טכנולוגיות בינה מלאכותית ואוטומציה מתקדמות במהירות מסחררת, ויוצרות מגמה מדאיגה בשוק התעסוקה העולמי. חברות רבות משלבות כיום מערכות AI במטרה לייעל תהליכים, לצמצם עלויות ולהגביר פריון - ובמקביל מפטרות עובדים שתפקידיהם מוחלפים בטכנולוגיה.
לפי מגזין פורבס, תאגידים מובילים כמו UPS, דואולינגו, קלארנה, אינטואיט וסיסקו מחליפים עובדים שפוטרו במערכות בינה מלאכותית ואוטומציה. בעוד טכנולוגיות אלה אכן מגבירות את הפריון, הן מעלות חששות כבדים בנוגע לביטחון התעסוקתי העתידי של מיליוני עובדים בכל רחבי העולם.
לחצים כלכליים, אינפלציה ותנודות חדות במחירי המניות, דוחפים ארגונים להתייעל ולהפעיל מבנה ארגוני רזה יותר. התוצאה היא צמצום במספר המשרות הזמינות לבני אדם. במקביל, התלהבות המשקיעים מטכנולוגיות בינה מלאכותית מתגמלת חברות המטמיעות טכנולוגיה זו, ונרשמו לא מעט מקרים שבהם הכרזות תאגידיות על שימוש בבינה מלאכותית הובילו לעליות במחירי המניות.
כיצד AI מחליף עובדים אנושיים?
קלארנה (Klarna), חברת הפינטק השבדית המובילה בתחום "קנה עכשיו, שלם אחר כך", עשתה כותרות ב-2024 כאשר הודיעה על ביטול של למעלה מ-1,000 משרות, כעשרה אחוזים מכוח העבודה הגלובלי שלה, כחלק ממעבר אסטרטגי לכיוון בינה מלאכותית, כפי שדווח בפורבס.
החברה השקיעה רבות במערכות בינה מלאכותית לטיפול בפניות לקוחות, עיבוד עסקות וייעול תהליכים תפעוליים. קלארנה הטמיעה עוזר AI המנהל עומס עבודה השווה ל-700 עובדים במשרה מלאה. המנכ"ל של קלארנה דיבר בגלוי על האופן שבו צ'אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית ומערכות אוטומטיות יכולים לבצע משימות שבעבר נוהלו על ידי סוכני שירות אנושיים, כמו מענה לשאלות לקוחות ועיבוד החזרים כספיים.
בתחילת 2025, חברת UPS (יונייטד פרסל סרוויס) ,ענקית המשלוחים והלוגיסטיקה העולמית, הודיעה על תוכניות לפטר 20 אלף עובדים - אחד מצמצומי כוח האדם הגדולים ביותר של החברה מאז נוסדה לפני 116 שנה. המנכ"לית קרול טומה הדגישה כי טכנולוגיות חדשות, כולל למידת מכונה, אפשרו את הקיצוצים הללו באמצעות אוטומציה של משימות כמו יצירת הצעות מחיר עבור צוותי מכירות, שבעבר דרשו מומחי תמחור אנושיים.
דואולינגו (Duolingo), אפליקציית לימוד השפות הפופולרית, הכריזה לאחרונה על אסטרטגיית "AI-first". התוכנית היא להפסיק בהדרגה את העסקתם של קבלנים אנושיים עבור משימות שבינה מלאכותית יכולה לטפל בהן. בדוא"ל לכלל העובדים, שפורסם בלינקדאין, תיאר המנכ"ל לואיס פון אן עתיד שבו בינה מלאכותית מניעה יצירת תוכן, הערכות ביצועים והחלטות גיוס.
דואולינגו סיימה הסכמים עם עשרה אחוזים מכוח העבודה הקבלני שלה, ודובר החברה אישר שהמעבר לטכנולוגיות בינה מלאכותית היה גורם מרכזי בהחלטה - שכן מערכות אוטומטיות יכולות כעת לטפל במשימות כמו תרגום חומרי קורס בין יותר מ-100 שפות שהפלטפורמה מציעה. אף שדואולינגו הדגישה כי לא פוטרו עובדים קבועים, המהלך איתת על מעבר ברור לעבר יצירת תוכן מבוססת בינה מלאכותית, תוך הפחתת התלות במתרגמים אנושיים.
אינטואיט (Intuit), חברת התוכנה הפיננסית שעומדת מאחורי TurboTax ו-QuickBooks, פיטרה כ-1,800 עובדים ב-2024, והצהירה כי החיסכון יושקע מחדש בטכנולוגיית בינה מלאכותית. הנהלת החברה תיארה את ה-AI כרכיב קריטי באסטרטגיה העתידית שלה, במיוחד עבור אוטומציה של תמיכת לקוחות, ניתוח נתונים ותהליכי הכנת מסים.
סיסקו סיסטמס (Cisco Systems), אחת מיצרניות ציוד התקשורת והרשתות המובילות בעולם, הודיעה בעבר על תוכניות לפטר שבעה אחוזים מכוח העבודה שלה, כ-5,900 עובדים, כחלק ממהלך אסטרטגי לכיוון תחומים בעלי פוטנציאל לצמיחה גבוהה כמו בינה מלאכותית ואבטחת סייבר. החברה משלבת בינה מלאכותית בפתרונות הרשת שלה, למשל במערכות שמנתחות וחוזות תקלות ברשת ובמערכות תמיכת לקוחות אוטומטיות.
בעוד הפיטורים בסיסקו הוצגו כהתאמה מחדש להתמקדות בטכנולוגיות מתפתחות, אימוץ כלי בינה מלאכותית לטיפול במשימות כמו ניטור רשת ופתרון בעיות מרמז על כך שהאוטומציה הפחיתה את הצורך בתפקידים מסוימים. מקרה זה משקף את המגמה הרחבה יותר בתעשיית הטכנולוגיה של צמצום כוח אדם אנושי תוך הרחבת יכולות הבינה המלאכותית.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
