ניסיתם לדרג עסק בגוגל ולא הצלחתם? מתברר שיש לזה סיבה

ניסיתם לדרג בית עסק דרך גוגל מפות ולא הצלחתם? יש לכך סיבה, לטוב ולרע • "בהתחלה חשבתי שמדובר בתקלה טכנית, אבל לאחר פנייה לגוגל, הבנתי שמדובר במדיניות מכוונת" • בחברה טוענים: "מפעילים הגנות כדי לנטר ולמנוע תוכן שמפר את המדיניות שלנו"

גוגל. החברה מתקדמת אל עבר עולם הבינה המלאכותית - אבל מה עם העובדים?. צילום: Getty Images

מאז שנפתחה מלחמת "חרבות ברזל", מלחמת ההסברה שמנהלים אזרחים רבים, בין אם בפעולות פרטיות או כחלק מיוזמות, נושאת את פירותיה ותורמת רבות למאמץ המלחמתי והתודעתי של המדינה אל מול העולם.

אבל מה קורה כאשר בית עסק בחו"ל יוצא בהצהרות אנטישמיות? שלא כמו פוסט בפייסבוק או סרטון באינסטגרם, בחיים האמיתיים אין באמת אפשרות לדווח לצוות מיוחד שיחליט עבורנו ועבור בעל העסק אם צריך לסגור את העסק שלו או לא.

במיוחד בימים אלו, בתי עסק נשענים על הדירוג שלהם בגוגל. ארכיון // צילום: משה בן שמחון

עד היום התשובה לשאלה "איך משפיעים על בית עסק שאנחנו לא מרוצים ממנו", הייתה לגשת לעמוד של העסק בגוגל ולהוריד לו את הדירוג. אלא שמאז חודש אוקטובר, גוגל חוסמים באופן אקטיבי את האפשרות לדרג בתי עסק בישראל (ובעזה יש לציין).

בעוד שניתן מצד אחד להבין את הצורך בחסימה של האפשרות לדרג בתי עסק בישראל בתור הגנה מפני מתקפות של פרו-פלשתינים שיקפצו על ההזדמנות להוריד דירוג לכל בית קפה ומסעדה "ציוניים", חסימה של אפשרות לדרג בתי עסק בישראל גם על ידי גולשים ישראלים, עלולה לעצבן לא מעט אנשים. במיוחד לאור העובדה שהכלכלה ממשיכה לתפקד ובתי עסק, כמו גם צרכנים, נשענים לא מעט על הביקורות בפלטפורמה.

עסק סגור בת"א בזמן מלחמת "חרבות ברזל", העסקים המקומיים מתקשים לחזור לשגרה., צילום: גדעון מרקוביץ'

ישראלים לא יכולים לדרג בתי עסק בישראל

בשיחה עם "ישראל היום", מספר תומר זדה, בעל עסק מתל אביב, על ההיתקלות שלו עם המדיניות של גוגל. "מאז שעברתי ופתחתי עסק חדש בעיר לפני כשנה, התחלתי לעקוב מקרוב אחר כל נושא הדירוג העסקי בגוגל, מתוך הבנה שאנשים קודם כל מסתכלים על דירוג כשהם בוחרים לגשת לנותן שירות כזה או אחר", כך לדבריו.

"לפני המלחמה, הייתי כל הזמן מקבל ביקורות טובות, לקוחות היו משתפים פעולה והכל היה נראה מעולה. אחרי אירועי אוקטובר ותחילת המלחמה, התחילו להגיע אליי הרבה לקוחות כמו חיילים, מילואימניקים וכו' שהיו צריכים תיקון קטן פה ושם, ואני כמובן התנדבתי ועזרתי בשמחה. אותם הלקוחות גם שמחו להשאיר דירוגים ותגובות מפרגנות בגוגל", הוא מספר.

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי. מדיניות מכוונת לאיזורי עימות, צילום: GettyImages

"בגלל שאני עוקב אחרי הנושא, התחלתי לשים לב שלא עולות ביקורות חדשות על העסק, למרות שלקוחות שלחו לי צילומי מסך בהם רואים באופן חד משמעי שהם השאירו ביקורת. עשיתי ניסוי עם אשתי וראינו שאכן, המדרג רואה רק את התגובה שלו, אבל היא לא מופיעה לצד הדירוגים הקודמים".

"כמובן שפניתי במייל לגוגל, חשבתי בהתחלה שאולי מדובר בתקלה טכנית. שירות הלקוחות בגוגל, שיש לציין היה מאוד נחמד, בדק את הנושא והחזיר לי תשובה חד משמעית שעקב הסכסוך המתמשך בישראל, הושבתו תגובות של חלק מהמשתמשים עבור פרופילים עסקיים נכון לרגע זה. מה שלא ברור לי זה למה ישראלים לא יכולים לדרג בתי עסק בישראל".

אנטישמיות היא לא סיבה להורדת דירוג?

מקרה אחר, חמור במיוחד, בו גוגל הורידה ביקורות של ישראלים, מגיע דווקא מחו"ל. בעלי חנות ספרים באיסטנבול, טורקיה, תלה לפני כמה שבועות בגאווה שלט על חזית החנות שלו ובו כתוב "אין כניסה ליהודים". כן, קראתם נכון. לא מדובר על תלייה של דגל של פלשתין או קריאות לחרם על מוצרים ישראלים, אלא שלט מאוד פשוט עם מסר אנטישמי חד וחלק.

השלט אותו תלה בעל חנות הספרים באיסטנבול, טורקיה. הוביל לזעם גדול, צילום: מתוך הרשתות החברתיות

לאחר כמה ניסיונות מצד גולשים זועמים להוריד את הדירוג של בית העסק המדובר, התברר כי לא רק שהדירוג שלו לא ירד, אלא שאותם המדרגים מצליחים לראות רק את הדירוג שלהם, לצד דירוגים ישנים יותר על המקום. במילים פשוטות – גוגל מאפשרים לך לראות רק את הדירוג שלך ויש לו אפס השפעה על בית העסק עצמו, שבכל מקרה לא רואה מה שכתבת.

הדירוג של חנות הספרים האנטישמית באיסטנבול. הדירוג לא ירד ומופיעות רק תגובות ישנות., צילום: צילום מסך

יחד עם זאת, יש לציין כי נראה שמדובר במקרה נקודתי שבו הוסרו דירוגים ותגובות שלא היו קשורים לשירות אותו נותן בית העסק (מה שיש לציין מפר בפועל את המדיניות של גוגל). נכון לעכשיו, ישראלים לא חסומים מפני הוספת ביקורות ודירוגים לבתי עסק בחו"ל, כל עוד התגובות עומדות בנהלי החברה. 

מטעם דובר גוגל נמסר: "כפי שעשינו בעבר במצבי עימות, אנחנו מפעילים הגנות נוספות כדי לנטר ולמנוע תוכן שמפר את המדיניות שלנו באפליקציית המפות, כולל חסימה זמנית של ביקורות, תמונות וסרטונים חדשים בישראל ובעזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר