת את הפעילות החשמלית במוח. התוצאות הראו ירידה משמעותית במה שמכונה "קישוריות רצועת האלפא" - מדד למדידת יכולות קוגניטיביות כמו זיכרון ועיבוד שפה - בקרב הקבוצה שהשתמשה ב-ChatGPT לעומת זו שכתבה בכוחות עצמה.

הבעיה התבטאה בעיקר כאשר המשתתפים התבקשו לצטט מהחיבורים שכתבו: 83% מהמשתמשים ב-ChatGPT דיווחו על קושי לצטט מהטקסט, ואף אחד מהם לא הצליח לספק ציטוט נכון.

הממצא המעיד ביותר התגלה בשלב הרביעי של המחקר, כאשר הקבוצה שהשתמשה קודם ב-ChatGPT התבקשה לכתוב חיבור ללא הכלי. המשתתפים המשיכו להתקשות לזכור את התוכן "שלהם" וביכולת לצטט מכתיבתם.

לדברי החוקרים, "הזיכרון הירוד והציטוט השגוי של קבוצת ה-ChatGPT מעידים על כך שהחיבורים הקודמים שלהם לא הופנמו אצלם, כנראה בגלל הפנייה של העיבוד הקוגניטיבי למערכת הבינה המלאכותית".

צ'אטבוט כותב (אילוסטרציה). מהי השפעת השימוש הנרחב בבינה מלאכותית על יכולות הלמידה והזיכרון?, צילום: GettyImages

המחקר גילה גם, כי עד למפגש השלישי, רוב החיבורים של קבוצת ה-ChatGPT היו בעצם העתקה והדבקה של תגובות הכלי עם "עריכה מינימלית". בנוסף, המשתתפים הציגו "תחושת בעלות מקוטעת וסותרת" על הטקסטים שכתבו, כשחלקם טענו לבעלות מלאה, חלקית או אפילו חוסר בעלות כלל על החיבור.

נטליה קוסמינה, החוקרת הראשית במחקר, הסבירה למגזין "טיים" מדוע החליטה לפרסם את הממצאים לפני השלמת תהליך ביקורת העמיתים המלא: "מה שהניע אותי לפרסם את זה עכשיו במקום לחכות לביקורת מלאה הוא החשש שבעוד שישה עד שמונה חודשים, איזה מקבל החלטות יחליט 'בואו נקים גן ילדים עם GPT'. אני חושבת שזה יהיה רע ומזיק לחלוטין".

כך או כך, נדמה שלמרות שהמחקר כלל קבוצה קטנה של נבדקים ועדיין לא עבר ביקורת עמיתים מלאה, הוא מעלה שאלות חשובות לגבי השפעת השימוש הנרחב בבינה מלאכותית על יכולות הלמידה והזיכרון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר