בשבוע האחרון צהלות השמחה והגאווה של ההייטק הישראלי נשמעו למרחוק – חברת אלפבית' (חברת האם של גוגל) וחברת Wiz (וויז) הישראלית נמצאות במגעים מתקדמים לרכישתה של האחרונה על ידי ענקית הטק מקליפורניה, בשווי של לא פחות מ-23 מיליארד דולר.
לאחר שנים של מגפת קורונה, טלטלות פוליטיות פנימיות בישראל ובחודשים האחרונים גם המלחמה שפרצה בעזה ובחזית הצפונית, שהובילו לטלטלות גדולות במגזר ההייטק המקומי – עסקת הענק בין שתי החברות הייתה אמורה לסמל התחלה חדשה לתעשייה, שנואשת לשמר את עוצמתה ויוקרתה העולמית.
אולם לפי הדלפה שפורסמה היום (שלישי) בוול סטריט ג'ורנל, רויטרס ובלומברג, חברת אבטחת הסייבר החליטה לוותר על הרכישה של גוגל ובמקום זאת לצאת להנפקה, כפי שתכננה במקור. בתזכיר פנימי שנשלח מהמייסד אסף רפפורט לעובדי החברה נכתב בין היתר: "למרות שאנחנו מוחמאים מההצעות שקיבלנו, בחרנו להמשיך בדרכנו....הערכת השווי שקיבלנו רק מחזקת את המטרה שלנו".
לפי גורם המקורב לחברה, שמסר את הדברים ל"ישראל היום", "ההחלטה לוותר על העסקה, שאם הייתה יוצאת לפועל אגב הייתה לא רק העסקה הגדולה ביותר בתולדות ההייטק הישראלי, אלא העסקה הגדולה ביותר בתולדות בהייטק העולמי, התקבלה בלב כבד מאוד בחברה, מכל הסיבות המובנות".
אסטרטגיה ואמונה חזקה ביכולות החברה
אם כך, למה החליטה לפתע Wiz לוותר על הצעה מאחת מחברות העל של עולם הטכנולוגיה, רכישה בשווי של פי שתיים משוויה של החברה, שהייתה אמורה להכניס לרבים מעובדיה, בראשם המייסדים, מאות מיליוני דולרים לכיס? ההשערות רבות, אבל קיימים שני תרחישים שנראים כריאליים ביותר.
הראשון, שמסתדר עם דבריו של רפפורט לעובדיו – הוא אסטרטגי לחלוטין וקשור לתוכנית המקורית של Wiz, שמעולם לא הייתה להימכר לחברה אחרת, אלא לצאת להנפקה עצמאית. ההדלפות סביב העסקה עם גוגל נועדו למטרה אחת בלבד, והיא מינוף של החברה ושוויה טרם ההנפקה.
תקראו לזה "מיתוג על סטרואידים" אם תרצו - הרי אם החברה מחוזרת על ידי גוגל בכבודה ובעצמה, המוכנה להציע לה סכום אסטרונומי של 23 מיליארד דולר, כנראה שהיא שווה את זה, ואולי אפילו יותר, גם בתור חברה עצמאית. זוהי גם האמונה של רפפורט כפי שהיא משתקפת מדבריו.
הכוח של Wiz הוא בתדמית שלה, בסיפור שהיא בנתה וביכולת להוציא לפועל בזמן קצר פתרונות שונים. בתוך 5 שנים מההקמה – ל-Wiz יש ARR של יותר מ-200 מיליון דולר ובמכתב שהודלף היא מכוונת ללא פחות ממיליארד. והדיווח על העסקה הוא עוד חלק בפאזל של התדמית הנוצצת.
התרחיש השני קשור גם הוא במינוף, אבל הפעם במטרה להימכר לחברת ענק אחרת - אולי כזו הנמצאת בחזית תחום אבטחת הענן כמו מיקרוסופט או אמזון, ולא כזו שנגררת בשנים האחרונות מאחור בתחום, כמו גוגל.
חשוב לציין שהצעתה של גוגל ל-Wiz לא הגיעה באוויר הריק, והיא משקפת אולי יותר מכל את החשיבות ההולכת וגדלה של תחום אבטחת הענן בשנים הקרובות. במקרה הזה, ההחלטה האסטרטגית של WIZ שלא להימכר בשלב זה, עשויה להתברר בהמשך כסוג של זכייה בלוטו.
כשעסקאות אמיתיות נרקמות, הן לא נעשות בתקשורת. אנחנו לא באמת יודעים מי הדליף לוול סטריט ג׳ורנל ולמה, אבל אנחנו יכולים לשער ששום דבר הוא לא מקרי. אם הייתה זו Wiz, האי שהכול חלק מהתוכנית הסדורה בבנייה של Wiz כענקית סייבר - פאלו אלטו או צ׳ק פוינט הבאה שיוצאת מישראל.
אם הייתה זו גוגל שהדליפה, אז גם היא יוצאת מרווחת מהסיפור - מצד אחד היא הצהירה על מוכנותה להשקיע בתחום הענן באופן הרציני ביותר, עם רצון וכוונה להוציא מיליארדים על צירוף השם החם ביותר בתחום לשורותיה. מצד שני, היא לא באמת נדרשה להוציא בסופו של דבר את הסכום הזה.
לפי הדיווחים, אסף רפפורט סימן לעצמו מטרה - להפוך לאחת ההנפקות הגדולות בוול סטריט. בהתאם, עכשיו שתג המחיר שגוגל שמו לחברה ידוע לכולם, זה כבר לא באמת משנה אם העסקה יצאה אל הפועל או לא, Wiz יוצאת כמנצחת הגדולה והדבר הכי חם ומחוזר בתעשייה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו