לראשונה בהיסטוריה של האופרה הישראלית, עלתה על הבמה בתל אביב הפקה שתלבושותיה הודפסו בטכנולוגיית הדפסה תלת-ממדית. שיתוף הפעולה החדשני בין סטרטסיס (Stratasys), החברה המובילה בעולם בייצור מדפסות תלת-ממד, לבין האופרה הישראלית, הוליד תוצאה מרהיבה עבור האופרה "אריאדנה בנקסוס" של ריכרד שטראוס.
האופרה מספרת סיפור בן שני חלקים: בראשון, הפרולוג, גבר עשיר מזמין לביתו זמרת אופרה דיווה לצד זמרי אופרה נוספים ומלחין, ובמקביל מזמין להקת פופ מודרנית ומצליחה. שתי הקבוצות נאלצות להתמודד עם העובדה שעליהן להתקיים יחד על במה אחת - וזה בדיוק מה שקורה בחלקה השני של האופרה הכאוטית שזוכה לשבחים.
ארבע התלבושות המיוחדות הודפסו במדפסת Stratasys PolyJet J850 TechStyle, המספקת הדפסה ישירה על טקסטיל ויוצרת שילוב מרהיב של עיצוב, אופנה וטכנולוגיה. ההפקה, בבימויו של עידו ריקלין ובעיצוב התלבושות של אורן דר, תמשיך לקרקוב שבפולין ולדורטמונד שבגרמניה, ותציג בגאווה את החדשנות הישראלית על במות בינלאומיות.
מתמונה דו-ממדית לתלבושת חיה
סטרטסיס, שמשרדיה נמצאים במיניאפוליס וברחובות, מובילה את המעבר הגלובלי לייצור תוספתי (additive manufacturing) באמצעות פתרונות חדשניים להדפסת תלת-ממד לענפי תעשייה שונים - ובהם חלל ותעופה, רכב, מוצרי צריכה, שירותי בריאות, אופנה וחינוך.
"הסיפור שלנו עם האופרה מתחיל בכך שקיבלנו קריאה מאורן דר, מעצב האופנה של האופרה, ששמע עלינו והיה לו חשוב להסתכל על פיתוח משותף", מספרת זהבית בעל שם רייסין, סגנית נשיא בכירה בסטרטסיס, שאחראית בין היתר גם על תחום האופנה. "כל מה שהוא סיפק לנו עבור ארבע התלבושות זו תמונה דו-ממדית. התמונה הייתה בצבע, נתנה לנו השראה מאוד טובה למה הוא מצפה, ובעקבות זאת הפכנו את הרישום הזה לקובץ תלת-ממד".
התוצאה הייתה מדויקת לחלוטין: "המערכה השנייה באופרה נפתחה עם ארבע התלבושות האלה, ארבעה אנשים במימדים שונים, זה היה מדויק לחלוטין. זה נוח ללבישה והתפשטות כמו שנדרש באופרה במהלך הופעה מהסוג הזה".
טכנולוגיה שנולדה בישראל
הטכנולוגיה העומדת מאחורי הפלא הזה היא PolyJet, שנולדה בישראל בשנת 1998. "הטכנולוגיה הזו מבוססת על פוטופולימרים שמוזרקים על מגש ועוברים תהליך פולימור בעזרת מנורת UV", מסבירה בעל שם רייסין. "זאת טכנולוגיית האם, ואז החלטנו לקחת את ההדפסה ובמקום להדפיס ישירות על מגש בשכבות דקות לקבל עצם - אנחנו מדפיסים על בד".
התוצאה היא מהפכה בעולם האופנה והתיאטרון: "כאן נוצר עולם חדש שהוא נחטף היום על ידי המותגים המובילים בעולם. אנחנו כרגע עם עשרות מכונות G850 טקסטיל והן משרתות את טובי המותגים בעיצובים חדשניים פורצי דרך שלא ניתן לממש אותם בטכנולוגיות מסורתיות של אופנה".
שער חדש לעולם הבידור
ההתלהבות מהתוצאות הייתה גדולה. "כשהוזמנתי לפרמיירה מאחורי הקלעים, המסר מכולם היה שזה מרהיב, זה נותן כיוון חדש, ואנחנו רוצים עוד", מספרת בעל שם רייסין.
"הייתה התלהבות מהאסתטיקה. זה ערך עבורנו. אנחנו מאוד מאושרים שהצלחנו לייצר פרויקט כזה עם האופרה, כי חשוב לנו להעשיר את התרבות המקומית. אנחנו חברה גלובלית ישראלית-אמריקנית, עם שווקים בכל העולם. הסיפור הזה עם האופרה הפך להיות יישום חדש שיכול לפתוח שער אדיר ללקוחות בעולם שמשרתים את התיאטראות והאופרות וימצאו דרור ליצירתיות שלהם".
בעל שם רייסין מדגישה את הייחודיות: "הפתרון שלנו נותן כאן יצירתיות שלא ניתנת למימוש לבד. זה ייחודי לטכנולוגיה שלנו. העובדה שהוא מייצר בדיוק מה שאתה צריך - עולם האופנה הוא הכי בזבזני מבחינת הפחת. פה אנחנו מייצרים באותה עלות מוצרים פר אדם".
החברה, שמניותיה נסחרות בנאסד"ק ומנוהלת הן מישראל והן ממינסוטה, ממשיכה להתפשט לתחומים נוספים: "אנחנו גם מתפשטים לאזור הרכבים כקונספט קאר, אבטיפוסים של כלי רכב, אנחנו נמצאים חזק בתחום החינוך עם מחלקות אופנה ועיצוב מוצר, והסיפור עם האופרה - אנחנו חודרים לעולם הבידור, על הבמות בניו יורק ובכל העולם בכל אומנויות הבמה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
