דו"ח חדש: מיליארדי תקיפות סייבר נחסמו, האקרים הופכים לזהירים וחכמים יותר

חברת אבטחת הסייבר Trend Micro חשפה נתונים מאירועי הסייבר איתם התמודדה בשנת 2023 • לצד עלייה שנתית של כעשרה אחוזים בתקיפות, נראה כי פושעי סייבר בוחרים כיום את המטרות שלהם בזהירות רבה יותר מבעבר • "התוקפים מציגים יכולות מגוונות ותחכום רב"

עולם הסייבר הוא שדה הקרב העתידי. . צילום: GettyImages/iStockphot

חברת אבטחת הסייבר Trend Micro חשפה החודש דו"ח המציג נתונים מאירועי הסייבר איתם התמודדה החברה בשנת 2023. מתוך הדו"ח עולה כי בשנת 2023 חלה עלייה שנתית של 10 אחוזים בסך האיומים שנחסמו.

מנתוני הדו"ח עולה כי החברה חסמה 161 מיליארד איומים בשנת 2023, לעומת 82 מיליארד איומים לפני חמש שנים. בשנת 2023, איומים שנחסמו על ידי מערכות אבטחת הדוא"ל והאינטרנט של החברה ירדו בהשוואה לשנה קודמת ב -47 אחוזים ושני אחוזים בהתאמה.

איראן: מתקפת סייבר השביתה עשרות תחנות דלק. תקיפות סייבר יכולות להיות יעילות ומסוכנות ביותר. ארכיון // צילום: רשתות חברתיות

לפי הנתונים שעלו מהדו"ח ניתן ללמוד על כך שפושעי סייבר בוחרים כיום את המטרות שלהם בזהירות רבה יותר מבעבר. במקום לתקוף כמויות גדולות יותר של משתמשים ולהסתמך על כך שקורבנות ילחצו על קישורים זדוניים באתרים ובמיילים, האקרים מכוונים למספר קטן יותר של קורבנות בעלי פרופיל גבוה יותר באמצעות התקפות מתוחכמות יותר.

אותן תקיפות מאפשרות לקבוצות התקיפה לעקוף שכבות זיהוי מוקדם כמו מסנני רשת ודואר אלקטרוני (מה שיכול להסביר את הזינוק בזיהוי קבצים זדוניים בנקודות קצה), ולהגיע לנתונים של הקורבן בסופו של דבר.

דוגמה למתקפת סייבר מסוג כופר על מחשב נייד. ארכיון, צילום: אי.פיי.איי

לדבריו של ג'ון קליי, סמנכ"ל מודיעין איומי סייבר ב- Trend Micro: "אנחנו חוסמים יותר איומים מאי פעם עבור הלקוחות שלנו, אבל צריך להבין שגם תוקפי הסייבר משתפרים, והם מראים יכולות מגוונות ותחכום בהתקפות שלהם, במיוחד ביכולותיהם להתחמק מפני פעולות הגנה".

מערכה עולמית נגד פשיעת הסייבר

פשיעת סייבר היא לא רק נחלתם של אנשים פרטיים, וכאמור ארגונים וחברות רבות היום סובלות מתקיפות המאיימות על המסחר והכלכלה העולמיים. עקב הסכנה ההולכת וגוברת מצד קבוצות תקיפה, גם גורמי אכיפת החוק הגלובליים הולכים ומגבירים את מאמציהם נגד אותם הפושעים.

לפני כחודשיים, דווח כי במסגרת מבצע רחב היקף בשם "קרונוס" (Cronos), הנחית צוות בינלאומי של רשויות חוק, בראשן סוכנות הפשע הלאומי של בריטניה (ה-NCA), מהלומה אנושה על לוקביט (LockBit) – אחת מקבוצות הכופרה ופשעי הסייבר הגדולות בעולם.

מתקפת סייבר על מערכות השקיה בצפון. ארכיון, צילום: זהר גלר - גד״ש עין חרוד איחוד

אותה קבוצת האקרים נהגה לדרוש מקורבנותיה דמי כופר בתמורה לשחרור המחשבים הנעולים שלהם, אשר שותקו לאחר שהתוכנה הסמויה של הכנופיה הותקנה בהם. כמובן שחברות רבות נאלצו לשלם על מנת לשחזר את המידע אותו ההאקרים נעלו.

האתר הרשמי של הקבוצה ברשת האפלה הוסר מהאוויר, וכמה בעלי תפקידים מרכזיים בכנופייה המסועפת, המפעילה "קבלני משנה" פרילאנסרים ומספקת להם את התוכנה תמורת "תמלוגים" - נעצרו. גם ה-FBI האמריקני, המשטרה האירופית (יורופול) וסוכנויות מבריטניה, אוסטרליה, יפן וקנדה השתתפו במבצע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר