העתיקה טכנולוגיה? אפל עוצרת את מכירת השעונים החכמים שלה

ענקית הטק מקליפורניה הודיעה כי בעקבות החלטה של נציבות הסחר הבינלאומית, היא משהה את מכירת השעונים החכמים שלה מסדרה 9 ואת שעון האולטרה 2 • הסיבה - טענות מצד חברת הטכנולוגיה הרפואית Masimo על הפרת פטנט • ההחלטה הסופית - בידי הנשיא ביידן

סדרת האפל ווטץ' 9 ואפל ווטץ' אולטרה 2 בתצוגה. המכירה בארה"ב נעצרה. צילום: אי.פי.איי

אפל הודיעה אתמול (יום שני) כי תשהה את מכירות השעונים החכמים מסדרת 9 ואת שעון ה-Ultra 2 שלה בארה"ב החל מהשבוע, זאת בעקבות מחלוקת פטנטים על הטכנולוגיה העומדת מאחורי פיצ'ר מדידת רמות החמצן בדם במכשירים.

המהלך מגיע לאחר שנציבות הסחר הבינלאומית (ITC) הודיעה בחודש אוקטובר האחרון כי המכשירים של אפל מפרים את זכויות הפטנט של חברת הטכנולוגיה הרפואית Masimo, מה שעלול בפועל למנוע מאפל לייבא את השעונים שלה לארה"ב.

השקת סדרת האייפון 15 וסדרת אפל ווטץ' 9. מה יעלה בגורל השעונים? // צילום: אפל



נכון לעכשיו ההחלטה נמצאת בבדיקה של הנשיא ג'ו ביידן עד ה-25 בדצמבר, אך אפל כבר הודיעה כי תציית במידה והפסיקה של ה-ITC תתקבל. המשמעות – אם ביידן לא יטיל וטו, איסור הייבוא על שעוני אפל המכילים את הטכנולוגיה שבמחלוקת ייכנס לתוקפו החל מה-26 בדצמבר.

במקביל, הודיעה אפל כי תשהה את מכירות השעונים באתר האינטרנט שלה החל מה-21 בדצמבר ומאתרי קמעונאות של החברה החל מה-24 בדצמבר. דגמים אחרים שאינם מכילים את חיישן מדידת רמות החמצן בדם, כמו דגם Apple Watch SE, לא יושפעו מהמהלך.

צעיר בארה"ב בוחן רצועות של שעוני אפל מסדרה 9. תקופת חג המולד היא שיא תקופת המכירות בארה"ב, צילום: אי.פי.איי

לפי הטענה המרכזית של Masimo, לאחר פגישה משותפת שנערכה לפני כעשור בין בכיריה ונציגים מטעם אפל, נחשפו האחרונים לפטנט של החברה הרפואית לחיישן למדידת רמות חמצן בדם והעתיקו אותו שלא כחוק אל תוך הפיתוח של שעוני האפל ווטץ', תוך הפרת זכויות הפטנט והקניין הרוחני של Masimo.

מנכ"ל Masimo, ג'ו קיאני, אמר ל-CNBC בחודש אוקטובר האחרון כי החברה פתוחה למשא ומתן עם אפל. בהצהרה שמסר ביום שני, טען קיאני כי "יש לכבד את החלטת ה-ITC ולהגן על זכויות הקניין הרוחני. יש לשמור על אמון הציבור במערכת הפטנטים של ארה"ב, כמו גם לעודד את התעשייה האמריקנית".

אפל מצידה, טוענת כי הממצאים של ה-ITC הם שגויים ויש לבטלם. עוד טענו בחברה כי בכוונתם לערער על ההחלטה בפני הממשל הפדרלי בארה"ב. כך או כך, נכון לעכשיו היחיד שיכול להציל את מכירת השעונים החדשים של אפל בארה"ב, לפחות לתקופה הקרובה, הוא ביידן.

ביידן. האם יטיל וטו על החלטת ה-ITC?, צילום: רויטרס

שינויים והתאמת טכנולוגיה

לפי דיווח שעלה בבלומברג, באפל כבר עובדים על ביצוע שינויים באלגוריתמים של השעונים החכמים, תוך התאמת האופן שבו הטכנולוגיה קובעת את ריווי החמצן ומציגה את הנתונים ללקוחות. בחברה מסרו לבלומברג כי הפתרון יעקוף את בעיית הפטנט שנוצרה.

ב-Masimo כנראה לא התרצו מההודעה של אפל, שכן דובר החברה מסר כי "הפטנטים המדוברים קשורים לחומרה של השעונים. אנחנו מאמינים שאפל תצטרך לשנות את החומרה במכשיריה". באפל בחרו שלא להגיב נכון לעכשיו לטענות.

יש לציין שהממשל הנשיאותי בארה"ב לא הטיל וטו על פסיקה של ה-ITC מאז שנת 2013, כאשר ממשלו של הנשיא ברק אובמה ביטל את איסור היבוא של מכשירי האייפון והאייפד של אפל עקב סכסוך פטנט שהיה עם סמסונג בזמנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר