תביעה חדשה: כך מנסה טסלה להערים על לקוחותיה

בעל מודל Y טוען שהמד ברכבו הציג מספר מנופח של קילומטרים • טסלה מואשמת שהיא עושה שימוש ב"אלגוריתם חיזוי" כדי לחמוק ממתן שירות הכלול האחריות

מודל Y של טסלה. צילום: טסלה

יצרנית הרכב החשמלי טסלה עומדת בפני שערורייה חדשה המאשימה אותה בהטעיית לקוחות. תביעה שהוגשה בקליפורניה טוענת כי הרכבים של החברה "מנפחים" באופן מלאכותי את קריאות מד הקילומטרים - במטרה לגרום לפקיעה מוקדמת של האחריות.

התובע המרכזי בתיק, ניירי הינטון, רכש מודל Y משומש עם פחות מ-59,500 ק"מ על מד המרחק. לטענתו, תוך שישה חודשים בלבד, הרכב עבר את סף ה-80,500 ק"מ, נקודה שבה פגה חלק מהאחריות של החברה על הרכב (אחריות מערכת ההנעה החשמלית ממשיכה לתקופה ארוכה יותר).

תא הנוסעים של טסלה מודל S, צילום: אי.פי

לטענת הינטון, במהלך ששת החודשים הראשונים, מד הקילומטרים של המודל Y שלו הציג עלייה של כ-21,300 ק"מ, אך ממוצע הנסיעות בשלושת כלי הרכב הקודמים שלו, באותו מסלול נסיעה יומי, עמד על כ-9,800 ק"מ בתקופה דומה - פחות מחצי.

לטענתו, הנתון המעורר חשד במיוחד מגיע מהשנה שלאחר מכן: למרות שמסלול הנסיעה של הינטון התארך, הרכב רשם למעשה כ-1,300 ק"מ פחות בחודש - זאת אחרי שכבר לא היה תחת אחריות. בששת החודשים הראשונים לבעלות, הרכב הציג ממוצע של כ-3,570 ק"מ בחודש; ב-12 החודשים שלאחר פקיעת האחריות, המודל Y הציג ממוצע של כ-2,280 ק"מ בחודש בלבד.

בתביעה נטען כי טסלה "מפעילה מערכת מד קילומטרים המשתמש באלגוריתמים חזויים, מדדי צריכת אנרגיה ומכפילי התנהגות נהג המתמרנים ומציגים באופן מטעה את המרחק האמיתי שעברו רכבי טסלה". הינטון טוען כי רכבו "הציג באופן עקבי צבירת קילומטרים מואצת באחוזים שונים, הנעים בין 15% ל-117% יותר מכלי הרכב האחרים שלו והיסטוריית הנהיגה שלו".

בניגוד למד מרחק מכני מסורתי המודד סיבובי גלגל, מדי המרחק הדיגיטליים ברכבים חשמליים מבוססים על אלגוריתמים מורכבים המתחשבים בנתונים שונים. מומחי תעשייה מסבירים כי ברכב חשמלי, המערכת יכולה להתחשב בנתוני צריכת חשמל ובמשתנים נוספים. "זה פותח פתח לשיקול דעת בתכנון המערכת", הסביר מומחה אמריקני למערכות רכב אוטונומיות שצוטט בתביעה. בתיאוריה, ניתן לתכנת את האלגוריתם כך שיציג נתונים אחרים בתנאים שונים, אם כי קשה להוכיח זאת ללא גישה לקוד המקור".

בפורומים ברשת מופיעות טענות דומות מצד בעלי רכבי טסלה, והינטון מגיש את התביעה בשם כל לקוחות טסלה בקליפורניה. עם זאת, הסיכוי להצלחת תביעה קבוצתית נגד החברה אינו גבוה - במקרה דומה העוסק בטענות על הטעיה בטווח הנסיעה, קבע שופט פדרלי כי על בעלי הרכבים לפנות לבוררות אישית מול טסלה ולא ניתן לקיים תביעה קבוצתית.

מדובר בשערורייה נוספת בשרשרת האשמות נגד טסלה, לאחר שבעבר נתפסה החברה מפרסמת "הצהרות מטעות" לגבי בטיחות כלי הרכב החשמליים שלה, בעוד שחקירה עדכנית יותר של רויטרס מצאה שטסלה הציגה "יעילות מוגזמת" של רכביה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר