בני הגיל השלישי משתמשים באינטרנט לצרכים רבים, בעיקר לקבלת מידע רפואי. צילום: Getty Images/iStockphoto

בני הגיל השלישי והאינטרנט: כמעט מחצית נפלו קורבן לניסיונות הונאה

איגוד האינטרנט הישראלי פרסם ממצאים חדשים השופכים אור על השימוש של הדור המבוגר ברשת • מהנתונים המטרידים עולה כי לפחות רבע מהם נאלצו להתמודד עם הונאה צרכנית • אחוז השימוש ברשתות החברתיות - כמעט זהה לביצוע פעולות וקבלת מידע מהמדינה

לרגל שבוע האינטרנט הבטוח, איגוד האינטרנט הישראלי פרסם היום (חמישי) ממצאי סקר מקיף שבוצע על ידי מכון סקרים "גיאוקרטוגרפיה", במסגרתו נדגמו 500 משיבים מאוכלוסיית הגיל השלישי בישראל (גילאי 65 ומעלה).

מתוך הסקר עלה כי הפגיעות המקוונות הנפוצות בקרב בני הגיל השלישי הן ניסיונות הונאה לקבלת פרטים אישיים (44 אחוזים מהמשיבים) והונאה צרכנית (25 אחוזים מהמשיבים). בכל הנוגע לדיווח על פגיעות מסוג זה וקבלת עזרה, 40 אחוזים מהנשאלים השיבו כי הם פונים למשטרה ואילו 27 אחוזים אמרו כי הם נעזרים בבני משפחה.

האקרים ונוכלים מנצלים את בני הדור השלישי לתקיפות הונאה. אילוסטרציה, צילום: Getty Images

הסקר חשף עוד כי קיים הבדל בין הצרכים הדיגיטליים של בני הגיל השלישי באזורים שונים בארץ. בעוד שבאזור תל אביב והמרכז, עיקר הצורך הוא קבלת מידע על דרכי התגוננות וסכנות חדשות ברשת, באזור הצפון וירושלים, בני הגיל השלישי מבקשים בעיקר להעשיר את הידע שלהם בכל הנוגע למיצוי זכויות וקבלת שירותים חיוניים בדיגיטל.

מהסקר עלה כי השימושים העיקריים באינטרנט בקרב הגיל השלישי הם קבלת מידע רפואי (71 אחוזים), קבלת שירותי בנקאות ופיננסים (62 אחוזים), וביצוע תשלומים וחשבונות כמו חשמל וארנונה (40 אחוזים). עוד עלה כי אחוז השימוש ברשתות בחברתיות בגיל השלישי הוא 54 אחוזים - אחוז כמעט זהה לביצוע פעולות וקבלת מידע מרשויות ומשרדי ממשלה שעומד על 55 אחוזים.

קשישה משחקת במחשב. השימוש ברשתות החברתיות עלה משמעותית. ארכיון, צילום: אריק סולטן

כמו כן נמצא כי למרות ששימוש דואר אלקטרוני הוא בעל תועלת מעשית ומקצועית לצורך קבלת שירותים ומידע חיוניים ופיננסיים, קיים פער בין גברים ונשים בשימוש בדואר אלקטרוני, כאשר כ-30 אחוזים מהנשים בגיל השלישי לא משתמשות בדואר אלקטרוני, זאת לעומת 18 אחוזים מהגברים.

בתוך כך ובהמשך לממצאי הסקר, ייערכו במהלך החודש מפגשי הדרכה מיוחדים ב– 100 מרכזים קהילתיים ברחבי הארץ שנועדו להעניק כלים לבני הגיל השלישי להתמודד עם אתגרי הרשת. הפעילות משותפת לאיגוד האינטרנט הישראלי, מיקרוסופט ישראל, תכנית "באים לטוב" – מערך ההתנדבות הלאומי לאזרחים ותיקים של החברה למתנ"סים ומערך הסייבר הלאומי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו