תביעה חדשה שהוגשה בלוס אנג'לס חושפת את המתח הגובר בין תעשיית הבידור לחברות הבינה המלאכותית. לפי ה-BBC, דיסני ויוניברסל, שתיים מענקיות הוליווד, הגישו תביעה משותפת נגד מידג'רני (Midjourney), חברה המפתחת טכנולוגיה ליצירת תמונות באמצעות בינה מלאכותית. בלב התביעה עומדת הטענה החמורה כי השירות של החברה מהווה "בור ללא תחתית של פלגיאט".
התביעה מפרטת כיצד הטכנולוגיה של מידג'רני מייצרת מה שהאולפנים מגדירים כ"אינספור" העתקים של דמויות מוגנות בזכויות יוצרים. בין הדמויות המוזכרות נמצאות כמה מהיצירות המפורסמות ביותר של שני האולפנים - החל מדארת' ויידר ויודה מסדרת "מלחמת הכוכבים", דרך אלזה מהסרט "לשבור את הקרח", ועד למיניונים מסדרת "גנוב על הירח". כתב התביעה כולל גם דוגמאות לתמונות של גיבורי מארוול כמו ספיידרמן, הענק הירוק ואיירון מן שנוצרו באמצעות הפלטפורמה.
המהלך המשפטי מדגיש את הדילמה המורכבת שניצבת בפני תעשיית הבידור. מצד אחד, האולפנים מעוניינים לאמץ את הטכנולוגיות החדשות ולהשתמש בהן ליצירת תוכן חדשני. מצד שני, הם חוששים עמוקות מפני גניבת קניינם הרוחני והשימוש הלא מורשה ביצירותיהם.
הוראסיו גוטיירז, היועץ המשפטי הראשי של דיסני, ביטא את העמדה המורכבת הזו בהצהרה שמשקפת את הגישה הדו-ערכית של התעשייה. "אנחנו אופטימיים לגבי האופן שבו ניתן להשתמש בבינה מלאכותית באחריות ככלי לקידום היצירתיות האנושית", אמר גוטיירז, לפי ה-BBC. "אבל פיראטיות היא פיראטיות, והעובדה שהיא נעשית על ידי חברת בינה מלאכותית לא הופכת אותה לפגיעה קלה יותר בזכויות היוצרים".
300 מיליון דולר בשנה ושירות וידאו בדרך
הממד הכלכלי של הסוגיה מקבל משנה חשיבות לאור הנתונים המופיעים בתביעה. לפי האולפנים, מידג'רני הרוויחה 300 מיליון דולר בשנה האחרונה בלבד, והיא מתכננת להשיק בקרוב שירות וידאו חדש. מדובר בסכומי עתק שמעידים על הפוטנציאל העסקי העצום של טכנולוגיות אלה, אך גם על הנזק הכלכלי האפשרי לבעלי זכויות היוצרים.
מומחים משפטיים שבחנו את התביעה מצביעים על המורכבות של המקרה. לפי ה-BBC, הפרופ' למשפטים שובהא גוש מאוניברסיטת סירקיוז ניתח את הבעייתיות בשירות של מידג'רני: "הרבה מהתמונות שמידג'רני מייצרת פשוט נראות כמו העתקים של דמויות מוגנות בזכויות יוצרים שאולי נמצאות במיקומים חדשים או עם רקע חדש. לא נראה שהן עוברות טרנספורמציה בצורה יצירתית או דמיונית". עם זאת, גוש הדגיש כי החוק מכיר באפשרות שיצירתיות יכולה להתבסס על יצירות קיימות, כל עוד היא מוסיפה ממד חדש ומשמעותי.
ראנדי מקארתי, מומחה לקניין רוחני, הזהיר מפני הנחות פזיזות לגבי תוצאות התביעה. "אף תביעה משפטית אינה מובטחת מראש, וזה נכון גם עבור דיסני ויוניברסל במקרה הזה", אמר לפי ה-BBC. לדבריו, ישנים מספר נושאים משפטיים מורכבים שיצטרכו להיבחן, כולל תנאי השירות של מידג'רני והשאלה האם השימוש בדמויות נופל תחת הגדרת "שימוש הוגן".
מידג'רני עצמה, שמגדירה את עצמה כ"מעבדת מחקר עצמאית", היא חברה קטנה יחסית עם פחות מתריסר עובדים במשרה מלאה. החברה הממוקמת בסן פרנסיסקו מנוהלת על ידי דייוויד הולץ, יזם שהקים בעבר חברת חיישנים בשם Leap Motion. בין יועציה נמנים דמויות בולטות בעולם הטכנולוגיה כמו נט פרידמן, מנכ"ל Github לשעבר, ופיליפ רוזדייל, מייסד העולם הווירטואלי Second Life.
תקופה רגישה במיוחד
התביעה מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבור הוליווד, שעדיין מתאוששת מהשביתות הגדולות של שחקנים וכותבים שהתרחשו לפני שנתיים בלבד. השביתות הללו התמקדו בדרישה להגנות מפני השימוש בבינה מלאכותית, ושיקפו את החששות העמוקים בתעשייה מפני הטכנולוגיה החדשה.
עם זאת, בעוד התביעה מתנהלת בבתי המשפט, הוליווד עצמה מאמצת את הבינה המלאכותית בקצב הולך וגובר. שני סרטים המתמודדים על פרסי האוסקר השנה - "אמיליה פרז" ו"הברוטליסט" - השתמשו בטכנולוגיית בינה מלאכותית לשינוי קולות. הטכנולוגיה משמשת גם להצערת שחקנים על המסך, כפי שנראה בסרטים עם טום הנקס והריסון פורד.
המקרה של מידג'רני מדגיש את האתגר המרכזי של עידן הבינה המלאכותית: כיצד לאזן בין חדשנות טכנולוגית לבין הגנה על זכויות יוצרים. התוצאה של תביעה זו עשויה לקבוע תקדימים חשובים לעתיד היחסים בין תעשיית הבידור לחברות הטכנולוגיה, ולהשפיע על האופן שבו נוצר ומופץ תוכן בעידן הדיגיטלי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו