אוטומציה, AI ומגבלות אנושיות: מומחים חוזים את עולם הטק של 2024

שנה חדשה, טכנולוגיות חדשות וגם כאלו שכבר קיימות אבל צפויות לעבור תהליכי שיפור והטעמה • עולם הטק לא מפסיק להשתנות והשנה החדשה טומנת בחובה עוד הפתעות רבות • אז מה צפוי לנו?

יכולות חישה ועיבוד קדמי מבוססות בינה מלאכותית. טנק הברק. צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל

שנת 2023 גילמה בתוכה שינויים ומהפכות רבות בעולם הטכנולוגיה, כאשר במרכז עמדה הבינה המלאכותית ושילובה בתחומים רבים בתעשייה – החל מבקרת איכות במפעלי ייצור ועד שילובה בפיתוחים בתחומי הביטחון והנשק.

שוחחנו עם שורה של מומחים על התחזית שלהם לשנה הקרובה והאם הם רואים את המשך פיתוחו ושילובו של ה-AI בתעשייה, או שדווקא לאחר הפריחה המהירה והמאסיבית שלו, שנת 2024 תעמוד בסימן האטה בתחום?

צעיר שהחל ללכת בזכות שבב בינה מלאכותית שהושתל במוחו. ארכיון צילום: רויטרס

תום ליבנה, מייסד ומנכ״ל חברת Verbit: "סם אלטמן ו-Chat GPT הביאו את הבינה המלאכותית לעולם בשנים האחרונות, מה שהוביל ליצירת טכנולוגיה חדשה לחלוטין בשנים האחרונות. יחד עם זאת, אני צופה כי מעכשיו יחל תהליך הפוך ונלך יותר לכיוון הוורטיקליזציה (vertical software)".

לדבריו, "המשמעות היא שחברות ייקחו כלי AI כלליים ויפתחו מהם פתרונות מותאמים וספציפיים, בדומה למה שאנחנו עושים בעולם המשפט. במילים אחרות - בינה מלאכותית לא תחליף או תייצר תהליכים חדשים, אלא דווקא תעזור לייעל את הקיימים, וזה יאיץ תהליכים רבים".

צ'אט בינה מלאכותית, אילוסטרציה, צילום: GettyImages

ד"ר תמי מירון, CTO בחממת הפוד-טק "פרש-סטארט": ''בתחום שלנו, שנת 2024 תעמוד בסימן כניסה לשלב האצה של טכנולוגיות מזון חדשניות כגון ביולוגיה סינתטית, טיפול בפסולת ותרביות תאים, שמטרתן להקטין את התלות בגידולי שדה ובבעלי חיים לייצור מזון".

לדבריה, "בישראל, התוצרת המקומית גדלה בעיקר בדרום ובצפון - ביישובים הנמצאים בסכנת פינוי כפי שנוכחנו לאחרונה לדעת. המדינה חייבת לפתח יכולת עצמאית לייצר מזון ולפתח טכנולוגיות מדויקות לייצור מזון מרכיבים צמחיים ובשר מתורבת, שיאפשרו ייצור יעיל, ובטוח של מוצרי מזון ללא פגיעה באיכות, בטעם או במחיר".

חוזרים לחרוש את האדמות של קיבוץ בארי לאחר שנפגעו במלחמה, צילום: דביר הקר, חקלאות בארי

אייל גולדברג, מוביל תחום הייעוץ הטכנולוגי ב- Deloitte ישראל: "כבר תקופה שאנחנו רואים התגברות משמעותית של מגמה בקרב הצרכנים, המצפים לחוויית לקוח מהירה, ידידותית ודיגיטלית. נותני השירות במקביל, נדרשים לשיפור היעילות שלהם".

"הפתרון הוא אוטומציה שנתמכת על ידי טכנולוגיות מתקדמות: מוצרי RPA שיוצרים אינטגרציה בין מערכות שונות, מוצרי Low-Code חסכוניים וכמובן AI, שיסייעו רבות לשני הצדדים", טוען גולדברג.

שירות לקוחות על ידי בינה מלאכותית. אילוסטרציה, צילום: צויר על ידי בינה מלאכותית

ג'ניפר שוורץ מנכ"לית EcoMotion:"המאבק העולמי במשבר האקלים וזיהום האוויר יאיץ משמעותית הטמעת פיתוחים לניהול תנועה חכם. אחת הדרכים להפחית את הפליטות של כלי הרכב היא באמצעות רמזורים חכמים אשר יוטמעו בקצב הולך וגובר ברחבי העולם בשנת 2024".

"מדובר במערכות מבוססת בינה מלאכותית ההופכות את מערך הרמזורים לרשת דיגיטלית המנהלת באופן אוטונומי את התנועה במרחבים העירוניים. פתרונות מסוג זה הוטמעו כפיילוט בעשרות מחלקות תחבורה בצפון אמריקה, והוכחו כמשפרים בעשרות אחוזים את זמני ההמתנה בצמתים, צמצום אירועי בטיחות והפחתת פליטות מזהמות" סיכמה שוורץ.

פקקי התנועה בתל אביב. ארכיון, צילום: רוני שיצר

דגי בן-נון, מייסד-שותף ומנכ״ל חברת המד-טק "אינספירה טכנולוגיות": ״הכיוון הוא שימוש ב-AI גם בטכנולוגיות הרפואיות. הבינה המלאכותית משתלבת יותר ויותר בהיבטים שונים של שירותי הבריאות - מאבחון ורפואה מותאמת אישית ועד לגילוי כשלים במכשור רפואי".

לדבריו, "אנחנו נראה יותר ויותר אלגוריתמי למידת מכונה שיוכלו לבקר ולנתח מערכי נתונים גדולים כדי לזהות דפוסים, לסייע באיתור מוקדם של מחלות ובכך לייעל ולשפר את הטיפול בחולים ובמטופלים".

בינה מלאכותית תעזור למטופלים לקבל מענה. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

דורון מלר, מנהל החדשנות בחברת Netter Center: "שילוב רובוטיקה בחקלאות הוא אחד הטרנדים שצפוי להתפתח בשנה הקרובה. אנחנו נראה יותר ויותר רובוטים ותהליכים אוטומטיים בפעולות כמו קטיף, זיהוי מחלות, האבקה, השקיה וריסוס וגם בטיפול בלולים וברפתות".

"רובוטים לקטיף יוכלו להוות תחליף לידיים עובדות עם פוטנציאל עבודה של 24 שעות, 7 ימים בשבוע וזאת ללא תלות בכוח אדם. זאת תהיה מהפכה של ממש מבחינת היכולת להבטיח את קטיף הפרי ויציבות העבודה ובעתיד גם להבטיח קצב קטיף גבוה", מסכם מלר.

קטיף אבטיחים. רובוטים יוכלו לסייע לצמצם את התלות בכוח אדם., צילום: משרד החקלאות

דניאל חן, מנהל תחום Data Science בחברת Digital Turbine :''עולם הAdTech, טכנולוגיית הפרסום, מתקדם בצעדי ענק. השינוי המרכזי שאנחנו צופים בשנה הקרובה הוא שינוי במדיניות הפרטיות הגלובלית של חברות כמו גוגל, שיגיעו לאחר צעדים דומים שנקטה כבר חברת אפל".

לדבריו, "אנחנו צועדים למציאות בה טובת המשתמש והפרטיות שלו תוביל לפיתוח של פתרונות ייחודיים לטירגוט, משמע הפיכת התוכן הפרסומי לרלוונטי עבור המשתמש בשלל דרכים אלטרנטיביות שלא נשענות על מידע פרטי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר