מסתבכת באירופה: קבוצות שונות העוסקות בהגנה על צרכנים ברחבי האיחוד האירופי, הגישו השבוע תלונה נגד אפליקציית המסחר Temu, בהאשמה כי הפלטפורמה הסינית הפרה את חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) של האיחוד.
Temu הושקה באופן רשמי באיחוד האירופי רק לפני כשנה, אך זכתה מאז לפופולריות גדולה וללא פחות מ-75 מיליון משתמשים חודשיים. הפלטפורמה, שפעילה גם בישראל, מציעה מגוון רחב של מוצרים במחירים זולים, כאשר פעמים רבות היא מפתה רוכשים באמצעות פרסום מבצעים גדולים.
דרישות לשקיפות
ארגון הצרכנים האירופי (BEUC) המייצג 45 קבוצות להגנת הצרכן ביבשת, הודיע כי הגיש תלונה נגד Temu לנציבות האירופית, ובמקביל קרא לאיחוד להגדיר את האפליקציה כ"פלטפורמה מקוונת גדולה מאוד" (VLOP), מה שיחייב אותה לציית לחוק השירותים הדיגיטליים ביבשת.
במידה והאיחוד יחליט להגדיר את Temu כ-VLOP, המשמעות תהיה גדולה - בשביל להמשיך ולפעול באיחוד האירופי, החברה תיאלץ לציית לכללי השקיפות של האיחוד ולחשוף בין היתר את האלגוריתמים שלה, בדומה לחברות אחרות הפועלות באיחוד כמו עליבאבא, אמזון, בוקינג וכו'.
נכון לעכשיו Temu מואשמת בהפרת חוקי הרגולציה של האיחוד, כאשר התלונות טוענות שענקית המסחר לא עמדה בשורה של דרישות, בהן מעקב אחר סוחרים, יישום כללים נגד מניפולטיביות במסחר וכאמור שקיפות סביב האלגוריתמים שלה הממליצים על מוצרים לצרכנים.
"טכניקות מניפולטיביות"
מנכ"לית BEUC, מוניק גוינס, האשימה את הפלטפורמה בביצוע "שורה של טכניקות מניפולטיביות שנועדו לדחוף את הצרכנים להוציא יותר כסף", וטענה שאין מספיק מידע על סוחרים "המשאירים את הצרכנים לעתים קרובות בחושך לגבי זהות המקום או האדם ממנו הם רוכשים מוצרים".
לדבריה, "מספרם הגבוה של מוצרים מסוכנים הנמכרים ב-Temu על ידי סוחרים בלתי ניתנים לאיתור, כמו גם שיטות המכירה המניפולטיביות של הפלטפורמה, מרכיבים קוקטייל רעיל שעלול לפגוע בפרטיות ובטיחות המשתמשים, בהם גם קטינים".
מוצרים מסוכנים
ולא רק הפלטפורמה עומדת בסימן שאלה, אלא גם בטיחות המוצרים הנמכרים בה. קבוצת הצרכנים האיטלקית Altroconsumo ערכה לפני מספר חודשים בדיקה של כמה ממוצרי הקוסמטיקה הנמכרים ב-Temu וגילתה כי על מרביתם המרכיבים לא רשומים כלל, או רשומים באופן חלקי בלבד.
הממצאים העלו חשדות חמורים בדבר הימצאותם של חומרים מסוכנים באותם המוצרים, המגיעים במגע עם עור אנושי ועלולים להוביל לפגיעות חמורות אצל צרכנים. ומכיוון שאי אפשר פעמים רבות לאתר את הסוחרים, אין מי שייקח אחריות על הנושא.