מעלה הילוך: אינטל חשפה מערכת AI בהשראת המוח האנושי

יצרנית השבבים הוותיקה הציגה את מה שהיא מכנה "המערכת הנוירומורפית הגדולה בעולם" • המטרה: לספק ביצועים העולים על אלו של מעבדי GPU ו-CPU בתחום הבינה המלאכותית וצורכים פחות חשמל

אינטל. יצרנית השבבים הוותיקה מעלה הילוך בתחום הבינה המלאכותית. צילום: רויטרס

אינטל הכריזה היום (חמישי) על השקת Hala Point, המערכת הנוירומורפית הגדולה בעולם. לטענת החברה המערכת, המבוססת על מעבד ה-Loihi 2 של אינטל, מדמה את פעילות תאי העצב במוח האנושי לצורך ביצוע משימות מורכבות של בינה מלאכותית תוך צריכת אנרגיה נמוכה משמעותית בהשוואה לטכנולוגיות קיימות.

אינטל הציגה את Hala Point, המערכת הנוירומורפית הגדולה בעולם // צילום: אינטל

עד 30 טריליון פעולות בשנייה

לפי אינטל, Hala Point מכילה 1.15 מיליארד "נוירונים" ומסוגלת לבצע עד 30 טריליון פעולות בשנייה, תוך צריכת חשמל של פחות מ-2,600 ואט. לשם השוואה, מערכות בינה מלאכותית מסורתיות דורשות לרוב הספק גבוה בהרבה.

עוד פורסם כי Hala Point היא המערכת הנוירומורפית הגדולה הראשונה שעולה על היעילות והביצועים של מעבדים מסורתיים יותר כמוGPU (מעבד גרפי) ו-CPU (יחידת עיבוד מרכזית) בכל הנוגע לעיבוד בינה מלאכותית בזמן אמת.

מערכת ה-Hala Point. יכולה לבצע משימות מורכבות תוך חיקוי המוח האנושי, צילום: אינטל

חיקוי המוח האנושי

בעוד שהגישה הרווחת כיום בעולם הטק, בכל הנוגע לעיבוד וביצוע חישובי AI, הוא שימוש בשרתים המבוססים על מעבדי GPU ו-CPU, אינטל החליטה ללכת לכיוון אחר והציגה כבר בשנת 2021 את מעבד ה-Loihi 2, העובד על ידי חיקוי פעילות תאי העצב במוח האנושי.

מייק דייוויס, מנהל מעבדת החישוב הנוירומורפי במעבדות אינטל, מסביר: "עלויות המחשוב של מודלים של AI עולים בשיעורים מתמשכים. התעשייה זקוקה לגישות חדשות, המסוגלות להמשיך את הגידול".

"מסיבה זו, פיתחנו את Hala Point, המשלבת את היעילות של למידה עמוקה עם למידה ואופטימיזציה חדשות בהשראת המוח האנושי. אנו מקווים שהמחקר באמצעות Hala Point יקדם את היעילות ויכולת ההסתגלות של טכנולוגיות AI בקנה מידה גדול", כך לדבריו.

מעבד ה-AI החדש של אינטל - גאודי 3, שהוצג לפני כשבוע. החברה נכנסת יותר ויותר לעולם הבינה המלאכותית. ארכיון, צילום: יח"צ

נכון לעכשיו Hala Point עדיין מוגדרת בתור אב טיפוס מחקרי. באינטל צופים כי הלקחים מהשימוש במערכת יובילו לפריצות דרך מעשיות, כגון היכולת של מודלי שפה גדולים (LLMs) ללמוד באופן מתמשך מנתונים חדשים.

לטענת החברה, היא מתכננת לשתף מערכות מחקר נוירומורפיות נוספות מסוג זה עם שותפי מחקר נבחרים, בהן קבוצות אקדמיות מובילות, מעבדות ממשלתיות, מוסדות מחקר וחברות ברחבי העולם.

"שיתופי פעולה אלה, כחלק מקהילת המחקר הנוירומורפי של אינטל (INRC), יסייעו בקידום הבנה מעמיקה יותר של הפוטנציאל הטמון בחישוב בהשראת המוח ויתרמו לפיתוח מוצרים מסחריים מובילים בתחום זה בשנים הקרובות", נמסר מטעם החברה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר