רובוטקסי של טסלה נוסעת ברחובות אוסטין, היום. צילום: REUTERS

המבחן הגדול של אילון מאסק: ההשקה שתענה על שאלת טריליון הדולר

טסלה משיקה היום שירות רובוטקסי מצומצם באוסטין - מבחן ראשון לחזון שעליו מושתת רוב שווי החברה

אילון מאסק עומד היום בפני מבחן משמעותי. לאחר יותר מעשור של הבטחות על מוניות אוטונומיות, טסלה משיקה סוף סוף שירות רובוטקסי באוסטין, טקסס. כתריסר מוניות Model Y יחלו להסיע נוסעים בתשלום באזור מצומצם בעיר, כשמושב הנהג ריק לגמרי. נציג בטיחות של טסלה יישב במושב הנוסע, אבל ההגה יישאר ללא מגע אנושי, כך דיווח רויטרס.

זו השקה זהירה במיוחד. אין אירוע ראוותני עם מאסק על הבמה, אין שידור חי באינטרנט. במקום זאת, קבוצה קטנה של אורחים מוזמנים תתנסה בשירות המוניות החדש, שיפעל במגבלות קפדניות: ללא נסיעות במזג אוויר גרוע, ללא צמתים מסובכים, וללא נוסעים מתחת לגיל 18. מאסק הודיע שהוא "פרנואיד במיוחד לגבי בטיחות" וייתכן שידחה את ההשקה אם יהיו בעיות.

ההשקה הזהירה מגיעה בעקבות תאונות של מתחרים ופיקוח הדוק של הרגולטורים. Cruise של GM נסגרה לאחר תאונה קטלנית, והרשויות עוקבות מקרוב אחרי כל החברות בתחום. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב אף חוקרת את מערכת הנהיגה העצמית של טסלה לאחר מספר תאונות.

רובוטקסי של טסלה נוסעת ברחובות אוסטין, היום, צילום: REUTERS

גישה טכנולוגית שונה

בניגוד למתחרותיה, טסלה בחרה בגישה טכנולוגית שונה לחלוטין. בעוד Waymo של גוגל משתמשת בחיישנים מסוגים שונים - מצלמות, מכ"ם וסורקי לייזר מתוחכמים שמייצרים מפה תלת-ממדית של הסביבה - טסלה מסתמכת על מצלמות בלבד. מאסק טוען שזו דרך בטוחה וזולה הרבה יותר, אבל מבקרים חוששים שהמערכת תתקשה בתנאים קשים כמו ערפל או סנוור שמש.

פול מילר, אנליסט בחברת המחקר Forrester, אמר לרויטרס שהשירות המוגבל שטסלה משיקה היום "מפגר משמעותית אחרי מה שהחברה הבטיחה ומה שמתחרים כבר מספקים". ואכן, Waymo כבר מפעילה שירות רובוטקסי מלא בארבע ערים אמריקאיות, עם יותר מ-250 אלף נסיעות בתשלום בשבוע וצי של 1,500 מוניות אוטונומיות.

אבל עבור מאסק וטסלה, ההשקה היום היא צעד ראשון קריטי. השירות החדש אמור להוכיח שהחברה יכולה להגשים את החזון שעליו מבוססת חלק גדול מהערכת השווי שלה.

רובוטקסי של טסלה נוסעת ברחובות אוסטין, היום, צילום: REUTERS

ההשקה שתבחן 95 אחוז משווי החברה

כיום שווי השוק של טסלה עומד על טריליון דולר - יותר מכל יצרניות הרכב הגדולות יחד. אבל כיצרנית רכבים, טסלה היא בגודל בינוני: מכרה כ-1.8 מיליון כלי רכב בשנה שעברה, פחות משליש ממכירות ג'נרל מוטורס.

ניקולס קולאס מחברת המחקר DataTrek אמר לבלומברג כי כ-95 אחוז משווי טסלה מבוסס על מה שהיא עתידה לעשות, לא על מה שהיא עושה היום. העסק הנוכחי - מכירת רכבים חשמליים - מצדיק שווי של כ-20 דולר למניה. כשהמניה נסגרה ב-322 דולר ביום שישי, המשמעות היא שכ-300 דולר משקפים את האמונה בעתיד של רובוטקסי, רובוטים ושאר החזונות של מאסק.

אדם ג'ונאס, אנליסט במורגן סטנלי, אמר לבלומברג שעסקי הרכב של טסלה שווים רק כ-75 דולר למניה, אבל הפוטנציאל של שירותי הנסיעה האוטונומית מוסיף עוד 250 דולר. "להעריך את טסלה רק לפי עסקי הרכב זה כמו להעריך את אמזון רק כחנות ספרים באינטרנט", הוא כתב.

"אם מישהו לא מאמין שטסלה תצליח לפתח נהיגה אוטונומית מלאה, אני חושב שהוא לא צריך להיות משקיע בחברה", אמר מאסק בשנה שעברה. הוא הגדיר את הנהיגה האוטונומית כ"ההבדל בין טסלה ששווה הרבה כסף או ששווה בעצם אפס".

אילון מאסק, צילום: רויטרס

האיש מאחורי החזון

מאסק עצמו ידוע ביכולתו להגשים חזונות בלתי אפשריים - הוא הפך את הרכב החשמלי למיינסטרים, וחברת החלל שלו SpaceX הצליחה לפתח רקטות לשימוש חוזר. אבל הוא גם מפורסם בהבטחות שלא מתממשות בזמן. כבר למעלה מעשור הוא מבטיח מוניות אוטונומיות "בשנה הקרובה", עד שכינה את עצמו "הילד שצעק FSD" (כלומר, נהיגה אוטונומית מלאה - Full Self-Driving).

"תמיד יש עוד משהו שמגיע עם מאסק", אומר בריאן מולברי ממנהלי ההשקעות Zacks בראיון לבלומברג. "זו הסיבה שהוא כל כך חשוב למשקיעים. זה לא רק רובוטקסי או רובוטים, זה מה הדבר הבא שהוא ימציא".

ההשקה המצומצמת היום באוסטין היא הצעד הראשון בדרך להוכיח שהפעם זה אמיתי. אם היא תצליח ותתרחב לערים נוספות, טסלה תתחיל להצדיק את הערכת השווי העצומה שלה. אם לא - ייתכן שהמשקיעים יתחילו לתהות האם 95 אחוז משווי החברה המבוסס על הבטחות עתידיות אינו מופרז מדי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...