הסיוט של סם אלטמן נמשך: המדענים נוטשים את OpenAI

החברה שהביאה את מהפכת הבינה המלאכותית לקדמת הבמה לפני כשנתיים, מתמודדת עם גל עזיבות של בכירים ומומחים • בין הטענות הקשות, שרובן מופנות למייסד והמנכ"ל: קידום ופיתוח לא אחראי של טכנולוגיית AI, שעלול להזיק לאנושות

סם אלטמן. המדענים מזהירים, ועוזבים.. צילום: אי.אף.פי

OpenAI, החברה שגרמה לכל אדם להכיר את המונח "בינה מלאכותית" ושהדהימה לאחרונה את העולם פעם נוספת עם הצגתה של המערכת GPT 4o, מתמודדת בתקופה האחרונה עם שערוריית התפטרויות של בכירים ומומחים, שלא חוסכים את החשש שלהם מהכיוון אליו החברה צועדת.

פרשת ההתפטרויות האחרונה החלה לפני כשבוע, כאשר דווח כי אחד המייסדים של החברה והמדען הראשי שלה, איליה סוצקובר, הודיע על עזיבתו. סוצקובר שיחק תפקיד מרכזי בדרמת הפיטורים והחזרה של המנכ"ל סם אלטמן, וכבר תקופה ארוכה שהיו שמועות כי הוא צפוי לעזוב.

חברת OpenAI מציגה את מנוע ה-GPT 4o החדש. עלול להזיק לאנושות? // צילום: OpenAI

המדענים נגד סם אלטמן

סוצקבר התעמת בזמנו עם אלטמן בשאלה באיזו מהירות יש לפתח את הבינה המלאכותית ומהי מידת האחריות והזהירות שיש לנקוט בפיתוח הטכנולוגיה, מבלי שהיא תפגע בסופו של דבר באנושות.

יחד עם סוצקובר התפטר גם יאן לייק, ותיק נוסף ב-OpenAI. השניים הובילו בשנים האחרונות את צוות ה- Superalignment – קבוצת חוקרים שעסקו במחקרי בטיחות ובחנו דרכים להגביל את הנזק הפוטנציאלי של מערכות בינה מלאכותית.

איליה סוצקובר בעת ביקורו באונ' תל אביב. עזיבתו לא הגיעה בהפתעה, אך היא עדיין משמעותית מאוד, צילום: רויטרס

לייק האשים את OpenAI בכך שהיא עוסקת בקידום ומכירה של מוצריה, על פני הבטחת הבטיחות שלהם. עוד הוא טען כי צוות הבטיחות "נאלץ להיאבק על משאבים, מה שהפך את עבודת המחקר הקריטית שלנו לקשה יותר ויותר".

כעת הודיעה על התפטרותה גם גרטשן קרוגר, מדענית בכירה בחברה, שמסתבר כי התפטרה עוד לפני שהחדשות על עזיבתם של סוצקובר ולייק פורסמו. בפוסט שפרסמה ב-X, כתבה קרוגר כי "התפטרתי כמה שעות לפני ששמעתי את החדשות על עזיבתם של סוצקובר ולייק. קיבלתי את ההחלטה באופן עצמי, אך אני חולקת איתם את החששות".


קרוגר הוסיפה כי "יש לעשות יותר כדי לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות, לקיחת האחריות, השקיפות, התיעוד, אכיפת המדיניות והזהירות בהם אנו משתמשים בעת פיתוח טכנולוגיית AI, ולפעול למען הפחתת הנזק שהיא עלולה לעשות".

גל העזיבות הנוכחי מגיע לאחר ששני חוקרי בטיחות אחרים בחברה, דניאל קוקוטאג'לו ו-ויליאם סונדרס, התפטרו בחודשים האחרונים מסיבות דומות. קוקוטאילו טען כי הוא עזב לאחר ש"איבד את הביטחון בכך ש-OpenAI תנהג באחריות בכל הנוגע להמשך פיתוח של מערכות בינה מלאכותית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר