חברת מיקרוסופט פרסמה הבוקר (רביעי) דו"ח סייבר מיוחד בנושא מלחמת "חרבות ברזל" ומתקפת 7 באוקטובר תחת הכותרת Iran surges cyber-enabled influence operations in support of Hamas.
הדו"ח הוכן על ידי -Microsoft Intelligence Center, גוף בינלאומי של מיקרוסופט המורכב מיותר מ-8,000 מומחי סייבר, חוקרים ואנליסטים ברמה עולמית המנתחים 65 טריליון אותות מדי יום על מנת לגלות איומים ולספק תובנות עדכניות ורלוונטיות.
המחקר מכסה קשת רחבה של איומים, כולל גופי האיום המרכזיים והתשתית שמאפשרת אותם, כמו גם את הכלים והטכניקות שבהן הם משתמשים. בין מטרות גוף המודיעין הסייבר של מיקרוסופט – שיתוף מידע על מנת לסייע בצמצו או מניעה של מתקפות סייבר ברמה הגלובלית.
לפי הדו"ח, החל מ- 7 באוקטובר, איראן הגבירה את התמיכה בחמאס באמצעות פריצות ממוקדות בשילוב מבצעי השפעה מבוססי סייבר עם פעולות השפעה שהועצמו ברשתות החברתיות. עד סוף אוקטובר, כמעט כל השפעתה של איראן ושחקני הסייבר המרכזיים שלה התמקדו בישראל באופן ממוקד, מתואם והרסני יותר ויותר, מה שהוביל למערכה חסרת גבולות נגד ישראל.
עוד עלה מהדו"ח כי בניגוד לחלק ממתקפות הסייבר של איראן בעבר, כל מתקפות הסייבר ההרסניות שלה נגד ישראל במלחמה זו – אמיתיות או מפוברקות – לוו במבצעי השפעה נרחבים ברשת.
בין הנקודות המרכזיות שעולות מהדו"ח ניתן למצוא כי במתקפות האיראניות נראה שימוש בטכניקות וטכנולוגיות חדשות, כולל לראשונה שימוש ב-AI כמרכיב מרכזי במתקפות ההשפעה האיראניות ברחבי העולם.
עוד התברר כי נרשמה עלייה משמעותית בצריכת פייק ניוז ותעמולה איראנית במהלך חודשי אוקטובר ונובמבר, כאשר גם לאחר ה"פיק" הראשוני, הצריכה הייתה גבוהה בכ-30 אחוזים לעומת התקופה שלפני המלחמה.
במקביל, לא נמצאה הוכחה לתיאום בין מתקפות סייבר איראניות למתקפת חמאס בתחילת אוקטובר. למרות הטענות האיראניות, כל מתקפות הסייבר שלה התחילו בימים שלאחר תחילת הלחימה, כאשר מתקפות מהימים הראשונים היו הדלפות של חומרים ישנים, שימוש ברשתות קיימות או שקריות.
המטרות העיקריות של המתקפות האיראניות – ערעור היציבות, נקמה, הפחדה וערעור התמיכה הבינלאומית בישראל. המטרות הללו חותרות גם לערער את ישראל ואת סביבת המידע של תומכיה על מנת ליצור בלבול כללי וחוסר אמון.
לפי מיקרוסופט, נרשמה עלייה של כמעט פי 2 בכמות המתקפות על ישראל ב-75 הימים שלאחר המלחמה, לעומת התקופה הדומה לפניה. מספר קבוצות הסייבר הפעילות בישראל עלה מ-9 בשבוע הראשון של המלחמה ל-14 בשבוע השני. מתקפות השפעה עלו מהתקפה אחת כל חודשיים ב-2021 ל-11 מתקפות רק במהלך אוקטובר.
מהנתונים עלה עוד כי בשבוע הראשון של המלחמה, נרשמה עלייה של 42 אחוזים בתנועה לאתרים שבהם פורסמו פוסטים וכתבות על ידי האיראנים. זה בעקבות עלייה במתקפות השפעה איראניות ובפרסום כתבות ופרסומים במגוון פלטפורמות רחב. עלייה זאת הורגשה בעיקר במדינות דוברות אנגלית אשר תומכות בארצות הברית ובישראל.
נתון מעניין נוסף מהדו"ח העלה כי ככל שהתקדמה המלחמה, בעיקר מסוף חודש נובמבר במקביל למתקפות החות'ים, הקבוצות האיראניות הרחיבו את פעילותן למדינות נוספות התומכות בישראל, כמו אלבניה ובחריין, ולחברות שמקיימות מסחר מול ישראל.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
