יהפכו משימות רוטיניות לאוטומטיות - ויתמקדו בתלמידים. מורה בכיתה (ארכיון). צילום: GettyImages

"אחריות מוסרית": מורים בבריטניה יחויבו להשתמש בבינה מלאכותית

משרד החינוך הבריטי פרסם הנחיות רשמיות בעניין השימוש בכלי AI • נכון לעכשיו, רוב המורים עדיין לא משתמשים בבינה מלאכותית • המטרה: לחסוך זמן בבדיקת עבודות וכתיבת מכתבים להורים • אמה דארסי, מנהלת חטיבת ביניים: "אם לא נשתמש בכלים בעצמנו - לא נוכל להדריך את התלמידים כראוי"

משרד החינוך הבריטי הוציא אתמול (שני) הנחיות חדשות ומדריך לשימוש בבינה מלאכותית המיועד למורים במדינה, זאת בכדי לחסוך זמן בבדיקת עבודות וכתיבת מכתבים להורים, כך דווח בגופי תקשורת בבריטניה. בראיון לגרדיאן הבריטי, ציינה שרת החינוך שבכוונתה למדוד את החיסכון בזמן בפועל שנוצר מהמדריך החדש.

סטוריבלוקס

בימים האחרונים, חומרי הדרכה שהופצו בבתי הספר קובעים כי מורים יכולים להסתייע בטכנולוגיה בכדי "להפוך משימות שגרתיות לאוטומטיות" ולהתמקד ב"זמן איכות עם התלמידים". במשרד החינוך מדגישים שהמורים נדרשים להיות שקופים לגבי השימוש בבינה מלאכותית ולוודא את מהימנות התוצרים בטרם השימוש.

רוצים להשאיר זמן להוראה מותאמת אישית. מורה ותלמיד, צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית FLUX.1

ארגון מנהלי בתי הספר והמכללות (ASCL) בירך על המהלך, אך ציין כי נותרו "סוגיות מהותיות" שטרם נפתרו. גם המכון הבריטי המוסמך למקצועות המחשב (BCS) תיאר את המהלך כ"צעד חשוב קדימה", אך הדגיש כי המורים "יצטרכו להבין בדיוק איך ליידע את ההורים שהשתמשו בבינה מלאכותית".

לראשונה: הנחיות רשמיות והתייחסות מדינית

זו הפעם הראשונה שמשרד החינוך הבריטי מפרסם מדריך והנחיות רשמיות לשימוש בבינה מלאכותית, על אף שמורים ותלמידים כבר השתמשו בכלים אלה בעבר. לפי ההנחיות, הבינה המלאכותית תוגבל לבדיקת מבחנים פשוטים כמו חידונים או שיעורי בית, והמורים יחויבו לבדוק את התוצאות בעצמם.

בנוסף, יוכלו המורים להשתמש בכלי AI לנסח מכתבים שגרתיים להורים, כמו הודעות על מכת כינים בבית הספר - דוגמה שגם הופיעה במסמכים שהופצו.

בין הדוגמאות שנתן משרד החינוך לשימוש ב-AI: הודעה על צורך בטיפול כינים לילדים (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

המהלך זוכה לתשומת לב גם מצד גורמים טכנולוגיים בבריטניה. לפי דיווח ב-The Times, הממשלה צפויה להשקיע מיליוני ליש"ט בפיתוח כלים ייעודיים שיותאמו לחומרי לימוד רשמיים, מתוך מטרה להקל על המורים ולעודד שילוב טכנולוגי אחראי בכיתות.

אמה דארסי, מנהלת חטיבת ביניים ויועצת אסטרטגיה דיגיטלית, אמרה ל-BBC כי יש למורים "אחריות מוסרית" ללמוד את הכלים הללו, משום שהתלמידים ממילא עושים בהם שימוש נרחב. לדבריה, "אם אנחנו לא נשתמש בכלים האלו בעצמנו, לא נוכל להדריך את תלמידנו כראוי".

"אסור להסתמך על הבינה בעיניים עצומות". בינה מלאכותית, צילום: מידג'רני

עם זאת, דארסי הזהירה מסכנות כמו דליפות מידע וטעויות בבדיקת עבודות. "בינה מלאכותית יכולה לייצר ציטוטים, עובדות ומידע שגוי. אסור להסתמך עליה בעיניים עצומות", הדגישה.

הצעד הבא: להסדיר מדיניות

ההנחיות החדשות מדגישות כי על בתי הספר לקבוע מדיניות ברורה בנוגע לשימוש בבינה מלאכותית, לקבוע כללים למורים ולתלמידים, ולעודד בדיקות ידניות לטובת איתור רמאויות. לפי משרד החינוך, יש להשתמש רק בכלים שאושרו מראש, והתלמידים ילמדו לזהות תוכן מזויף כמו סרטונים מטעים או מידע כוזב.

תמדוד את החיסכון בזמן בפועל שנוצר מהמדריך החדש. שרת החינוך, ברידג'ט פיליפסון, צילום: אי.פי.אי

שרת החינוך, ברידג'ט פיליפסון, מסרה בהצהרה כי ההנחיות נועדו "להפחית את העומס מהצוותים החינוכיים". לדבריה, "אנחנו מעבירים את הכלים החדשניים לידיהם של המורים המוכשרים שלנו כדי לשפר את הלמידה ולהשאיר להם יותר זמן להוראה מותאמת אישית". בראיון לגרדיאן הבריטי, היא ציינה כי בכוונתה למדוד את החיסכון בזמן בפועל שנוצר מהמדריך החדש.

מחקר של BCS שנערך בשנה שעברה גילה כי רוב המורים עדיין לא משתמשים בבינה מלאכותית, וחלקם אף חוששים לשתף את הנהלת בית הספר בכך. בצעד זה, בריטניה מצטרפת לסקוטלנד ולוויילס שכבר אישרו להשתמש בבינה מלאכותית לצרכים כמו בדיקת מבחנים, כל עוד השימוש נעשה באחריות. בצפון אירלנד, שר החינוך הודיע לאחרונה על מחקר חדש של אוניברסיטת אוקספורד ברוקס שיבחן כיצד ניתן לשפר הישגים לימודיים באמצעות בינה מלאכותית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...