שמיכה חכמה וסגירת פצעים כמעט מיידית: הטכנולוגיה הישראלית שמצילה חיים

מאז החלה מלחמת "חרבות ברזל" חלה התקדמות משמעותית בפיתוח טכנולוגיות רפואיות מתקדמות שמטרתן להציל ולשקם חיילים ואזרחים • בשיחה עם "ישראל היום", מספרים שלושה מומחים טכנולוגיים על הפיתוחים עליהם הם שקדו טעל הצורך שהפך למיידי

סימולציה של צוותי רפואה של צה"ל בעזה עם חלקים שהודפסו בתלת מימד. צילום: דוברות בילינסון

המאבק לשיקום חיילים ואזרחים שנפצעו בקרבות הוא אחד האתגרים הגדולים בתחום הרפואה הצבאית. בשנים האחרונות וביתר שאת מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", חלה התקדמות משמעותית בפיתוח טכנולוגיות רפואיות מתקדמות המייעלות תהליכים ברפואת חירום ומאפשרות לחיילים ולפצועי מלחמה להשתקם באופן יעיל ומהיר יותר מאי פעם.

בשיחה עם "ישראל היום", ביקשנו משלושה מומחים שונים העוסקים בכירורגיה פלסטית, חדשנות רפואית ובריאות הנפש, להסביר לנו על הפיתוחים עליהם הם עובדים, כיצד הם מסייעים לחיילים בשטח ובתהליך השיקום, ועד כמה הצורך לטכנולוגיה מתקדמת עלה עם תחילתה של מלחמת "חרבות ברזל".

פעילות צה''ל בעזה. שיקום של חיילים הוא אחד הנושאים החשובים ברפואה צבאית. // צילום: דובר צה''ל

סגירה כמעט אוטומטית של פצעים

פרופ׳ יוסי חייק, יו״ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנהל המערך לכירורגיה פלסטית וכוויות בבית החולים שיבא, מסביר כי "למערך בשיבא מגיעים הפצועים הקשים ביותר, המגיעים לרוב מורדמים ומונשמים כשהם נלחמים על חייהם".

לדבריו, "כחלק מתהליך החדשנות בבית החולים וברפואה הציבורית, עשינו לראשונה שימוש במכשיר Demaclose, המאפשר סגירה יחסית קלה של פצעים, בהם פצעי ירי". 

"בניגוד למכשירים דומים בהם נעשה שימוש בעבר, המכשיר מאפשר סגירה של פצעים באופן כמעט אוטומטי תוך זמן קצר, ללא צורך בחדר ניתוח ובהרדמה מקומית. המכשיר מהווה יתרון במקרים בהם אי אפשר להוביל מטופל לחדר ניתוח בשל סיכונים וסיבוכים, ומאפשר טיפול יעיל ומציל חיים – מה שהפך לקריטי מאז תחילת המלחמה", טוען פרופ' חייק.

המכשיר של Demaclose. טכנולוגיה כמעט אוטומטית לסגירת פצעים, צילום: Demaclose

שמיכה חכמה ומערכת להתרעה על אירוע רב נפגעים

והטכנולוגיה לא נשארת רק בין כותלי בתי החולים. בעת שירותו במילואים כרופא בגדוד שפעל בעוטף עזה, זיהה מנהל מערך החדשנות בבית החולים בילינסון, פרופ' ליאור פרל, את הצרכים הייחודיים של החיילים בשטח ובשיתוף אנשי החדשנות בביה"ח, תרגם אותם לפיתוחים טכנולוגיים שונים.

בין אותם פיתוחים ניתן למצוא שמיכה חכמה למניעת היפותרמיה ומגוון אביזרים שהודפסו בתלת-מימד לשימוש החיילים והרופאים, בהם מגני אצבעות, חלקים בצורת גרון לאימון טיפול נשימתי במצב חירום, מגני ברכיים לחובשים, ומעמד למכשירי ראיית לילה. במקביל, פותחה בבילינסון בהובלתו של נדב לבל, מערכת בינה מלאכותית המתריעה על אירוע רב נפגעים ומאפשרת לביה"ח להיערך באופן מידי ומיטבי לקליטת נפגעים.

לדבריו של פרופ' פרל, "חדשנות נמדדת גם ביכולת התגובה לתקופות משבר. אני צופה שהחוויות מהמלחמה ימשיכו להשפיע על החדשנות הרפואית בישראל בתקופה הקרובה ואנחנו נראה עוד הרבה טכנולוגיות חדשות בתחום".

מודל קוניוטומיה שהודפס בתלת ממד בבית החולים בילינסון, צילום: דוברות בילינסון

מציאות מדומה, בריאות נפש אמיתית

בעקבות האירועים הקשים של המלחמה והימשכותה מזה חודשים רבים, עלתה במקביל גם החשיבות בטיפול ושיקום בריאות הנפש של חיילים ואזרחים, כאשר המטרה היא לנסות ולמנוע הופעת תסמינים פוסט טראומתיים (PTSD) העלולים, באי מתן מענה טיפולי, להוביל בין היתר להתפרצות של תופעות אלימות קשה.

לדבריו של ערן אור, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת XRHealth, "כיום, אחד הדברים החשובים ביותר שיש לתת עליהם את הדעת הוא נושא שיקום הפצועים וטיפול בבריאות הנפש של הישראלים, כדי לנסות ולמנוע הופעת פוסט טראומה".

שיקום הנפש - לא פחות חשוב משיקום הגוף., צילום: XRHealth

"בעקבות אירועי אוקטובר, הפוקוס שלנו הוא על טיפול בטראומה באמצעות ריבוד EMDR (טיפול בעזרת מעקב אחר תנועות העיניים) וחשיפה לסביבות באמצעות מציאות מדומה (VR). המטפלים שלנו עובדים עם מטופלים מרחוק באמצעות משקפי מציאות מדומה, המאפשרים חווית טיפול ייחודית שנותנת מענה גם למטופלים שלא יכולים או מתקשים לצאת מבתיהם".

"בנוסף, משהו שאולי פחות מדובר הוא נושא בריאות הנפש של צוותי הרפואה, שנמצאים בעומס פיזי ונפשי בלתי נסבל מאז החלה המלחמה. גילינו שלא מעט אנשי צוות משתמשים אף הם בטכנולוגיה שלנו בשביל להפחית את מפלס הלחץ והחרדה ולשפר את יכולת הטיפול שלהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר