חברות הסלולר לא הגנו על הילדים שלכם - ועכשיו ישלמו על זה 10 מיליון שקל

אחרי שש שנות מאבק משפטי: הסדר פשרה מחייב את הספקיות לשדרג מסנני תוכן ברשת ולפצות משתמשים שלא קיבלו שירות שהובטח בחוק

רוב מוחלט של הילדים נחשף לתכנים בעייתיים במקרה תוך כדי גלישה. צילום: GettyImages

פסק דין של בית המשפט המחוזי בלוד הביא השבוע לסיומו מאבק משפטי שהחל ב-2019 על ידי צרכנים והורים יחד עם עמותת "לוקחים אחריות", כיום "המרכז למדיניות ובטיחות ברשת". מדובר בהסדר פשרה במסגרתו ספקיות הסלולר השונות יעניקו פיצויים בהיקף של יותר מעשרה מיליון שקלים, לאחר שהתגלה כי הן לא מציעות שירותי סינון תכנים וגם אין להם אפשרות חינמית כזו.

לצד ההטבות בשווי מיליוני השקלים שיוענקו כפיצוי למשתמשים, החברות התחייבו לשדרג משמעותית את שירותי הסינון, כולל הוספת סינון לתוצאות חיפוש במנועי חיפוש כמו גוגל ו-Bing, לחדד את הנהלים לגבי יידוע לקוחות חדשים, ולשפר את הנגישות למידע על שירותי הסינון באתרי האינטרנט שלהן.

מאז החל ההליך המשפטי ב-2019, גדלו מספר המשתמשים בשירותי הסינון מ-11 אלף מצטרפים בחודש בתחילת ההליך, ל-37 אלף בחודש, ומספר המנויים הכולל עלה מ-275 אלף בשנת 2020 לכ-580 אלף בשנת 2022.

יוסף בר דוד, מנכ"ל המרכז למדיניות ובטיחות ברשת, מסביר כי "בשנת 2011 חוקק חוק שקובע כי ספקיות שירותי הסלולר יציעו ללקוחות שירותי סינון של תכנים קשים. החברות היו אמורות להציע את זה לכל לקוח חדש והן היו מחוייבות גם לתת שירות כזה לכל לקוח שיתקשר לבקש זאת.

"אלא שכשאנחנו התחלנו לבדוק את התחום ב-2019 גילינו שאין כזה שירות ושכשמבקשים אותו מהחברות השונות הן עונות שהוא לא קיים. לכן עשינו מבצע והתקשרנו כאילו אנו לקוחות והקלטנו את התשובות. את התשובות האלו העברנו גם למנכ"ל משרד התקשורת דאז נתי כהן, שסייע לנו מאוד בכל הקשור להגשת התביעה מול החברות".

ילדים עם מסכים (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

בבית המשפט טענו נציגי העותרים כי הרשת מלאה תכנים בעייתיים שיכולים לפגוע בילדים ובפעוטות גם במקרה של חשיפה אקראית. לדברי בר-דוד, "ילד שירצה להיכנס לאתרים פורנוגרפיים או של אלימות קשה, תמיד יצליח לעשות זאת גם אם יהיו מסנני תוכן. אנחנו לא עתרנו בגלל ילדים כאלו. הסיבה לעתירה נבעה מכך שרוב מוחלט של הילדים נחשף לתכנים האלו במקרה תוך כדי גלישה. האתרים האלו קופצים אקראית ואז הפעוט או הילד נחשפים לתכנים קשים שיכולים להותיר בהם צלקות לכל החיים.

"את הבעיה הזו, שהחוק מלכתחילה הכיר בה ודרש מהחברות לטפל בה, רצינו לתקן. כעת לראשונה בית המשפט מכיר בעובדה שהטלפון שבידי הילדים הוא אמצעי מסוכן ושעל ספקיות הסלולר מוטלת אחריות ממשית להגן עליהם. זהו צעד חשוב במאבק הרב-זירתי שלנו המשלב פעולה משפטית, רגולטורית וציבורית".

בר-דוד מדגיש כי "הממשלות במערב כבר מתחילות להבין את הצורך ברגולציה בתחום זה, ואנו פועלים גם בישראל לחייב את משרד התקשורת להטיל רגולציה מחמירה יותר, בין היתר על הספקיות אך גם על פלטפורמות המפעילות את הרשתות החברתיות. בינתיים התחלנו כבר לבחון את המסננים השונים של החברות וזאת דרך ספריה של 100 אתרים שרצינו שילדים לא יפגשו במקרה. בדקנו מסנן מסנן ופרסמנו דירוג בתחום. לפי הדירוג, חברת פרטנר כרגע מחזיקה במסנן הטוב ביותר כיוון שהיא הוציאה כסף וביקשה מחברה חיצונית להכין עבורה את המסנן".

אמיתי כהנא, מנהל פעילות המרכז, מסר כי "זהו הישג חשוב שישפר באופן ממשי את מוגנות הילדים. ההסדר מעניק תמריץ מיוחד למצטרפים חדשים ובכך מתמרץ הורים להעמיד גדר בטיחות שתגן על ילדיהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר