רווחים על פני בטיחות? רובוט התחרפן במפעל טסלה ופצע עובד

מהנדס של החברה נפצע לאחר שרובוט, שהיה אמור להיות תקין, לפת והרים אותו לפתע • הטסלה מיהרו להתנער מהאירוע, אך גרסת העובדים שנכחו במקום, לא ניתנת להכחשה • הכנסתם הנלהבת והמהירה של רובוטים לתעשייה לצידם של בני אדם, מעלה שאלות רציניות

פס ייצור של טסלה במפעל של החברה בטקסס, ארה"ב. צילום: אי.אף.פי

האם הכנסתם הנלהבת של רובוטים משוכללים לתעשייה – מהיר מידי? שורה של תקריות ופציעות של עובדים שדווחו בשנים האחרונות מעלה שאלות רבות בנושא. אחד המקרים שדווחו לאחרונה, מגיע ממפעל של חברת הרכבים החשמליים טסלה.

לפי הדיווח, מהנדס במפעל טסלה בעיר אוסטין שבטקסס, נפגע קשות בשנת 2021 מרובוט שתפקידו להרים ולהזיז חלקי רכבים העשויים מאלומיניום יצוק. מי שחקרו את המקרה לעומק ופרסמו לאחרונה דו"ח בנושא היו גורמי הרגולציה הפדרלית בארה"ב.



המהנדס, כך עולה מן הדו"ח החמור, היה עסוק בהזנת תוכנה מתוקנת עבור שני רובוטים תקולים ועמד בקרבת רובוט שלישי שאמור היה להיות תקין והמשיך לעבוד. בשלב מסוים, תפס לפתע הרובוט את המהנדס, הרים אותו ואחז באמצעות ידיות המתכת שלו בגבו ובידו השמאלית של העובד.

האירוע הוביל לפגיעה בגבו ולפצע מדמם בידו של המהנדס והתחולל לנגד עיניהם של שני עובדים נוספים במפעל, שמיהרו ללחוץ על כפתור עצירת החירום של הרובוט. העצירה אמנם הצילה את העובד, אך הוא נפל מגובה של כמה מטרים והתרסק על הרצפה.

מכוניות טסלה במפעל. מה לגבי בטיחות העובדים? ארכיון, צילום: רויטרס

לפי אתר חדשות הטכנולוגיה The Information, שדיווח במקור על האירוע, בטסלה טענו בתגובה כי המהנדס נפגע קלות ולא היה צריך אפילו לצאת לימי חופשה אחרי התקרית. יחד עם זאת, גרסה שונה לחלוטין נמסרה לאתר על ידי העובדים שנכחו באירוע הקשה, שטענו כי העובד שנפגע דימם עד כדי כך שנוצרה שלולית דם סביבו.

פגיעות חוזרות של רובוטים בבני אדם

המקרה שאירע במפעל טסלה איננו האירוע היחידי שבו רובוט פוגע בטעות בבני אדם. פגיעות דומות דווחו במחסנים הממוכנים של חברת אמזון, על ידי רובוטים שמשתתפים בניתוחים בבתי חולים ומקרה חריג נוסף שהתרחש בעת שמכשיר הדרכה רובוטי של המשחק שחמט, פגע בתלמיד שלו.

אילון מאסק, בעלי טסלה. ארכיון // צילום: רויטרס, צילום: רויטרס

פגיעות אלו שאירעו בשנים האחרונות, מעלות מחדש את השאלה האם השילוב של עובדים אנושיים יחד עם רובוטים, לא נעשה מהר מידי ועל חשבון בטיחותם של בני האדם המקום. כמובן שאי אפשר שלא לגלוש למחשבות על רווחים כספיים לחברות שמגיעים על חשבון העובדים האנושיים שלהן.

כך או כך, מתברר כי יחס הפציעות במפעל טסלה בטקסס עומד על 1 מכל 21 עובדים שנפצע, בעוד שבשאר התעשייה יחדיו, עומד המספר על אחד מכל 30 עובדים. חמור מכך - עבור פציעות קשות, היחס בטסלה עמד על אחד מכל 26 עובדים, כאשר במפעלים אחרים בתעשייה מקרה כזה מתרחש בממוצע בשיעור של אחד מכל 38 עובדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר