בקרוב: כל הסרטונים שלך בפייסבוק יהפכו לרילס

כל תוכן וידאו שישותף ברשת החברתית של מטא יוצג כריל, ללא תלות באורכו או בפורמט • החברה תשנה גם את לשונית "וידאו" ל"רילס" • פייסבוק: "הפלטפורמה תמשיך להמליץ על תוכן מגוון"

משתמשי פייסבוק (אילוסטרציה). צילום: רויטרס

מטא, חברת האם של פייסבוק, הודיעה אתמול (שלישי) כי בתוך חודשים ספורים, כל סרטון שיועלה לפייסבוק - בין אם קצר או ארוך, אנכי או אופקי - יוצג בפורמט Reels. כך, מסירה הרשת החברתית את ההבחנה הקיימת בין "פוסט וידאו" לבין "ריל", ומאחדת את כלל תכני הווידאו תחת פורמט אחיד.

שינוי משמעותי עבור יוצרי תוכן, צילום: צילום: AP

משמעות ההחלטה היא שכל סרטון שהמשתמשים בפייסבוק יעלו - מראיון עם פוליטיקאי ועד סרטון משפחתי או הדרכת בישול - יוצג בפורמט של ריל. זהו שינוי משמעותי עבור יוצרי תוכן, שבמשך שנים יצרו במיוחד לפורמטים אופקיים (16:9) ולמשכי זמן ארוכים יותר.

רילס בכל מקום

"רילס" הם סרטונים קצרים, לרוב בפורמט אנכי, שהפכו פופולריים במיוחד בשנים האחרונות בעקבות הפיצ'ר שהשיקה אינסטגרם (גם היא בבעלות מטא) ושאומץ גם בטיקטוק וביוטיוב. מטרתם לשמור על מעורבות גבוהה של משתמשים באמצעות תוכן מהיר, מקוצר ונגיש לצפייה חוזרת.

עד כה, בפייסבוק, רילס הוגבלו לאורך של עד 90 שניות. אולם כעת מודיעה החברה כי הפורמט החדש לא יוגבל עוד באורך - כלומר, גם סרטונים באורך מלא יוכלו להיחשף באותו אופן כמו קליפים קצרים.

השינוי לא חף מבעיות, צילום: רויטרס

למרות ההבטחה לפשט את השימוש, בפייסבוק מכירים בכך שהשינוי עשוי לגרום לבלבול, ואף לתסכול בקרב חלק מהמשתמשים. כך למשל, סרטון שצולם לרוחב (בפורמט אופקי) עלול להיראות מוזר כאשר יוצג בתוך תבנית אנכית של ריל. גם צפייה בסרטון ארוך כחלק מפיד של תכנים קצרים עלולה להיות חוויית משתמש פחותה.

כדי למנוע בלבול נוסף, החברה מבהירה כי לאחר העדכון, הגדרות הפרטיות של המשתמשים - כלומר, מי יכול לראות את הסרטונים - יחולו באותו אופן על סרטוני רילס כמו על פוסטים רגילים בפיד. בפועל, כל משתמש יוכל לבחור האם לחשוף את הסרטון לחברים בלבד, לקבוצה מצומצמת, או לכלל הציבור.

מגמה של אחידות פורמטים

המהלך אינו מפתיע: עוד ב-2022, אינסטגרם החלה להמיר באופן אוטומטי סרטונים קצרים (עד 15 דקות) לפורמט ריל. מדובר באסטרטגיה של מטא לאחד את ממשקי השימוש בין הפלטפורמות שבבעלותה - תוך הגברת השימוש בפורמטים שמניבים זמן צפייה גבוה והכנסות מפרסום.

האפליקציות של מטא. אחידות פורמטים, צילום: אי.אף.פי

בחברה מדגישים כי פייסבוק תישאר פלטפורמה לכל סוגי הווידאו — קצרים, ארוכים ואף שידורים חיים — וכי שינוי הפורמט לא ישפיע על מה יוצג למשתמשים, אלא רק איך הוא יוצג.

העדכון ישולב בהדרגה למשתמשים בכל העולם במהלך החודשים הקרובים, וליוצרי התוכן לא תישאר ברירה: כל סרטון שהם יעלו יהפוך לריל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר