מנכ"ל אמזון: נתחיל לצמצם משרות - בגלל הבינה המלאכותית

"מי שישכיל להכיר את הטכנולוגיה החדשה יוכל להישאר ולהשפיע" • בחברה מפתחים כבר מעל אלף שירותים מבוססי AI • קיצוצים בכוח אדם נרשמו גם בחברות ענק אחרות כמו Shopify ו-Duolingo

רובוט של אמזון עובד במחסן (ארכיון) . צילום: אי.אף.פי

בעוד השפעות הבינה המלאכותית ממשיכות להתרחב ברחבי עולם העבודה, מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, הודיע כי החברה צפויה לצמצם את כוח האדם התאגידי שלה בשנים הקרובות, זאת בשל "ייעול הנובע מהשימוש הנרחב בבינה מלאכותית", לדבריו.

במזכר שנשלח לעובדי החברה, כתב ג'סי כי "ככל שנפרוס עוד מערכות בינה מלאכותית גנרטיבית (GenAI) וסוכנים אוטונומיים, אופן העבודה שלנו ישתנה". לדבריו, "נזדקק לפחות עובדים בתחומים מסוימים וליותר עובדים בתחומים חדשים, שיצמחו מתוך המציאות המשתנה".

מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי (ארכיון), צילום: רויטרס

פחות עובדים ויותר אוטומציה

אמזון לא פרסמה בשלב זה נתון רשמי על מספר העובדים שיושפעו מהשינויים, אך מאז שנת 2022 פוטרו באמזון יותר מ-27 אלף עובדים, כולל משרות שנפגעו לאחרונה במחלקת המכשירים האלקטרוניים, השירותים והספרים.

ג'סי הדגיש כי השינויים לא נובעים ממשבר, אלא ממהלך אסטרטגי רחב. "יש לנו כבר יותר מ-1,000 שירותים ואפליקציות מבוססי AI - וזה רק קצה הקרחון", ציין. הוא גם קרא לעובדים "להתעניין ולהתעמק בטכנולוגיה", והוסיף כי מי שיאמץ את השינויים וישכיל להשתלב בתהליכי הפיתוח, יוכל "להשפיע משמעותית על עתיד החברה".

Shopify, צילום: REUTERS

המגמה מתרחבת

אמזון אינה היחידה שמבשרת על שינויי כוח אדם בעקבות חדירת AI. בחודש אפריל האחרון, מנכ"ל ענקית המכירות המקוונות Shopify, טובי לוטקה, אמר לעובדיו כי בקשות לתוספת כוח אדם או משאבים יידרשו להצדיק מדוע המשימה אינה ניתנת לביצוע באמצעות בינה מלאכותית. גם מנכ"ל אפליקציית השפות Duolingo, לואיס פון אהן, הודיע כי החברה תפחית את השימוש בעובדי קבלן, כחלק מאסטרטגיית "AI תחילה".

מגמה זו מעוררת שאלות נוקבות בנוגע לעתיד שוק העבודה. מחד, היכולת לחסוך זמן ומשאבים עשויה לאפשר גמישות ארגונית רבה יותר. מאידך, עובדים רבים – בעיקר בתחומי שירות, ניהול נתונים ותמיכה - עלולים לגלות שהכשרתם אינה תואמת עוד את צורכי השוק ושעליהם להתאים את עצמם למציאות החדשה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר